NHL 14 (Arvostelu)


Joka vuonna ilmestyvä NHL-pelisarja sai tottakai tänäkin vuonna jatkoa ja tällä kertaa peliin saatiin myös paljon uudistuksia. Mihin suuntaan sarja on kuitenkin menossa? Ylöspäin, sanon minä.

NHL 14 on siis EA Sportsin kehittämä ja EA Canadan julkaisema urheilupeli, joka on saatavilla PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle. Peli ilmestyi euroopassa 12.syyskuuta 2013.
NHL 14 on tuonut kyseiseen pelisarjaan aika paljonkin uutta, joka on tietysti vain hyvä tulevaisuutta ja Nextgen -pelejä ajatellen. Peliä mainostettiin parannetulla fysiikkamallinnuksilla ja täytyy myöntää, että fyysiset tilanteet näyttävät tämän vuoden pelissä erittäin hyvältä. Pelistä on myös tämän fyysikanmallinnuksen parannuksen takia tullut paljon vauhdikkaampi ja aggressiivisempi aikaisempiin NHL-peleihin verrattuna. Tämäkin on vain hyvä, koska nyt NHL-pelien pelaaminen on paljon mielekkäämpää kuin aikaisemmin. 
Fysiikanmallinnuksen takia siis taklaukset ja törmäykset näyttävät paljon todellisemmilta kuin aikaisemmin, mutta vauhdikkuutta peliin on pyritty saamaan myös muilla fyysisillä asioilla. Näistä tärkein lienee tappeluiden uudelleenmuokkaus. Tappelut eivät enää ole First Person-mätkintää niin kuin aikaisemmin vaan tappelut hoidetaan sillä kuvakulmalla minkä olet laittanut asetuksista. Mätkintää on muutenkin pyritty muokkaamaan todellisemmaksi, nimittäin nyt voit pelaajallasi myös yrittää kaataa vastustajan maihin kesken nyrkkien heiluttamisen, jos niin haluat. Tappeluitakin syntyy pelissä paljon useammin kuin aikaisemmin, tosin tämä on toteutettu erittäin järkevästi. Aikaisemmissa peleissä jos tahdoit tapella, niin jouduit joko taklaamaan rumasti vastustajaa tai painamaan "aloita tappelu" näppäintä vastustajan ollessa vieressä. Homma tuntui kuitenkin huonolta, koska pelaaja pystyi kumoamaan tappelun alun, vaikka vastustaja mieluusti haluaisi näyttää voimiaan. NHL 14 -pelissä taas jos teet ruman taklauksen, niin sinulta ei kysytä haluatko tapella vaan sieltä tulee vastustajan pelaaja suoraan taklaajan kimppuun ja hanskat ovatkin jo jäässä (eli pakko tapella). Elikkä peliin on nyt tuotu hyvin mukaan oman joukkuetoverin puolustus. Todella hieno uudistus kyseessä!
Calgary Flamesin pelaaja näyttää Edmonton Oilersin hyökkääjälle, kuinka fyysinen peli jääkiekko oikeasti on.

Boston Bruinsin ja Chicago Blackhawksin pelissä on näköjään tunteet kuumentuneet.

Vaikka suurimmat muutokset tässä uudessa änärissä onkin fyysisen peli puolelta, niin muutoksia on tapahtunut myös maalivahtien puolella. Maalivahdit nimittäin sijoittuvat nykyään eri tavalla kuin aikaisemmissa osissa. EA Sportsin mukaan aikaisemmissa peleissä maalivahti seurasi aina vain pelaajaa, jolla on kiekko. Nyt asiaan on tullut muutos, nimittäin nyt molari ottaa huomioon myös kentän muut pelaajat ja osaa näillä perustein myös ottaa huomioon esimerkiksi maalin kulmalla kiekkoa odottavan vastustajan. Senpä takia maalivahdin torjunnoista on tullut paljon näyttävämpiä sekä fysikaalisesti aivan mahdottomat torjunnat ovat hävinneet. Respectiä siis tästä muutoksesta, virtuaalikiekko näyttää taas paljon paremmalta tämän muutoksen takia.
Muita hirveän isoja pelillisiä muutoksia ei sitten ole, muut muutokset ovatkin sitten pieniä luistelun ja tekoälyn parannuksia.

Saako Dallas Starsin pelaaja lauottua kiekon Pittsburgh Penguinsin verkkoon?

Pitkästä aikaa NHL-pelisarja sai myös pikkusia muutoksia pelimuotoihinsa. Suurin muutos on tullut aikaisemmista peleistä tuttuun Be a Pro-pelimoodiin, joka kantaa tällä kertaa nimeä Live The Life- mode. Kyseessä on siis aivan samankaltainen pelimuoto kuin aikaisemmin, mutta tällä kertaa pelaaja voi itse päättää, minkälaisen kuvan kansa saa pelaajasta. Miten tämä siis hoituu? No antamalla haastatteluja medialle tietenkin! Eli nyt pelissä pelaaja ei voi tulla suoraan miksikään huipputähdeksi fanien silmissä tai reiluksi pelitoveriksi joukkuetovereiden silmissä vaan omaa imagoaan pitää kustomoida haastattelujen ja muiden kentän ulkopuolella tapahtuvien päätösten perusteella. Tämä on todella hieno uudistus, joka tuo aika paljonkin uusia ulottuvuuksia peliin. Otetaan esimerkki; Jos pelaajasi aliarvioi valmennusta ja johtoa useasti haastattelujen aikana, niin voi hyvin olla, että pelaajasi saa potkut kyseisestä joukkueesta hyvinkin pian. Toisena esimerkkinä toimikoon se, että jos pelaajasi ei oikein tule toimeen kentän ulkopuolella joukkuetovereidesi kanssa, niin he lakkaavat kentällä syöttelemästä sinulle. Mutta jos sinulla taas on hyvät suhteet tovereihisi, niin sinut voidaan valita joukkueen kapteeniksi ja sinua tullaan puolustamaan, jos jokin vastustajan pelaaja vaikka taklaa sinua todella rumasti. Todella hienoja helmiä siis tässä pelimuodossa. Tosin ainut negatiivinen asia pelissä on vain se, että kun pelimuotoa on pelannut jo aika kauan, niin haastattelut alkavat toistamaan itseään. Tosin tähänkin vaikuttaa hyvin paljon kentän tapahtumat, eli jos pelaa eri tavalla niin hyvin mahdollisesti sieltä tulee myös erilainen haastattelu. Lisää tästä pelimuodosta voit lukea tekemästäni uutisesta.
Muut pelimuodot ovatkin aika lailla samanlaisina, mutta peliin on tuotu tällä kertaa myös uusi pelimuoto juhlistamaan NHL 94' -peliä. Tasan 20 vuotta sitten julkaistiin tämä legendaarinen lätkäpeli ja senpä takia sitä kunnioitetaan pelimuodolla, jossa pelataan ilman sääntöjä sinisellä jäällä höystettynä nopealla luistelulla, 90-luvun hallimusiikilla sekä legendaarisella 94' maalituuletuksella. Eli lyhyesti sanottuna kyseessä on NHL 14 ja 94' pelien yhdistelmä. Grafiikat 14:sta ja kontrollit 94':sta. Tämä pelimuoto on kyllä ihan hauska, mutta ei se kuitenkaan mikään tajunnanräjäyttävä kokemus ole. Kyseessä on siis lähinnä vain eräänlainen minipeli.

Tältä näyttää NHL 94' peliä kunnioittava pelimuoto.

NHL 14 sisältää myös samat vanhat aidot joukkueet ja liigat kuin aikaisemmissa peleissäkin, eli pelistä löytyy esimerkiksi kaikki NHL:n, Liigan, Elitserienin, AHL:n, WHL:n ja DEL-liigan joukkueet tämän hetken oikeilla pelaajilla höystettynä. Maajoukkueetkin löytyvät, mutta pelissä ei ole vieläkään mukana virallisia maajoukkuepelipaitoja johtuen siitä, että EA Sports ei ole saanut itselleen vieläkään IIHF:n lisenssiä pelilleen.

Selänne pelaa viimeistä kauttaan (ainakin hänen mukaansa) ja tämän seurauksena NHL 14 tulee todennäköisesti olemaan viimeinen NHL-peli, jossa hän on mukana.


Eli NHL 14. Lyhyesti kerrattuna peli on jälleen kerran parannettu monilla eri asioilla ja varsinkin fyysinen osuus on tällä kertaa valokeilassa NHL-pelisarjassa. Pelimuotoja on myös parannettu ja muutenkin virtuaalikeikko on tällä hetkellä parhaimmillaan. NHL 13 -peli sai viime vuonna arvosanaksi minulta kympin, eli nyt kun NHL 14 on parempi kuin edeltäjänsä, niin saako tämä peli sitten arvosanakseen 11? No, parannuksien kannalta peli on edelleen kympin tasoa, ainakin jääkiekkoa seuraaville henkilöille.

POSITIIVISTA:

+ Fyysinen puoli on pelissä huippukunnossa
+ Live The Life -pelimuoto
+ Maalivahdit saaneet hyvän parannuksen
+ Tappelut on tehty nyt peliin järkevästi

NEGATIIVISTA:

- Live The Life -pelimuodon haastattelut alkavat toistamaan itseää
- Be a GM -pelimuoto ei tälläkään kertaa saanut uudistusta






Kuvat ovat Peliajan itse ottamia


Kommentit