Metal Gear Online (Arvostelu)






Metal Gear Solid V: The Phantom Pain -peli on ollut jo kaupoissa pidemmän aikaa ja olen siitä kirjoittanut arvostelunkin tänne blogin puoleen. Tällä viikolla kuitenkin Phantom Painissa aukesi oma erillinen Online-peli konsoleille, jota tietysti piti lähteä pelaamaan (PC-pelaajat joutuvat vielä odottelemaan ensi vuoden alkuun). Metal Gear Online on siis nyt online ja tässä lyhyehkö arvostelu aiheesta.


Metal Gear Onlinea voisi oikeastaan parhaiten kuvata siten, että kuvittele mielessäsi räiskintäpeli Metal Gearin kuoseissa, nimittäin sitä se suurimmaksi osaksi on. Muihin räiskintöihin verrattuna MGO kuitenkin poikkeaa siten, että se on sisällöltään paljon teknisempi ja Metal Gearisempi kuin muut saman genren edustajat (jos niihin voi kyseistä peliä edes verrata). Mukana on Fultoneita, ihastuttavia pehmokoiria ja pahvilaatikoita, eli ei ihan tavallisia tarvikkeita tehtävien suorittamiseen. Lisäksi omalle hahmolle päästään valitsemaan oma hahmoluokka, jotka voidaan lähinnä jakaa kolmeen osaan: Kaukaa ampuvat, lähitaistelijat ja Stealthaajat. Vaikka oma hahmoluokka pitää valita, niin ainakin taistelukentällä näitä luokkia ei kyllä aina erota, vaan pelaajat pelaavat tilanteen mukaan. Eikun kentälle Snaken tai Ocelotin tueksi!
Palveluksessanne! Tältä näyttää oma hahmoni
MGO ei kuitenkaan ole pelkästään toisten pelaajien ampumista, vaan mukana on kolme eri pelimuotoa vapaamuotoisen harjoittelualueen lisäksi (kyseisellä alueella MGO alkaa aina, eli erillistä valikkoa ei Onlinessa ole). Jokainen pelimuoto kestää kahden erän verran, jossa voittaja ratkotaan voitettujen erien ja saadun pistemäärän mukaan.
Bounty Hunt niminen pelimuoto on lähimpänä perinteistä Deathmatchia. Team Solid ja Team Liquid ovat tässä nimittäin tukkanuottasilla ja samalla tulisi napata vastustajan liput pois. Vastustajan lippujen pois ottamiseen vaaditaan ihan vastustajan ampuminen pois pelistä tai Fultonoimalla. Fulton Systeemiä käyttämällä oma joukkue saa vielä enemmäm pisteitä kuin luodin kuluttamisella. Kyseessä on ihan hauska pelimuoto, mutta jotenkin tuntuu, että kyseisessä pelimuodossa taktisuus ja tiimipeli ovat hiukan pelaajien joukossa väljää. Sinäänsä harmi, koska omien kokemuksieni mukaan tiimipelillä pärjäisi erittäin hyvin, jos muut pelaajat lähtisivät siihen mukaan. 
Välillä saattaa päästä ohjailemaan erikoishahmoja, eli
itse Big Bossia tai Ocelotia
Cloak and Dagger on hyökkäys- ja puolustusvetoinen pelimuoto. Hyökkäävän joukkueen täytyy varastaa tietolevy ja yrittää viedä se evakuointialueelle. Hyökkäävällä joukkueella on käytössään vain ei-tappavia varusteita plus näkymättömyyteen kykenevä Cloak Camo, kun taas puolustavalla joukkueella on päinvastoin. Kyseessä on pelin kolmesta pelimuodosta taktisin, mutta harmillisesti Cloak And Dagger tuntuu olevan koko aika hiukan puolustavan joukkuuen puolella. Toki hyökkäävällä joukkuuella on mahdollisuudet erävoittoon, mutta puolustavalla tiimillä on vain huomattavasti enemmän tulivoimaa. Niin, ja tässä pelimuodossa jokaisella pelaajalla on käytössä vain yksi elämä, eli suunnitelma täytyy mieluiten olla.
Comm links -pelimuoton on taas lähimpänä perinteistä Conquestia. Tiimien täytyy hallita eräänlaisia latauspisteitä ja saada siten oma lataus ensimmäisenä sataan prosenttiin. Sinäänsä ihan hauska idea, mutta toteutus on hiukan heikko, nimittäin lähes kaikki pelaajat juoksevat näkymättöminä ympäri latauspisteitä ja lyövät toisia naamaan kirjaimellisesti. Eri aikamoista sekasortoa koko kyseinen pelimuoto. 
Eli aika tuttua perustavaraa nämä kyseiset pelimuodot. Harmi vain, että toteutus ei näissä ole kummempi. MGO näyttää Metal Gearilta ja tuntuu Metal Gearilta, mutta oikeastaan se on vain perusonline-mättöä uudenlaisessa esteettisessä ulkokuoressa. Mukana on tietysti kaikenlaista pientä ja mukavaa Metal Gearimaista härpäkettä ja huumoria, mutta niitä tulee harvoin käytettyä, koska monessa tilanteessa ne tuntuvat turhilta. Sen takia usein pelimuodosta riippumatta matsit tuntuvat etenevän samalla tavalla, eikä yllätyksiä otteluissa usein tule. Kaiken lisäksi samat tatkiikat ovat koko ajan esillä, eli näkymättömyyttä ja Walker Geareja saa nähdä lähinnä aina. Ei sen puoleen, MGO:sta saisi paljon kaikkea uutta taktikointia irti eri varusteiden kanssa, mutta jotkin ovat vain niin paljon parempia kuin toiset. Ja hei, kuka haluaisi käyttää huonoja varusteita? 
Muistakaa olla mahdollisimman alhaalla ollessanne
korkeilla paikoilla, ettei tule luodista!
Nämä äskeiset asiat tulevat ilmi MGO:ssa myös eräällä toisella tavalla. Ne, ketkä odotatte pelin olevan samanlaista meininkiä kuin MGO:n trailereissa, niin ehei. Tiimipelaamista kyllä löytyy, mutta sellaista kunnon yhtenäistä menoa ei todellakaan löydä. Joskus saatat löytää jonkin toisen pelaajan, jonka kanssa yhteispelaaminen luonnistuu hyvin, mutta ne ovat harvassa. Siksi lähinnä pelaankin sniperin tapaisesti, ja pyrin auttamaan omaa joukkuetta kaukaa käsin, kun näen jonkin tiimin jäsenen olevan pulassa. Syyttävän sormen voisi tietysti aina laittaa tiimipelaamisen puutteesta pelaajien suuntaan, mutta ongelmat löytyvät oikeastaan enemmän pelin puolelta: Metal Gear Online ei ole toteutukseltaan erikoisempi eikä tuo mitään syvällistä mukaan. Perimmäinen idea ei vain toimi.
Metal Gear Onlinesta löytyy muutenkin pieniä ongelmia: välillä vastustajia pystyy ampumaan helposti paksujen seinien läpi ja peli saattaa välillä jopa pysähdellä, tosin tätä on harvoin tapahtunut. Lisäksi MGO:ssa tuntuu olevan aika paljon yhteysongelmia ainakin PlayStation 4 -konsolin puolella. Ei kovin houkuttelevaa...
Tähän tekstiin törmätään liiankin usein...

Ei sen puoleen, vaikka MGO:ssa on paljon ongelmia eikä itsessään ole oikein kummoisempi Online-peli, on se silti hauskaa pelattavaa. On aina hauskaa saada vastustaja Fultonoitua taivaisiin ja oikeastaan samalla tavalla tulee ajateltua myös silloin, kun itse joutuu pallolla taivaisiin: "Ai hitsi, nappasit minut!". Pelaamisessa tärkeintä on hauskanpito ja siinä ollaan MGO:n kohdalla onnistuttu. Harmi vain, että toteutus on hiukan alakanttiin. Siitä huolimatta tulen varmasti MGO:ta silloin tällöin pelaamaan. Hauskaa se ainakin on, siitä ei mihinkään pääse.


ARVOSANA

7

POSITIIVISTA:

+ Pelaaminen on hauskaa
+ Metal Gear -teema toimii

NEGATIIVISTA:

- Yleinen toteutus hiukan heikkoa
- Tiettyjen varusteiden liikavoimakkuus, joka johtaa kaikkien pelaajien käyttämään samoja varusteita ja taktiikoita
- Pelin alkuperäinen idea ei tule hyvin esille
- Yhteysongelmat


Lopuksi vielä video omasta pelailusta Metal Gear Onlinen Bounty Hunt -pelimuodossa:




Kommentit