Warhammer 40,000: Deathwatch Enhanced Edition (Arvostelu)

Pelattu PC:llä



Warhammerin mainitessa monelle tulee varmasti mieleen strategiaa sisältävät videopelit tai sitten vaihtoehtoisesti miniatyyrien maalaaminen ja strategiointi pöytien äärellä. Olkoon miten tahansa, strategiaa saadaan aina ja sitä tarjoaa tällä kertaa Rodeo Games, tietysti Warhammerin muodossa!


Warhammer 40,000: Deathwatch on alunperin julkaistu muutama kuukausi sitten iOS-laitteille, mutta on nyt tullut PC:lle paranneltuna versiona. Grafiikka ja pelimekaniikkaa on hiottu paremmaksi Unreal Engine 4:sen avulla ja peliin on lisätty myös muutamia uusia tehtäviä. Eli peli ei näytä miltään mobiilipeliltä PC-laitteilla, vaikka Deathwatchista paistaakin esille tietynlainen mobiilipelimäinen tunnelma. Graafinen ilme on itse asiassa erittäin hyvä, jos esimerkiksi verrataan moniin muihin strategiapeleihin, mitä on ilmestynyt.
Deathwatch on siis vuoropohjainen strategiapeli, jossa ohjastellaan ihmiskunnan viimeisen "toivon" eli Space Marineiden kehittämällä Deathwatch -joukolla, jota voidaan pitää eräänlaisena iskuryhmänä (tai tapporyhmänä, ihan miten vain). Tämä ryhmä tekee erilaisia tehtäviä pirullisia Tyranideja vastaan, jotka sankoin joukoin ovat hyökkäämässä Space Marineiden kimppuun ja tietysti samalla estäen Marineiden toimia. Pelaajan tehtävänä on hoitaa tehtävät kunnialla loppuun sekä päästää mahdollisimman monta Tyranidia hengestään. 

Taistelukentällä päästään ampumaan useita Tyranideja
Pelimekaniikan puolesta Deathwatch edustaa hyvin perinteikästä vuoropohjaista strategiaa. Jokaisella pelattavalla hahmolla on yleensä 4 toimintapistettä per kierros käytettävissä ja jokainen toiminta maksaa tietysti jonkin verran pisteitä. Liikkuminen yhden ruudun eteenpäin maksaa sen yhden toimintapisteen ja niin edelleen. Yleensä enemmän pohdiskelua toimintapisteistä tuo omien aseiden käyttäminen. Usein nimittäin toimintapisteiden määrään vaikuttaa se, minkälaista asetta hahmo oikein käyttää. Useimmat kevyen ja ns. normaalin aseen käyttö maksaa aina sen yhden toimintapisteen, mutta järeimpien aseiden kanssa saa tuhlata jo kahden pisteen verran pisteitä. Lisäksi ylimääräisiä toimintapisteitä voi hyödyntää overwatchissa, joka tarkoittaa ampumista vihollisen vuorolla, kun oma hahmo huomaa vihollisen liikkuvan oman näköpiirin alueella. Lisäksi pelaajan hahmoilla voi olla käytössään joitain erikoisaseita, esimerkiksi granaatteja. Monesti nämä eivät maksa toimintapisteitä, mutta sen maksuna toimii vuorot, eli seuraavan kerran esimerkiksi jotain granaattia saa käyttää 4 vuoron päästä. Pohdiskeltavaa siis riittää taistelutantereella ja varsinkin omiin toimintapisteisiin kannattaa kiinnittää huomiota.

Taisteluun!
Taisteluissa käytettävään varustukseen pystyy itse vaikuttamaan. Omia hahmoja voi parannella erilaisin varustein ja hahmojen erityisominaisuuksia pystyy hankkimaan kokemuspisteillä. Kokemuspisteitä saa aina voitettujen tehtävien jälkeen ja niitä pystyy sitten käyttämään hahmon tason nostamiseen tai joihinkin erikoisominaisuuksiin, ihan mihin pelaaja itse haluaa ne tuhlata. Kuitenkin tässä tulee olla varovainen, nimittäin jos oma hahmo kuolee tehtävän aikana, kyseistä hahmoa ei menetä kokonaan, mutta hahmo menettää jokaisen käyttämättömän kokemuspisteen. Aika rasittava tuomio loppujen lopuksi, mutta samalla hyvin oikeudenmukainen.
Aseita taas ei voida suoraan ostaa, vaan niitä saa jokaisen suoritetun tehtävän jälkeen tai vaihtoehtoisesti ostamalla eräänlaisia "korttipakkoja", joista saa yleensä kaksi käyttötavaraa ja yhden hahmon (mukana siis eräänlaista keräilyä myös!). Toisin sanoen pelaaja ei oikein voi vaikuttaa omaan asearsenaaliin muuten kuin sattuman kautta. Lisäksi monet aseet ovat suunnattu vain tietylle hahmoluokalle, joten sattumaa on tietyllä tavalla mukana enemmäkin, tosin nämä eivät kovin paljoa itse pelaamiseen ja taistelukentällä olemiseen vaikuta. Oman hahmon ulkonäköön ei voi vaikuttaa mitenkään, paitsi tietysti sillä tavalla, mitä asetta hahmo kantaa. Hahmot ovat siis valmiiksi kustomoituja sen mukaan, mihin "kansaan" kyseinen Space Marine kuuluu (esim. Spaces Wolfes, Blood Angels, perinteinen Space Marine jne.). Kustomoinnin puuttuminen ei haitta kyllä yhtään, nimittäin välillä saa sen verran hienoja hahmoja, että sen haluaa samantien omaan Deathwatch-joukkoonsa pelkästään ulkonäönsä vuoksi (hei, pitäähän oman joukon olla uskottavan näköinen).
Jokaisen hahmon profiili ja ns. kehityspuu näyttää tältä

Warhammer 40,000: Deatwatch Enchanced Edition etenee yksinpelimäisesti tehtävien kautta. Jokaisessa jaksossa on neljä eri tehtävää, jotka täytyy tehdä järjestyksessä. Näitä tehtäviä on suurin piirtein 40 ja kaikkien läpäistyä saa auki uuden vaikeustason, jolla voidaan sitten samat tehtävät käydä uudestaan läpi, mutta viholliset toimivat jokaisella eri vaikeustasolla eri tavalla ja ovat tietysti myös voimakkaampia. Vaikeustasoja on yhteensä 3 kappaletta. Tekemistä kyllä riittää, mutta suurena kysymyksenä taas on, että jaksaako pelaaja käydä samat tehtävät läpi kolme kertaa eri vaikeustasoilla? Eihän niitä tietysti tarvitse pelata, mutta se vähentää vain uudelleenpelaamisen arvoa, kun pelissä muutenkin on hyvin paljon omien hahmojen tasojen grindaamista ylöspäin. Tehtävät itsessään on mukavan kevyitä ja tehtävänannot selkeitä, joten uskallan suositella peliä myös niille, ketkä eivät ole perinteisiin strategiapeleihin ennen tutustuneet. Useimmiten tehtävissä täytyy omat hahmot saada vietyä tiettyyn pisteeseen, selvitä tietyn määrän kierroksia hengissä tai sitten saada jotkin Tyranidit tapettua. Nämä tehtävät toistuvat ehkä turhankin usein, mutta ne toimivat kuitenkin hyvin (vaikeustasot nousevat sopivaa tahtia tehtävien edetessä). Kaipaisin kuitenkin Deathwatchiin vielä jotakin lisää pelillisesti. Moninpeliä ainakin mainostetaan tekijöiden omilla sivuilla, joten ehkä se on juuri se puuttuva palanen (moninpeliä ei siis pelistä vielä löydy). Toisaalta kaipaisin kuitenkin yksinpelin puoleen vielä jotakin. Ehkä se olisi jokin random-generoitu pelimuoto, jossa pelaajan tulisi selvitä omilla hahmoilla mahdollisimman pitkään tyranidien loputtomasta hyökkäysaallosta. Pelaaja sitten palkittaisiin sen mukaan, kuinka pitkään on selvinnyt. En tiedä, toimisiko tämä käytännössä, mutta jotain tällaista olisi kiva saada, nimittäin Deathwatch on kuitenkin hyvä peli ja hyvälle pelille täytyisi saada jotain kivoja asioita mahdollisimman paljon.

Warhammer 40,000 Deathwatch: Enhanced Edition on hieno lisä Warhammer-pelien maailmaan. Tyylinsä takia peli sopii jopa pelaajille, jotka eivät ole ennen strategiapeleihin tarttuneet. Kyseessä on mukavan kevyttä strategiaa, johon jaksaa uppoutua pidemmäksikin aikaa. Peli kuitenkin kaipaisi vielä hiukan jotakin lisää, jotta siitä saisi kaiken mahdollisen irti. Suosittelen kuitenkin ehdottomasti kokeilemaan Deathwatchia, jos peli kiinnostaa edes vähäsen. Deathwatchin pelaaminen on hauskaa ja sen strategiset elementit oppii hyvin helposti.


ARVOSANA

9


POSITIIVISTA:

+ Mukavan kevyttä strategiaa
+ Vaikeustaso nousee sopivaa tahtia
+ Pelattavaa löytyy paljon
+ Sopii hyvin myös pelaajille, jotka eivät ole ennen strategiapelejä pelanneet

NEGATIIVISTA:

- Tehtävien sisältö on melko yksipuolista
- Peli kaipaisi jonkin muunkin yksinpelimuodon kuin kampanjan, esimerkiksi random-generoidun jatkuvan selviytymispelimuodon


Pelin traileri:




Kiitos Rodeo Gamesille arvostelukappaleesta!

Arvostelussa käytetyt kuvat eivät ole minun ottamiani, vaan Rodeo Gamesin medialle tarjoamia ruudunkaappauksia

Kommentit