Peliaika - Gaala 2015





Nyt on sen aika: Vuosi 2015 vetelee virallisesti viimeisiään ja nyt olisi aika valita vuoden parhaat pelit. Tämä joka vuotinen tempaus hoidetaan nyt hiukan eri tavalla kuin aikaisemmilla kerroilla: ennen jaoin näitä arvonimiä genren mukaan, eli palkintoja tuli aivan järjetön määrä ja monen genren kohdalla olin pelannut vain yhtä kyseisen genren edustajaa. Ei siis kovin käytännöllistä näin yhden henkilön ylläpitämän sivuston kannalta. Siksi muutin tämän gaalan sääntöjä siten, että jaan vain ja ainoastaan 3 arvonimeä, joista yksi on se Game Of The Year -Award. 2 muuta voivat saada Peliaika -Awardin jostain (ihan mistä vain) erikoisesta syystä, aina tietenkin perustelujen kanssa (tällä tavalla saan itsenikin pohtimaan enemmän, mikä peli oikeasti ansaitsee tuon arvonimen blogilta). Rajoituksena kuitenkin on, että kaikki nämä pelit ovat täytyneet olla julkaistuna vuoden 2015 aikana. Näiden 3 "pokaalin" lisäksi te lukijat saitte äänestää omaa vuoden peliä, johon vain te lukijat saitte vaikuttaa (eli itselläni ei ole tähän palkintoon mitään tekemistä). Näin ollen nyt nähdään yhteensä 4 pokaalia: 3 minun diktaattorimaisesti valitsemaa ja 1 teidän lukijoiden demokraattisesti valitsema. 
Ylhäällä kuvassa näkyy tämän vuoden arvonimen/palkinnon graafinen ilme, jossa vilahtaa myös blogin tulevan logon ääriviivat (jonka Alpha-versiota hiukan vilauttelin tuolla Twitterin puolella). Nämä jutut tulevat Tammikuun aikana virallisesti esille, kun muutkin pienet viilaukset tämän uuden ulkoasun myötä saadaan jollain tavalla päätökseen. Siitä sitten Tammikuussa jossain vaiheessa enemmän!
Mutta nyt: Vuoden 2015 Peliaika -Awardin saajat, olkaa hyvät:


1. PELIAIKA -AWARD


ROCKET LEAGUE


Rocket League saa ensimmäisenä Peliaika -palkinnon sen takia, että kyseinen peli on täysi yllättäjä. PlayStation 3:lla aikoinaan ollut Rocket Leaguen edeltäjä "Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars" ei nimittäin koskaan saanut kovaa suosiota. Toisin teki nimihirviön paranneltu versio tämän vuoden kesällä. Itse kuulin tästä pelistä ensimmäistä kertaa noin kuukausi ennen julkaisua ja ajattelin, että "tuo voi olla ihan hauska hetken aikaa". Sitten peli pääsikin heti PS Plussan kautta ilmaisiin peleihin ja voisiko sanoa, että PS Plussaan meneminen kannatti: Rocket League on erittäin suosittu vieläkin ja Psyonix on netonnut pankkitililleen jo huikeat 50 miljoonaa dollaria. Voiton määrä on todella suuri, nimittäin pelin budjetti oli 2 miljoonaa dollaria. Aikamoinen voitto, vai mitä?
Suuren taloudellisen voiton ja suosion saaminen ei kuitenkaan ole tie Peliajan pokaaliin. Tekemässäni Rocket Leaguen arvostelussa totesin, että "Yksinkertaisuudellaan peli nappaa mukaansa pelaajan kuin pelaajan, vaikka hän ei tykkäisi jalkapallosta tai autoista". Rocket Leagueta oikeasti uskaltaa ehdottaa monelle henkilölle, varsinkin kun peliä ei ole hintalapulla pilattu. 
Lisäksi kirjoitin arvostelussa myös näin: "Toisaalta Rocket Leaguessa on se huono puoli, että se ei sovi ns. 'maratoonipelaajille'. Peliä jaksaa pelata tunnista kahteen, jonka jälkeen saattaa iskeä tylsyys". Jos totta puhutaan, niin yleisesti katsoen äskeinen lause oli täyttä höpöhöpö-puhetta, koska usea pelaaja on vetänyt Rocket Leaguessa erittäin pitkiä pelisessioita. Toki täytyy muistaa se, että arvostelu on aina subjektiivinen: itse en edelleenkään jaksaisi pelata Rocket Leagueta paria tuntia pidempään. Kuitenkin löydän itseni aika usein kokeilemassa Rocket Leagueta siihen nähden, mitä arvostelussa kirjoitin. Mainitsin myös, että vaikka peli on tällä hetkellä pinnalla, niin se ei todennäköisesti tule olemaan pitkäikäinen peli. Syön sanani: Tällä hetkellä näyttää siltä, että Rocket League on tullut jäädäkseen. Sekin on yllättänyt, että edelleen pelailen itsekin sitä silloin tällöin. Rocket League on edelleen mielestäni 8 arvoinen peli (jos nyt täytyy niitä "arvosanoja" antaa), mutta peli on todellakin yllättänyt minut toden teolla. Siksi Rocket League saa yhden kunniamaininnan Peliaika -Awardin muodossa, syynä pelin oleminen suurena yllättäjänä.



2. PELIAIKA -AWARD


BATMAN: ARKHAM KNIGHT



Jos olisin pelannut Batman: Arkham Knightia PC:llä, niin peli ei todella suurella todennäköisyydellä olisi saanut arvostelussani arvosanaa 9, eikä todellakaan tätä kunniamainintaa. Itse asiassa oli erittäin lähellä, olisinko tiputtanut koko Arkham Knightin kunniamaininnoista pois. Kuitenkin ajattelin pelin tarinaa ja sen sopivuutta Arkham -trilogian lopettajana, niin annoin silti pelille mainetta ja kunniaa. 
Totta puhuen pelissä on ikävät puolensa, esimerkiksi Batmobilella ajaminen ei oikeasti ole hauskaa puuhaa, vaan enemmänkin ärsyttävän puuduttavaa (varsinkin kun Batmobilen kyydissä saadaan olla suurimman osan ajasta). Lisäksi päätarina käytännössä spoilattiin samantien Batman- ja DC Comics -faneille: noin ensimmäiset puoli tuntia ja jokainen fani tietää, mikä on pelin lopputulos. Toki välivaiheet ovat mysteereitä, mutta lopputulos on selvä. Ei todellakaan hyvä asia faneille, mutta DC:n maailmaan tutustumattomille tarina ei todennäköisesti spoilaannu ainakaan suuresti. 
Kuitenkin välivaiheet olivat mielenkiintoisia ja totta puhuen peli on loistava lopetus trilogialle. Asiat ovat nyt käsitelty ja that's it. Arkham Knightin tarina on huippuluokkaa aikaisemmista miinuksista huolimatta ja koko Arkham-trilogia on allekirjoittaneen mielestä yksi hienoimmista pelimaailman tarinoista, mitä tiedän. Siksi Batman: Arkham Knight ansaitsee Peliaika -Awardin tarinallisesta lopetuksesta.




3. PELIAIKA -AWARD: 
GAME OF THE YEAR


MGSV: THE PHANTOM PAIN


Ei todennäköisesti tullut yllätyksenä kenellekään blogia seuranneelle: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain on minun vuoden peli vuonna 2015. Miksi?
Phantom Pain on hyvin kaksijakoinen tapaus pelaajien keskuudessa: osa pitää siitä ja osa ei. Suurin inhon kohde on siinä, kuinka pelin tarina tuntuu jäävän kesken. Niin se oikeastaan jääkin, ellei peliin sitten ole piilotettu jotain triggeriä, joka sitten avaisi sen puhutun Chapter 3:sen. Itseäni tuo ei oikeasti haittaa. Toki se harmittaa, mutta mielestäni pelin tarina on ihan hyvä, vaikka se ei todellakaan mene esimerkiksi MGS3: Snake Eaterin tasolle. Itse asiassa ei lähimaillekaan, mutta tarina on silti mielestäni hyvä, siitä en pääse mihinkään.
Lisäksi Phantom Painin pelimekaniikka on saanut itseni peliin koukkuun. Vieläkin löydän itseni Afganistanin ja Angolan alueilla seikkailemassa ja tutkimassa alueita, samalla kokeillen erilaisia Stealth-meininkejä kulkiessani vastustajan alueiden lävitse. Pelin hauskuus liittyy juuri siihen, kuinka monella eri tavalla peliä voi pelata jo pelkällä yhdellä pelityylillä. Tapoja on monia, ja ensinnäkin koko mekaniikka toimii erittäin hyvin. Pelattavaa löytyy paljon ja lisää pelattavaa löytää Online -puolelta monella eri tavalla, muun muassa MGO:n puolelta (en kyllä itse pidä tästä kovin paljoa) tai FOB-puolella (itse asiassa tämä puoli on hauskaa vasta sitten, kun omien resurssien väheneminen ei haittaa oikein yhtään, uskokaa pois). Pelattavaa löytyy aivan hirveästi ja se on erittäin hauskaa. Koska Phantom Pain on tämän vuoden peleistä vienyt eniten mennessään ja näen vielä itseni erittäin helposti pelaamassa kyseistä peliä kaukana tulevaisuudessa, niin viimeisin Hideo Kojiman Metal Gear -peli ansaitsee itselleen Peliaika -Awardin GOTY muodossa.




Mutta vielä on yksi Game Of The Year -pysti jakamatta, nimittäin teidän lukijoiden demokraattisesti äänestämä vuoden peli! Ääniä tuli yhteensä 19 kappaletta, mikä on mielestäni erittäin hyvä tulos, varsinkin kun blogi ei todellakaan ole mikään iso nimi ja tuo äänestys oli hiukan hankalassa paikassa. Kuitenkin voittaja on selvillä. Veikkauksia, mikä kyseinen peli voisi olla? No niin, eli:


4. PELIAIKA -AWARD: LUKIJOIDEN GAME OF THE YEAR



LIFE IS STRANGE


Täytyy sanoa, että itse yllätyin tästä lopputuloksesta aika paljon, koska odotin erään toisen pelin vievän tämän pystin. Veikkaamani peli kuitenkin sijoittui Life Is Strangen taakse eli toiseksi. Äänestys oli kuitenkin melko tiukka, eli muutamalla äänellä olisi voinut vaikuttaa lopputulokseen melko suuresti suuntaan tai toiseen. Erittäin suuret onnittelut Life Is Strangelle, olet Peliajan lukijoiden mielestä vuoden 2015 paras peli!


 Tässä äänestyksen TOP-3:


1. LIFE IS STRANGE (5 ääntä)
2. THE WITCHER 3: WILD HUNT (4 ääntä)
3. MGSV: THE PHANTOM PAIN (3 ääntä)


Näiden jälkeen useampi peli sai yhden äänen, muutama poikkeus sai kaksi ääntä. Näitä tapauksia en nyt ala tänne luettelemaan (koska se on melko turhaa tietoa tässä vaiheessa), mutta mielenkiintoisena havaintona ja paljastuksena sanottakoon, että esimerkiksi Batman: Arkham Knight ja Bloodborne eivät saaneet yhtään ääntä, mikä oli kanssa yllättävää. Kuitenkin, oikein iso kiitos kaikille äänestäneille! Teidän ansiosta tästäkin tempauksesta saatiin toimiva paketti!




Tässä olikin blogin osalta tämän vuoden viimeinen ns. iso postaus. 1-2 pienemmän luokan postausta on vielä tulossa vuoden loppuun mennessä ja Tammikuun alussa pidän noin viikon tauon, etten kirjoita blogiin yhtään mitään. Tauon aikana yritän hiukan viilailla tuon blogin ulkoasua loppuun. Erittäin pieniä asioita vain, joita ei todennäköisesti edes kukaan huomaa, ellei niistä sitten erikseen mainita (esim. mainitsemani logo ja aikaisemmassa postauksessa mainittu Hall Of Fame saapuu). 


Erittäin iso kiitos tästä vuodesta kaikille lukijoille ja henkilöille, jotka ovat olleet jollain tavalla mukana Peliajan meiningeissä! Viettäkäähän hauska loppuvuosi ja tehdään ensi vuodesta vieläkin hienompi ja ikimuistoisempi!  










Kommentit