Blogi: Voihan D£€




Useampi pelaaja varmasti tietää sen tunteen, kun jonkin pelin läpäistyä hampaankoloon jää tunne siitä, että olisipa peli jatkunut edes hiukan pidempään. Okei, äskeinen lause saattoi kuulostaa melko erikoiselta, jos esimerkiksi katsellaan viime vuoden järkäleitä, joista useimmat vievät aikaa monia kymmeniä, jopa satoja tunteja. Kuitenkin uskon, että jokainen lukija ymmärtää, mitä tarkoitan. Kyseiseen tuntemukseen ovat pelintekijät kehittäneet ratkaisun, jota kutsutaan DLC:ksi. "Jes, saamme lisää pelattavaa ostamaamme peliimme!" huudahtavat pelaajat. Niin, se on kyllä hieno asia, jos asiaa aletaan pohtimaan.

DLC on melko laaja käsite siinä mielessä, että sanan takaa voi löytyä vaikka mitä: kokonaan uusia tarinoita, hahmoja, maailmoja, asuja, tavaroita... Käytännössä siis ihan mitä tahansa, kunhan se soveltuu juuri sen tietyn pelin tyyliin. Itsekin pidän tästä ideasta: pelaajat voivat halutessaan ladata ilmaiseksi tai tiettyä hintaa vasten uutta sisältöä peliinsä. Uuden lisäsisällön lataamista ei edellytetä, joten voit pelata vaikka sitä omaa suosikkipeliä ilman lisäreitäkin, ja peli toimii moitteettomasti. Vaikka koko idea kuulostaa tosi pieneltä ja ensinnäkin harmittomalta asialta, on mukana kuitenkin kääntöpuoli: Alkaako homma menemään jo täydeksi rahastukseksi?

PS Store tarjoaa markkinapaikan
esimerkiksi näille DLC -sisällöille
Kysymykset rahastuksesta ovat varmasti pyörineet useamman pelaajan mielessä. Onko 5 euroa uudesta hahmosta paljon, entäs sama hinta Skin -paketista, josta saat muutaman uuden asun omalle hahmollesi? Erilaiset uuden tarinan sisältävät DLC:t maksavat yleensä sieltä kymmenestä eurosta muutaman kymppiin, riippuen tarinan pituudesta ja muusta sisällöstä. Sitten on vielä olemassa Season Passit, joilla voi säästää rahaa ja näin ollen saada jopa kaikki tulevat DLC:t tiettyyn kiintiöhintaan. Tämäkin herättää itselläni välillä suuria kysymysmerkkejä. Season Pass on myös loistava idea, mutta ikävä kyllä nämäkin herättävät kysymyksen rahastuksesta: Esimerkiksi Star Wars: Battlefrontin Season Pass maksaa 50 euroa, joka on lähes koko peruspelin hintainen, eikä koko Passin sisällöstä olla vielä täysin varmoja. Voiko 50 eurolla saada niin paljon uutta sisältöä, että sen arvo nousisi jopa yhden täysin uuden pelin hintoihin? Voiko uusien karttojen, hahmoanimaatioiden  tai muiden vastaavanlaisten asioiden arvo oikeasti olla noin suuri? 
Toki nämä DLC:t ovat erilaisia, kuten Rainbow Six: Siege todisti omalla Season Passillaan: 30 eurolla Season Passin ostaneet eivät käytännössä saa mitään eksklusiivista sisältöä, vaan saavat ainoastaan tulevat uudet hahmot ilmaiseksi ilman pelin sisäistä rahan käyttöä (ja muutaman kustomointipaketin aseilleen). Nämä hahmot tulevat kaikkien saataville, mutta muut joutuvat vain maksamaan virtuaalista rahaa niistä. Eli toisin sanoen tällä saadaan rajoitettua sitä, ettei visaa vinguttaneet ole missään paremmassa asemassa muihin verrattuna: kaikilla on mahdollisuus päästä käsiksi lisäreihin. Tämä Season Pass on myös saanut paljon kritiikkiä, mutta toisaalta mielestäni kyseessä on oikeastaan loistava idea. Halukkaat voivat oikealla rahalla maksaen säästää aikaa ja pelin sisäistä rahaa, eikä tämä edes horjuta millään tavalla pelin metaa. Tietenkin hinta on jälleen heittokapulana, että onko kaikki tämä 30 euron arvoista, joka on noin puolet kokonaan uuden pelin hinnasta. Esimerkiksi allekirjoittanut saattaisi jopa ostaa tuon.
Xbox Onelle saatavien pelien DLC-sisällöstä
seuraavat ovat olleet suosituimpia
Tietenkin firmojen täytyy saada taloudellista voittoa, joten ymmärrän kyllä usein DLC:n korkean hinnan. Kuitenkin korkean hinnan mukana kuluttajan täytyisi myös saada rahalleen arvoista vastinetta. Toisaalta oikean hinnan arvioiminen voi olla myös vaikeaa: Peliä enemmän pelaavat voivat maksaa lisäsisällöstä huomattavasti enemmän kuin kasuaalimmat pelaajat, lisäksi jotkut ovat valmiita maksamaan tietyistä asioista ihan yleisesti enemmän kuin toiset, esimerkiksi osa pelaajista ovat valmiita maksamaan hahmojen asuista suuria summia, joihin taas allekirjoittanut ei laittaisi juurikaan yhtään rahaa. Pelaajat arvostavat ja ensinnäkin pitävät peleissä eri asioista, joten hinnan määrittäminen voi oikeasti olla vaikeaa. Siksi pelaajan täytyy aika paljon pistää eri asioita vaakaan jotta selviäisi, olisiko joku lisäosa tiettyyn hintaan juuri itselleen järkevä ostos. Itse pelaaja sen tietää, onko jokin asia omalle lompakolle jo liian kallista vai ei. Toisaalta studiotkin voisi pohtia, onko tämän hetkiset hinnat nyt varmasti siellä kultaisen keskitien puolella vai ei.

Kyllä markkinoilta löytyy monia DLC-sisältöjä, jotka ovat hinnan ja sisällön suhteen hyvässä suhteessa. Jotkut ovat myös hyvin reiluja. Vaikka yhtiöillä olisi vain raha mielessä, niin osa niistä myös ajattelee oikeasti pelaajien parasta, mikä on hyvä jokaisen muistaa. Varmasti löytyy myös studioita, jotka ensisijaisesti ajattelevat ensin pelaajaa, sitten vasta rahaa. Kuitenkin "pelaajien parasta" -ajatus kärsii niiden kohdalla, jotka ovat näin kärjistetysti sanottuna kertoneet enemmän tulevien DLC -pakettien sisällöstä kuin itse pääpelistä, joka ei ole vielä edes markkinoilla.




Kommentit

  1. Mainio kirjoitus.
    Mielestäni rahastuksen hajun raja menee viimeistään niillä rajoilla, kun lisäosasta saa maksaa yhden uuden pelin verran. Muun muassa nykyiset Simsien "osta itsellesi astianpesukone"-tyyliset ratkaisut saavat niskakarvat pörhölleen.
    Sitten taas toisaalta DLC:t saattavat antaa lisäsisältöä peliin, joka on jo kertaalleen pelattu loppuun, tai mahdollisuuden antaa faneille sisältöä, joka on kenties kertaalleen pöytälaatikkoon piilotettu mutta joka on jäänyt kummittelemaan mieleen.
    Kaksi puolta taas, mutta ehkä itse koen aina lisäosat ja jatko-osat yms enemmän rahanhajuisina asioina kuin kehittäjien haluna syventää maailmaa. Valitettavasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Hyvä, että otit Simsin puheeksi, koska alussa minulla oli tarkoitus ottaa tämä esimerkiksi! Totta kai on nuo pesukone -tapaukset, mutta myös samojen lisäreiden pyörittely jokaisen uuden Simsin kohdalla haiskahtaa jo dollareilta. Esimerkiksi lemmikkien tai vuodenaikojen saaminen kyseiseen sarjaan tulee aina lisärin muodossa, enkä todellakaan usko, etteikö noiden laittaminen ihan siihen tavalliseen peruspeliin olisi mikään mahdottomuus. Terveisiä vaan Maxisille ja EA:lle, että tuollaiset perusjutut voisivat olla ihan siinä peruspelissä mukana, varsinkin kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi idea Simsien maailmassa.

      Nuo muutkin mainitsemasi asiat ovat ihan totta. Ehkä rahastuksen haju tulee vielä enemmän nykyään esille siksi, että lähes jokaiseen peliin tulee jotain ladattavaa lisäsisältöä, vaikka itse pääpeli ei sitä tarvitsekaan? Noh, DLC on jokin studioiden trendi tällä hetkellä ja onneksi niitä ei sentään ole pakko ostaa.

      Poista

Lähetä kommentti