Shadwen -demon fiilistelyä

Pelattu: PC



Välillä itseäni mietityttää, miten ihmeessä jaksan innostua ja seurata (sekä tutkia) maailman monia eri asioita into pinkeänä (siis oikeasti, lista olisi aivan järkyttävän pitkä, mutta hyvä asia se vain on). Yksi näistä asioista on laajana kategoriana "Pohjoismaat", joista taas kehkeytyy pienempi kategoria "pohjoismainen peliteollisuus". Tykkään siis seurata pohjoismaista peliteollisuutta, eli muun muassa Suomen meininkiä kyseisellä alalla tulee katseltua hyvin paljon. Eniten seuraan Housemarquen ja Frozenbyten toimintaa, koska ne ovat allekirjoittaneen mielestä ehdottomasti Suomen mielenkiintoisimmat pelistudiot Remedyn lisäksi. Nyt Frozenbyte on julkaissut heidän tulevasta pelistään Shadwenista demon. Olen pelaillut tätä nyt jo jonkin aikaa, ja ajattelin kirjoittaa tästä kyseisestä mielenkiintoisesta teoksesta ennakon tapaisen fiilistelytekstin. 

Näin alkuun haluaisin mainita, että pelin demo on ladattavissa 29.02.2016 asti, ja jokainen demon läpipeluukerta kasvattaa julkaisualennusta, eli nyt on pelaajilla mahdollisuus saada Shadwen julkaisussa suopeaan hintaan! Demo on saatavilla Steamista, GOG.comista ja Humble Storesta Windowsille, Linuxille sekä Macillle.

Hei, ovi!
Shadwen on tyyliltään vanhan koulukunnan stealth-peli, johon on kuitenkin lisätty monia hyvin mielenkiintoisia ominaisuuksia, jotka erottavat pelin selvästi genren muista teoksista. Pelissä pelaaja ohjailee Shadwen nimistä hahmoa, jonka tehtävänä on murhata kuningas. Matkan voisi kuvitella helpoksi, mutta pelin vaikeuden tuo orpolapsi Lily, joka seuraa Shadwenia. Lily on pakko pitää mukana, eikä yllättäen pienellä lapsella ole paljoa voimia kiipeillä seinillä Shadwenin tavoin saati kulkea aseistautuneiden vartijajoukkojen läpi, varsinkin jos vartijat vahtivat esimerkiksi ovea, jonka avulla pääsee juuri tiettyyn määränpäähän. Siksi Shadwenin tehtävänä on raivata tie Lilylle, mutta miten se tehdään jää pelaajan pohdittavaksi. Alkaako pelaaja pistämään teräaseensa avulla vartijoita hengeltä pienen lapsen nenän edessä, joka olisi ehkä helpoin vaihtoehto mutta samalla iljettävin lapsen kannalta, vai olisiko sittenkin olemassa muita verettömiä vaihtoehtoja? Kuten pelin kuvauksessa lukee: To kill or not to kill - that is the question!

Kuten aikaisemmin totesin, Shadwen on pohjimmiltaan vanhan koulukunnan stealth-peli. Viholliset oleskelevat ja kulkevat aina tiettyä reittiä pitkin tietyn ajan sisällä, mutta huomatessaan pelaajan liikehdintää tai ääniä vartijat poikkeavat kulkemisradastaan tutkimaan asiaa. Jos mitään ei löydy, vartijat sitten jälleen palaavat tutuille paikoilleen. Kuitenkin jos viholliset huomaavat pelaajan, yksikin osuma Shadweniin aiheuttaa Game Overin. Game Overia ruutu huutaa myös tilanteissa, joissa vartija pääsee tekemään hälytyksen. Melko perinteikästä stealth-meininkiä, mutta Frozenbyte onkin pistänyt oman panoksena genreen, ja on näin ollen tehnyt Shadwenista erittäin mielenkiintoisen teoksen. Pelissä ei nimittäin suoranaisesti ole Game Overia, vaan pelaaja pystyy kulkemaan ajassa taaksepäin. Toisin sanoen pelaaja pystyy korjaamaan aikaisemmin tehtyjä virheitä tai vaihtoehtoisesti hinkata jotain kehittelemäänsä toimintatapaa niin pitkään, kunnes se onnistuu juuri haluamallaan tavalla. Tämä toiminto antaa todella suuret mahdollisuudet kokeilla erilaisia taktiikoita eri tilanteissa, eikä pelaajan oikeastaan tarvitse edes huolehtia latausruutujen odotteluista epäonnistumisen myötä, ellei sitten aloita tehtävää suoraan alusta. Itse tykkäsin tästä todella paljon juuri tuon kokeilemisen ilon myötä. Ajassa kulkeminen taaksepäin ei kuitenkaan ole ainut aikaan liittyvä toiminto, nimittäin Shadwenissa aika kulkee vain silloin, kun pelaaja liikkuu. Eli kun pelaaja pysähtyy, koko maailma pysähtyy, eikä  mikään liiku. Hyvin mielenkiintoista, vai mitä? Tämä toiminto tulee varmasti olemaan aikamoinen kiistakapula pelaajien keskuudessa, mutta itse ainakin tämän demon myötä käännyn aikastopparin puolelle: ajan pysähtymisen myötä pelaaja saa rauhan tutkia ympäristöään kääntelemällä kameraa ja pääsee näin ollen myös miettimään seuraavaa siirtoaan vaikka askel askeleelta. Lisäksi ajan pysäyttely oli ainakin itselläni hyvin tärkeässä osassa tilanteissa, joissa yritin toimia hyvin tarkasti, muun muassa hyppyjä tehdessä, käyttäessäni "grappling hookia" tai ansoja laittaessa.

Tutkitaan tilannetta korkeuksista: näkyykö vartijoita?

Niin, ansoja! Shadwen kun ei ole mikään maailman paras lähitaistelija, niin hän käyttää apunaan monia ansoja, joista osa vie vartijan hengen tai hämää häntä muuten vain. Ansat ainakin helpottavat suuresti tien tekoa Lilylle, mutta toki demon (ja ilmeisesti myös sen kokonaisen pelin) voi läpäistä ilman minkään ansan käyttöä saati tappoa, mutta se tietenkin lisää peliin haastetta. Demon ansaluettelosta löytyy muun muassa eräänlaista maamiinaa ja liikkuvaa laitetta, jolla pystyi hämäämään vartijoita. Ansojen käytön kanssa täytyy myös olla varuillaan, nimittäin esimerkiksi miinan räjäytys voi aiheuttaa vartijoilla joukkomaratoonin kohti hälytyskelloa, varsinkin jos vartijoita kuolee tapauksessa useampia. Toisaalta pelaajan ei tarvitse käyttää Shadwenin omia ansoja, vaan kentistä löytyy ansoja jo itsessään: miltä esimerkiksi kuulostaisi tiputtaa tynnyri korkealta vastustajan päähän? Toisaalta tynnyreiden tiputtamisella ja rikkomisella voidaan myös hämätä vartijoita, ja näin ollen antaa Lilylle vapaa tie ilman kuolemia. Jos kuitenkin koko suunnitelma menee pipariksi, voit aina kulkea ajassa taaksepäin ja kokeilla temppua uudestaan. Tärkeintä kuitenkin on, että pysyt piilossa vartijoiden silmistä (tai vaihtoehtoisesti sitäkin voidaan käyttää hyödyksi!). Ai vitsi, vaihtoehtoja, vaihtoehtoja! Pelkästään jo tuon lyhyen demon aikana sai kokeilla monia eri taktiikoita, eli syvyyttä pelistä löytyy selvästi. 

Sumuisia maisemia

Shadwenin demoa pelasin hiiri + näppäimistö -yhdistelmällä ja kontrollit olivat oikein hyvät, mielestäni jopa tosi hyvät verrattuna moniin muihin saman genren peleihin. Testasin demoa myös Xbox One -ohjaimella ja sekin tuntui oikein loistavalta, mutta täyttä fiilistä en kuitenkaan saanut ohjaimen kanssa aikaan, kun täyttä ohjaintukea ei demossa ole. Graafisesti peli näyttää myös hienolta ja maisemat ovat ainakin omaan mieleeni tyylinsä puolesta kauniita. Toki Shadwenista huokuu eräänlainen stealth-pelien rosoisuus, mutta itse pidän siitä. 

Shadwen nousi kokeilun myötä yhdeksi hyvin mielenkiintoiseksi peliksi omissa silmissäni. Pelaajien keskuudessa pelin toiminnot tulevat varmasti jakamaan eriäviä mielipiteitä puolesta ja vastaan, mutta itse näen ne vain loistavana mahdollisuutena ja markkinoita ajatellen jopa myyntivalttina. Tulen pelaamaan demoa vielä muutaman kerran, nimittäin yritän saada sen lävitse ilman yhtään tappoa. Itseäni myös kiinnostaa kokeilla, kuinka pitkän ansacombon saan aikaiseksi yhdessä kentässä. Myös itse valmiin pelin pariin aion astua jossain vaiheessa ohjaimen kanssa, koska Shadwen alkoi kiinnostamaan todella paljon tämän demon myötä ja näen siinä hyvin paljon potentiaalia. Odotetaan kuitenkin siihen asti ainakin, että peli saadaan markkinoille. Uskon muuten, että Frozenbyte on nyt saanut vierelleen uuden Trinen: olisiko Shadwenista mahdollisuus kehkeytyä jopa kokonaan oma pelisarja? Uskoisin näin.

Jos peli alkoi edes hiukan kiinnostamaan, käy lataamassa Shadwenin demo itsellesi ja kokeile, olisiko tässä kenties seuraava videopelien helmi, jonka tulet pelaamaan.




Shadwen Demo Event -traileri:



Korjaus 26.02.2016 klo 13:22 = otsikko osuvammaksi (beta vaihdettu demoksi)


Kommentit

  1. Kuulosti ja näytti kyllä mielenkiintoiselta ja kivalta peliltä! :) Voisinkin käydä demon lataamassa jossakin vaiheessa ja kokeilla itsekin tätä, heräsi mielenkiinto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti kokeilun arvoinen! Kannattaa muuten käydä demo lataamassa pian, kun tänään on viimeinen latauspäivä. Kellonaikaa en muista, mutta joskus illalla taitaa mahdollisuus lataukseen loppua (ellen nyt ihan täysin väärin muista).

      Poista
    2. Voi eiiiiii unohdin kokonaan ladata tuon ja nyt sitten sitä ei varmaan enää edes ole! ÄH! Pitää tyytyä sitten katsomaan vaan videoita ja harkita pelin ostoa sitten kun se julkaistaan. :D

      Poista
    3. Eipäs vielä hätäännytä! Kannattaa kokeilla noita "lataa demo" -nappeja esim. Steamista tai GOG.comista, kun eivät näytä olevan vielä ainakaan fyysisellä tasolla kadonneita. Ehkä sieltä vielä jopa latautuisi kyseinen demo ;)

      Poista
  2. Piti lauantaina startata kone nopeasti ihan sitä varten että kerkesin demon lataamaan. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, mahtavaa! Toivottavasti demo tulee olemaan pikaisen lataamisen arvoinen :D

      Poista

Lähetä kommentti