Arvostelu: Hardware Rivals

Pelattu PlayStation 4 -konsolilla


Hardware: Rivals on ollut monelle vuonna 2002 PlayStation 2:lle julkaistun nettipeli Hardware Online Arena -fanille odotettu julkaisu. Rivals on nimittäin täysin uusi tulokas pelisarjaan näin yli kymmenen vuoden jälkeen. Aikoinaan Online Arenalla oli oma vankka pelaajaosastonsa, mutta peli silti kärsi sisällön puutteesta, joka oli yksi syy pelin hiukan huonoon vastaanottoon. Toinen syy oli se, että vuonna 2002 konsolien nettipelaaminen oli täysin uusia asia, joten teknologia oli vielä tähän hommaan lapsen kengissä. Hardware: Rivals on kuitenkin ilmestynyt vuonna 2016, jolloin konsoleilla nettipelaaminen on jo itsestään selvyys. Ainoana ylitettävänä asiana on siis lähtökohtaisesti enää sisältö. Onnistuiko tässä asiassa pelin kehittäjä Connected Content Group? Julkaisijana toimii Sony Interactive Entertainment.

Rivals on hyvin perinteikkäästi samaa puuhaa kuin aikaisempi osansa. Pelaaja ohjastaa joko panssarivaunua tai maasturia metallin katkuisessa ajoneuvosodassa toimien pelimuodon antamien ohjeiden mukaan. Pelimuotoja on neljä kappaletta, joista moni on tyyliltään tuttu FPS -pelejä pelanneille. Joukkue-Deathmatchissa taistelijat jaetaan kahteen joukkueeseen ja tarkoituksena on tuhota vastustajien kulkuneuvot. Mukana on myös deathmatchia ilman joukkuetta, joissa jokainen pelaaja on toisilleen täysin vapaata riistaa. Joukkuehallinta taas on kolmen eri kohteen valloittamista ja turvaamista toiselta joukkueelta. Joukkue-eliminoinnissa pelaajan hävittyä hän ei enää pysty palaamaan samaan erään, vaan uusi erä alkaa kun viimeinenkin vastustajan tai oman joukkueen ajoneuvot ovat tuhottu (ajatelkaa vaikka tämä Rainbow Six Siegen tapaisena toimintana, mutta vain siten, että toisen joukkueen kaikki pelaajat pitää saada tuhottua, ei siis mitään muuta tehtävää). Voittaja selviää kolmen kierroksen avulla. Näiden neljän nettipelimuodon lisäksi Rivalsista löytyy myös haastemuoto, jossa pelaaja voi halutessaan käydä hiomassa omia taitojaan tai ottamassa muista pelaajista mittaa erilaisten tehtävien kautta. 
Näin lyhyesti sanottuna voidaan todeta, että Hardware: Rivals on lähinnä vain nopeatempoista sotaa ajoneuvojen välillä omien tykkien ja erilaisten erikoisaseiden (esim. ohjusten) avulla, joita löytää ympäri taistelutannerta. Ei oikeasti sen kummempaa. 
Kaboom!
Mekaniikaltaan kyseinen peli on hyvin yksinkertainen. Kontrollit ovat melko simppelit ja pelin maailmaan pääsee helposti mukaan muutaman ensimmäisen ottelun aikana. Tankin ja maasturin ohjaileminen on kuitenkin  hiukan erilaista. Maasturit ovat nopeampia ja ketterämpiä niin ohjailussa kuin sarjatulimaisessa tykityksessään, kun taas panssarivaunut ovat kestäviä, mutta nopeudeltaan hitaampia lähes jokaisella osa-alueella, niin kiihdytyksessä kuin ampumisessa. Vaikka eroja löytyy, niin näitä ei ole otettu mitenkään huomioon fysiikkamallinnuksessa. Maasturit nimittäin pystyvät tankkiin törmätessään lennättämään panssarivaunua ilmassa monien volttien verran ja sama tietenkin toisin päin. Hyvin realistista menoa!

Vaikka idealtaan ja toiminnaltaan Rivals on oikein mukavaa ja jopa toimivaa värikästä räiskettä, tulee kyseiselle pelille sama ongelma mikä oli myös edeltäjällään: Sisältö. Peli nimittäin sisältää neljä erilaista areenaa, kuusi erilaista ajoneuvoa sekä neljä erilaista kuljettajaa, sekä aikaisemmin mainitut neljä eri moninpelimuotoa. Numero neljä on näköjään hyvin käytetty luku Rivalsissa... Kuitenkin tämä sisällön vähyys luo, ei niin yllättäen, ongelmia: Pelikentät tulevat tutuiksi jo tunnin sisällä ja samojen kenttien näkeminen jatkuvasti alkaa pikku hiljaa puuduttamaan, vaikka tyyliltään nämä areenat ovatkin hyvin erilaisia. Ajoneuvojen määrää on taas ilmeisesti vähennetty mahdollisten lisäosien myötä, mutta myös niiden tuunauksen takia. Jokaista kulkuneuvoa voi tuunailla muutamilla erilaisilla väri- ja kuvioteemoilla, ja tämän lisäksi näitä voi hieman koristella esimerkiksi katon, etuosan tai vaikka renkaiden eri vaihtoehtojen kautta. Kerrottakoon, että mikään näistä ei paranna itse kulkuneuvon ominaisuuksia, vaan kaikki nämä ovat vain puhdasta kustomointia. Kustomoida voi myös kuljettajaa muutamilla erilaisilla kuvioteemoilla, mutta kuskin muutoksien avulla tosin voidaan hiukan muuttaa omia ominaisuuksiaan esimerkiksi nopeammalla tähtäyksellä, mutta mitään suurta ja merkittävää ei ole tarjolla. Tämäkin vähyys on jo omalla tavallaan huvittavaa, nimittäin Hardware: Online Arenassa oli muistaakseni yhteensä kymmenen eri vaihtoehtoa kulkuneuvoissa, joista voi etsiä itselleen parhaiten sopivan kulkupelin jalkojensa alle. Voisi lähtökohtaisesti kuvitella, että uudessa olisi kymmenen ja vanhassa kuusi kulkupeliä, mutta ilmeisesti näin sitten ei ole. 

Hardware Rivals on hauskaa hetken ajan, mutta vähäisen sisältönsä vuoksi se ei jaksa viihdyttää pitkään. Kyseisessä pelissä on kuitenkin paljon piirteitä, jotka varmasti saa monen pelaajan mättämään Rivalsia monia kymmeniä tunteja, ehkä jopa satojakin, mutta tähän pystynee vain sarjan tai kyseisen pelin fanit. Täytyy kuitenkin muistaa, että peli on kuitenkin tyyliltään  juuri sellaista, että se ei allekirjoittaneelle tunnu uppoavan oikein mitenkään. Tuo vielä yhdistettynä aivan käsittämättömän vähäiseen sisältöön ei luo mitenkään vaikuttavaa kuvaa. En tiedä yhtään, onko Rivalsiin tulossa jokin isompi päivitys joka korjaisi sisällön puutetta, mutta tällä hetkellä sitä päivitystä ei ole vielä tullut (tai jos on, niin se ei ainakaan ole paljoa auttanut ongelmaan). Jos Rivals kiinnostaa, niin kannattaa tätä silloin ehdottomasti kokeilla, mutta minulta tämä ei silti saa "Suosittelen!" -merkkiä monien syiden seurausten johdosta.

Kulkuneuvon kustomointia
En voi kuitenkaan väittää vastaan: erilaisten erikoisaseiden käyttäminen ja omien toimintojen sekä taktiikoiden suunnitteleminen on mukavaa puuhaa, mutta tämäkin toiminta loppujen lopuksi eskaloituu vain pikaiseen luotien ampumiseen ja eräänlaiseen nopeatahtiseen "Call of Dutymaiseen" yksinselviytymiseen, joka johtuu yksinkertaisesti Rivalsin tyylistä. Pelissä on oikeasti omat hauskat hetkensä ja toimintaa on vaikka muille jakaa, mutta se ei ikävä kyllä riitä. Kuten aikaisemmassa Online Arenassa oli, niin idea on hauska ja jopa toimiva, mutta lopputulos on hyvin tyhjä ja raadollinen. Oikeastaan minusta tuntuu, että Rivals on vain sama vanha Online Arena, mutta vain uudessa ulkoasussa (graafinen ulkoasu on muuten hauskan oloista, siitä plussat). Esimerkiksi Rivalsin kaikki kentät ovat tyyliltään tuttuja Online Arenasta aivan nimistä ja maisemista lähtien.

Niin, näin vielä lopuksi: En tiedä onko Rivalsissa yhdistämisongelmia vai pelaajien puutetta, mutta kerran 8 minuuttia kestävässä joukkuehallinta -pelimuodossa olin yksinäni huimat 5 minuuttia. Jos ei muuta, niin ainakin omaan joukkueen hallinta oli täysin kunnossa...

Talvisempaa maisemaa löytyy myös Rivalsista

Kohde valittu...


ARVOSANA

6


POSITIIVISTA:

+ Toiminnan täytteistä ajoneuvojen välistä kähinää
+ Hauska idea
+ Myös hauska graafinen ulkoasu


NEGATIIVISTA:

- Sisältö
- Saman toisto alkaa jo melko äkkiä
- Mahdolliset pienet yhteysongelmat(?)






Kommentit