Blogi: Civilization on kohta 25-vuotias: Miltä näyttää tulevaisuus?


25 vuotta sitten, tarkemmin vuoden 1991 loppuvaiheilla, pelimarkkinoille ilmestyi "Sid Meier's Civilization" niminen peli. Kyseisestä pelistä tuli suuri menestys ja juuri sen vuoksi saamme vielä näin 25 vuoden jälkeenkin kokea aika ajoin uusien Civilization -pelien taikaa. Takana on jo kuusi niin sanottua virallista isoa peliä, iso läjä pienempiä tuotoksia niin mobiileille kuin muille pelilaitteille ja onhan Civilization -nimeä nähty useamman kerran jo lauta- ja korttipelien kannessakin. Suoraan sanoen voidaan todeta näin yleisellä tasolla, että pelisarjalla menee paremmin kuin hyvin.

Civilization on sinäänsä mielenkiintoinen teos, että se kerää paljon pelaajia jopa sieltä suunnalta, keitä eivät strategiset seikkailut paljoa innosta. Sinäänsä tämä ei ole yllätys, nimittäin onhan oman sivilisaation luominen ja historian muuttaminen niin koukuttavaa puuhaa, että monelle pelaajalle vain yhden vuoron pelaaminen on muuttunut useammaksi kymmeneksi, jopa sadoiksi vuoroiksi. Genreä ajatellen tämä vaatii tietenkin toimivaa pelimekaniikkaa, hyvää taktikointia ja paljon mukavaa puuhasteltavaa. Tätä Civilization on tarjonnut historiansa aikana pilvin pimein. Lisäksi Civeihin on helppo lähteä mukaan lähes kenen tahansa pelaajan, nimittäin itse pelaaminen näissä peleissä ei ole haastavaa (mutta pelin hallitseminen ja asioiden oppiminen on täysin eri asia). Paljon on siis syitä, miksi pelisarjaa on jopa sanottu oman genrensä kuninkaaksi. 

Pelisarja kuuluu myös siihen kategoriaan, että peliä ostetaan jo melkeinpä sen takia, että kannessa lukee juuri sen tietyn pelisarjan nimi. Totta kai, koska esimerkiksi Civilization -nimi tarkoittaa jo omalla tavallaan laadun merkkiä, jos sellainen teksti löytyy kotelon kanteen laitetusta paperista. No, ainakin voidaan olettaa, että se on perinteistä Civilizationia, jos ei muuta. Tämä on kuitenkin juuri yksi niistä asioista, joka välillä saa minut miettimään tämän pelisarjan tulevaisuutta: Uskalletaanko ottaa seuraavaa suurta hyppyä kehityksessä?

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth vaikutti noin kaksi vuotta sitten ennen julkaisuaan peliltä, joka saattaisi tuoda vihdoinkin jotain todella uutta pelisarjaan. Avaruus ja Sci-Fi -teema olivat juuri niitä asioita, jotka olisivat voineet luoda Civeihin monia uusia asioita ja erilaisia puuhia tuoden uutta verta pelisarjaan aivan heittämällä. Mitä kuitenkin kävi: pelaajat saivat aivan tavallista Civiä, mutta vain uudella verhoilulla. Pelissä ei kuulema oikeasti ollut sen kummempaa uutta. Puhun tässä vain kuulemisen, lukemisen ja näkemieni videoiden kautta, koska itse en ole kyseistä teosta edes vielä pelannut saati omista, vaikka pari vuotta sitten odotin Beyond Earthia aivan hirveän paljon. Syy ostamisen lykkäämiseen lähti lähinnä pettymyksen kautta. Aiheena on herran jestas Sci-Fi, ja silti saamme sitä ihan samaa Civiä, mitä olemme aikaisemmin nähneet vain maapallon kamaralla. Vaikka kyseessä on aivan varmasti hyvä peli itsessään tästä asiasta huolimatta (koska Civ-tyyli toimii lähes aina), en voi kuin pudistaa päätäni: Pelisarjan sielua ei tietenkään pidä muuttaa, mutta nyt siellä Firaxisin puolella menetettiin todellinen mahdollisuus johonkin todella suureen.

Tästä syystä olen hieman huolissani Civilizationin tulevaisuuden suhteen. Vaikka sarjan oma tyyli toimii loistavasti, niin ei sitä silti voi tuleviin peleihin työntää aina täsmälleen samalla tavalla. Asioihin tarvitaan muutosta ja uusia asioita, jotta pelaajat saadaan innostumaan uusista teoksista. Se tarvitsee muutakin kuin pelkästään eräänlaista graafista ulkonäön parantamista. Kenties mukaan pitäisi saada täysin uusia erilaisia diplomatia- tai sotatoimintoja, toimintayksiköitä, rakennuksia, maita, ehkä jopa kokonaan uusia pelimuotoja. Olkoon se uusi ihan mitä tahansa, niin seuraava Civilization tulee omissa silmissäni olemaan hiukan skeptisyyden alla, olkoon teemana sitten perinteinen historiankulku, avaruus, fantasia tai ihan mikä tahansa muu toimiva aihe. Tämä pelkästään sen takia, että avaruusaiheen lähes rajattoman mässäilyn sijaan markkinoille tuotiin eräänlainen isompi Civ 5 -modi. Skeptisyys pelisarjan tulevaisuutta kohtaan häiritsee, mutta en voi sille mitään. Toivon vain, että seuraava Civilization lyö kunnolla meidät kaikki ällikällä nokkeluutensa avulla. Toivottavasti näin käy, nimittäin seuraava mahdollinen epäonnistuminen saattaa luoda omanlaisensa kolhun sarjaa kohtaan, enkä usko kenenkään sitä haluavan.




Kommentit

  1. Ei muuta sanottavaa ku että Aamen!

    Meikällä on tuo Beyond Earth ja minusta kun tuntui että kaikessa skifiydessään peli tuntui vähän hakuammunnalta, joka kovasti haiskahti rahalle. Muuten Civilization-brändi on kyllä juuri tuollainen "taatun laadun" merkki allekirjoittaneelle. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä sen helpompi tapa rahastaa kuin pistää sama peli uudestaan myyntiin, mutta vain uudella teemalla. Ei mikään uusi juttu pelimarkkinoilla :D

      Harmittaa kyllä ihan vietävästi tuo Beyond Earth... Kyllä tuo joskus tulee hankittua jostain alennuksesta todella halvalla, mutta vitsi kun ne uudistusten mahdollisuudet tyrittiin totaalisesti... No, ensi kerralla paremmin :P

      Poista

Lähetä kommentti