Ennakko: Atlas Reactor (Open Alpha)



Ajoittain tulee vastaan pelejä, joita on vaikea kategorisoida juuri tietyn genren alle. Useimmiten tämä johtuu ihan siitä, että peli sisältää monia eri genrejen ominaisuuksia. Tätä kyseistä puuhaa toteuttaa myös Trion Worlds -studion tuleva Atlas Reactor. Atlas Reactor on pohjimmiltaan vuoropohjaista strategiaa (vrt. XCOM, Hard West...) onlinessa usean henkilön voimin, mutta toisaalta se on myös hyvin reaaliaikaista ja jopa mobahtavaa PvP:tä. Mikä ihme siis on Atlas Reactor?

Atlas Reactor on 5 vastaan 5 -tiimityöskentelypeli. Jokaisen tiimin pelaajalla on oma hahmonsa, joka omistaa erilaisia toimintoja ja näin ollen soveltuu erilaisiin tehtäviin, aivan kuten moba -peleissä. Esimerkiksi oma suosikkini Nix on pidemmän matkan tarkka-ampuja stealth -ominaisuuksilla (eli lähes täydellinen hahmo omaan käyttööni), Lockwood on joka paikan höylä nopealla liikehdinnällä ja Quark on tiimin avustava hahmo, joka pystyy antamaan omille puolulaisilleen elämää, mutta toisaalta myös tekemään vahinkoa vastustajille. Hahmoja on jo alpha -vaiheessa 15 eri vaihtoehtoa, eli valinnanvaraa löytyy ja varmasti myös se itselleen sopiva hahmo. Kokonaisen version tullessa ulos hahmoja on melko varmasti enemmän, ainakin luulen näin. 
Hahmovalikoimaa ja Nix
Kun hahmot ovat valittu, alkaa itse pelaaminen. Kuten sanoin, kyseessä on vuoropohjaista pelaamista. Miten tämä pelimekaniikka siis toimii, jos yhdessä pelissä on 10 eri pelaajaa samaan aikaan? Hyvin yksinkertaista, nimittäin kaikki pelaajat tekevät siirtonsa samaan aikaan. Pelaaja valitsee ensin kyseisen vuoron toiminnon, johon lasketaan niin perus- kuin erikoishyökkäykset, toisen pelaajan avustamiset kuin nopeat "dashaamiset" eli rynnistykset. Valittuaan tämän toiminnon ja sen kohteen tai suunnan, oman ryhmän muut pelaajat näkevät tämän tulevan siirron (vastustajapuoli ei siis näe). Tästä alkaakin sitten taktikointi vastustajien pään menoksi, ja tähän tavoitteeseen on lähes rajaton määrä mahdollisuuksia, riippuen tietysti siitä, kuinka yhteen pelaava joukkue sattuu itselleen tulemaan. Näin toimintojen jälkeen pelaaja voi vielä halutessaan siirtää omaa hahmoaan paikasta toiseen, aivan kuten vuoropohjaiset pelit toimivat.

Kierros meneillään!
Miten sitten nämä toiminnot käytännössä toimivat taistelukentällä, jos kaikki tekevät siirtonsa samaan aikaan? Mikä hahmo liikkuu ensin ja miksi? Tämä on itselläni jäänyt hiukan varjoon, mutta ilmeisesti kaikki tämä riippuu lähinnä itse liikkeestä. Useimmiten pienemmät toiminnot, kuten erilaiset maahan laitettavat ansat ja avustusliikkeet tapahtuvat ensin, koska ne eivät itsessään aiheuta mitään suurta tuhoa (välttämättä...). Mitä pienempi ja halvempi liike on kyseessä, niin sitä nopeammin voit käyttää sitä (jokainen toimintoliike maksaa siis eräänlaisia siirtopisteitä, joita saa jokaisen kierroksen aikana kaksi kappaletta). Mitä kalliimmaksi liike menee, niin sitä hitaammin liike tapahtuu. Toisaalta poikkeuksiakin on, esimerkiksi eräänlaiset väistöliikkeet ja "charge" -toiminnot voivat tapahtua vaikka heti kierroksen alussa, vaikka liike itsessään olisi kuinka kallis tahansa. Eli ilmeisesti toimintojen järjestys lähtökohtaisesti menee tämän hinnan mukaan, mutta järjestyksen loppupeleissä päättää itse liikkeen toiminto. Itse hahmolla ei varmaankaan ole väliä näissä toimintojen järjestyksessä, nimittäin hahmojen tiedoissa ei ole mitään "Speed" tai "Agility" palkkia, joka kertoisi hahmon nopeutta. Eiköhän tämä asia valaistu tulevaisuudessa paremmin. Ainakin se on varmaa, että toiseksi siirroksi valittu liikkuminen tapahtuu samaan aikaan kaikilla pelaajilla.

Omien toimintojen suunnittelua...
Pelimuotona ei ole tällä hetkellä kuin eräänlainen Deathmatch muutamissa pienissä erilaisissa areenoissa, jossa joukkueen täytyy saada viisi "tappoa" aikaan 20 kierroksen aikana. Kyseistä muotoa voi tällä hetkellä pelata onlinessa, tietokoneita vastaan, kaksistaan ja löytyy sieltä jopa custom- sekä ranked -ottelut. Tyyliltään Atlas Reactor on sellainen peli, että deathmatch on lähes ainoa tapa toteuttaa tämänkaltaista toimintaa. Silloin ottelut pysyvät selvinä, toimivina, suoraviivaisina ja ennen kaikkea hauskoina. Toisaalta olísi kyllä mukava nähdä Atlas Reactorissa muitakin pelimuotoja, mutta en sitten tiedä menisikö koko homma jo aivan liian haastavaksi jokaisella osa-alueella. Voi olla, että peli ei olisi sitten edes enää hauskaa. Toisaalta ehkä näitä deathmatcheja voisi jotenkin kustomoida hiukan erilaisiksi esim. aikarajan avulla, jonka jälkeen katsotaan joukkueiden pisteet? No, kuitenkin nämä nyt olemassa olevat deathmatchit ovat ihan hauskoja ja omaa strategiapäätään pääsee käyttämään ihan mukavasti näin nopeatempoisen ryhmäpelin tuoksinnassa.

Näin alkuunsa Atlas Reactor on jättänyt jälkeensä hyvän alkumaun. Se näyttää lupaavalta ja voi olla, että kyseessä on jopa seuraava eSports -turnauksissa pelattava peli. Open Alphan kohdalla on kuitenkin muistettava, että kehitystä on vielä paljon edessä ja kaikki nyt näkyvä on vain pintaraapaisua itse lopulliseen tuotokseen nähden. Tästä voi syntyä jotain oikein loistavaa näin ensisilmäykselläkin katsottuna, kunhan kehittäjät osaavat vetäissä oikeista naruista oikeaan aikaan. Toisaalta tyylinsä vuoksi Atlas Reactor voi osittain tulla kärsimään pelaajien puutteesta, koska sen vuoropohjaisuus voi karsia ruuduntuijottajia hyvin paljon. Innolla odotellaan tulevia koitoksia Atlas Reactorin suhteen, mutta kuitenkin pienellä jännityksellä.

Atlas Reactorin Open Alpha päättyy tänään, mutta Closed Beta alkaa kahden päivän kuluttua. Eli jos kiinnostusta löytyy, niin ei muuta kuin Beta -avaimen hakuun!





Kommentit

  1. Haha tuli ihan pieni borderlands vivahde mieleen tuosta. :D Mutta eipä minulla nyt niin suuria vertailukuvia muutenkaan ole. Kuitenkin vaikutti aika hauskalta ja kivalta peliltä tämän jutun ja tuon videon perusteella! Voisi olla ihan hyväkin ja koukuttava peli! Aiotko itse hommata tätä peliä mahdollisesti, että voiko nyt jo alkaa odottamaan valmiin pelin arvostelua sinulta? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tuossa ehkä sellainen pieni Borderlands vivahde on, kun joitakin noita hahmoja katsoo. Itselleni tuli myös joistain hahmoista mieleen edesmennyt Rising Thunder, varsinkin juuri noista robottimaisista tyypeistä.

      Todennäköisesti aion palata tämän pariin sitten joskus tulevaisuudessa arvostelun kautta. Toki tähän melko paljon vaikuttaa se, että miten tuo nyt aiotaan julkaista. Näin alustavasti tämän pitäisi tulla Free-To-Playna, mutta ei näistä Alpha-vaiheista vielä oikein tiedä... Kuitenkin tulen tähän palaamaan jossain vaiheessa, olkoon sitten Free-To-Play tai maksullinen! :)

      Poista

Lähetä kommentti