Hearthstonen Classic- ja Basic-kortteja nerffataan: Mitä muuttuu?


Ensi viikolla 27.4. Hearthstoneen tulee odotetut Wild - ja Standard -pelimuodot sekä uusi lisäosa Whispers of the Old Gods, joka tuo peliin 134 uutta korttia. Näiden innoittamana Blizzard päätti heiluttaa nerffausmoukariaan ja pistää muutamia Classic- ja Basic- kortteja uuteen uskoon, jotta peli pysyisi edelleen hauskana. Yhteensä 12 korttia joutui tämän moukarin alle ja nyt katsotaan, mitä oikein tapahtui ja miten tämä muuttaa pelin metaa :

(Huom! Kaikki seuraavat kuvat ovat Blizzardin omasta blogipostauksesta, eli lähde: 




Tästä Roguen Master of Desguise -kortin muutoksista voidaan olla montaa mieltä. Aikaisemmin Stealth pysyi omalla minionilla niin pitkään, kunnes se iski johonkin. Nyt se kestää vain yhden vuoron. Aikaisemmin Roguella pelaavat pystyivät laittamaan kovat minionit suojaan stealthin alle odottaen sopivaa hetkeä, mutta enää se ei ole mahdollista. Näen muutoksen ihan OK:na , jotta nämä jytkyjen eräänlainen "loputon" suojaaminen saadaan pois alta. 


Druid- pelaajia ottaa nyt otsaan. Kahden kortin noston sijaan he voivat nostaa Ancient of Lorella vain yhden kortin. Kuitenkin kortti on ollut melko voimakas aina, joten muutos ei sinäänsä ole yllättävä. Vaikka Druidin korttien nosto nyt heikentyy, niin Ancient of Lore on silti melko kova kortti: Edelleen voit valita 5 elämäpisteen ja kortin noston välistä 7 manalla. Ancient of Lore ei ole jokaisessa tilanteessa yhden kortin noston arvoinen, mutta elämäpisteet käy aina. Ei mielestäni ollenkaan huono.


Ja nyt druideja ärsyttää vielä enemmän. Force of Nature muuttui yhden manan halvemmaksi, mutta näiltä kortin kautta syntyviltä kolmelta minionilta katosi charget. Savage Roarien kautta syntyvä kuuluisa Druid combo on siis tehty nyt lähes mahdottomaksi toteuttaa yhden vuoron aikana. Rehellisesti sanottuna tämä on oikein hyvä muutos, vaikka tämä tulee mahdollisesti herättämään närää ja paljon. Kortti menetti selvästi paljon voimaansa, ja voidaankin kysyä, olisiko parempi muutos ollut laittaa kaksi minionia chargella? En tiedä, mutta tuon kortin voi nyt korvata useammalla muulla, vaikka Silver Knight Handilla. Tietenkään silloin pöytään ei tule kolmea minionia, mutta ymmärrätte varmaan pointin. Pakkaa rakentaessa kannattaa siis nyt miettiä mahdollisia comboja, jotta paras mahdollinen vaihtoehto löytyy.


Olen pahoillani Druidit, mutta vielä yksi korttinne saa moukarista. Keeper of the Groven elämät laskevat neljästä kahteen. Muutos kahteen elämäpisteeseen on melko radikaali näin omiin silmiin. Jos itse olisin joutunut pakosta nerffaamaan tätä korttia, niin olisin laskenut elämän kolmeen tai muuttanut "deal 2 damage" kohdan kakkosen ykköseksi. Ennen tämä kortti on ollut todella tuttu näky korttipöydässä, mutta todennäköisesti muutosten jälkeen näin ei enää ole. 


Tämän kortin kohdalla yllätyin. Ironbreak Owl on tunnetusti ollut halpa silence-kortti, josta on saatu vielä heikohko mörriäinen pöydälle. Yhden manan kalliimmaksi muuttaminen ei itsessään ole iso muutos, mutta kuitenkin merkittävä. Kyseinen kortti nimittäin heikkeni heittämällä melko paljon. Verrataanpa tätä korttia nyt Spellbreakeriin, jolla on myös silence: Kyseinen kortti maksaa neljä manaa, mutta sen "statsit" ovat 4/3. Nyt tämän ja Ironbreak Owlin välillä on yksi mana eroa, mutta "statsien" ero on on huimat 2/2. En ymmärrä, nimittäin suhteet ovat nyt hiukan pielessä. Muutos olisi ollut parempi, jos vaikka pöllön hyökkäys olisi muutettu yhdeksi. Tämä on tietenkin oma mielipiteeni. 


Tämä taas ei tullut yllätyksenä. Big Game Hunter on ollut alusta lähtien oman universuminsa Daavid Goljatteja vastaan. Muutamalla hassulla manalla sai minkä tahansa yli 7 hyökkäyspisteen omaavan vastustajan pois pelipöydästä. Nyt kortti on kuitenkin kaksi manaa kalliimpi. Vaikka kortti tuli kalliimmaksi, niin Big Game Hunterin Battlecry on silti niin kova, että se toimii edelleen. Laadusta täytyy välillä maksaa, vai mitä?


Oikeastaan tähän Hunter's Markin nerffaukseen itselläni ei ole mitään kommentoitavaa. Muutos tuntuu täysin loogiselta, ja näin saadaan vielä hiukan Face Huntereita kuriin. 


Todella paljon muutoksia, ja tietyllä tavalla voidaan todeta Blade Furry -kortin olevan kuollut. Muutoksia on sen verran, että en osaa enää edes sanoa tähän syytä. En ole kyllä katsonut paljoa noita tulevia uusia kortteja, mutta veikkaisin sieltä löytyvän vastauksen tähän. Blade Furry on kyllä edelleen toimiva, mutta uskoisin monen muun kortin toimivan paremmin omassa pakassa kuin tämä uudistusten myötä. Toisaalta mitä minä tähän kommentoisin, kun en muutenkaan Roguella pelaa yhtään.


Sinäänsä ymmärrettävä muutos, kun Face -pakat tuntuvat koko ajan yleistyvän. Knife Jugglerin hyökkäyksen alentaminen yhdellä ei mielestäni ole mikään iso muutos, mutta on se kuitenkin merkittävä. Kortti on silti edelleen toimiva ja puukkohemmoja tullaan näkemään pelipöydissä jatkossakin. 


Leper Gnome menee samaan kategoriaan Knife Jugglerin kanssa. Leper Gnome on ollut lähes pakollinen kortti Face -pakoissa, eikä mikään ihme: yhden manan kortissa on yllättävän paljon voimaa. Hyökkäyksen alentaminen yhdellä voi nyt kuitenkin muuttaa hiukan joitakin pakkoja, koska kortissa ei enää ole niin paljoa voimaa pelien alkuun. Leper Gnome on silti mielestäni toimiva kortti, vaikka monessa tapauksessa sen voisi korvata jollain muulla (esim. jollain yhden manan 2/1 -kortilla). Toisaalta Gnomen kuollessa se tekee edelleen kaksi damagea vastustajan naamaan. Jälleen kerran kannattaa miettiä omia comboja, kun tekee omaa pakkaansa. Leper Gnome voi edelleen olla hyödyksi, mutta ei aina.


No, muutos on merkittävä. Arcane Golem on aina ollut tärkeä osa chargeen keskittyvissä pakoissa. Charge on nyt kuitenkin kadonnut, mutta elämää on nostettu kahdella. Kortin idea on muuttunut totaalisesti, enkä usko monen pelaavan tätä korttia enää. Arcane Golemin kun voisi korvata vaikka kuinka monella muulla. Vaikka kolmella manalla nyt saa aikamoisen örkin pöytään hyvillä statseilla, niin se silti antaa yhden manakristallin vastustajalle. En ainakaan itse pelaisi tätä. 


Joillekin iso muutos, mutta ei minun silmissäni. Big Game Hunterin muutosten myötä tämä on ihan ymmärrettävää. Nyt niin sanotun "ilmaisen jättiläisen" saaminen pöydälle on haastavampaa. En tiedä teistä, mutta kortti on omissa silmissä edelleen toimiva.


Entä mitä mieltä te kortinlätkijät olette näistä uudistuksista? Ovatko nämä hyviä muutoskia vai pistääkö joku nerffaus jopa vihaksi? Sana on vapaa!

Kommentit

  1. Ironbreak Owl ja Leper Gnome on ainoita kortteja mitä itse olen käyttänyt. Tuon Owl kortin muutos on vähän HÖH, koska tuo on ollut ainoa omistamani suht halpa silence-kortti.. Noh, pitänee hommata uusia kortteja nyt tilalle! :D Ihan hyviä muutoksia, moni epäreiluus ei ole enää niin epäreilua ja nuo nyt enemmän vaikuttavat vain omiin vastustajaani kuin minuun. :D Mutta mitä kortteja nyt katselin niin kyllä nuo ihan reiluuden nimissä pysy. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei nuo muutokset omiinkaan pakkoihin vaikuta oikein yhtään. Jos oikein muistan, niin taitaa noistakin korteista käytössä olla vain Knife Juggler ja Leper Gnome. Ironbreak Owl saattoi olla jossain Hunter -pakassa, mutta en tästäkään nyt ole sataprosenttisen varma. Eli ei mitään maailmaa mullistavia muutoksia omaan pelaamistyyliin :D

      Ainoa tapa miten tuo vaikuttaa enemmän ainakin omaan pelaamiseen on sitten areenan puolella. Nyt sieltä ei todellakaan kehtaa napata Arcane Golemia, jos sellaisen saaminen omaan pakkaan olisi mahdollista.

      Poista

Lähetä kommentti