Kultaisen strategiakauden huippukohta?



Ennen vuoden 2016 alkua kirjoitin tekstin liittyen tämän vuoden odotetuimmista peleistä näin omin silmin katsoen. Kyseisestä sanajoukosta muodostui myös käsitys, että tästä vuodesta tulisi eräänlainen strategiapelien kultavuosi. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että tänä vuonna tulee kyseiseen genreen niin paljon kovia nimikkeitä ja jopa odotettuja uusia julkaisuja. En väitä, etteikö esimerkiksi viime vuosi olisi tuonut mukanaan kovia nimikkeitä Company of Heroes 2:sen, Total War: Attilan, Etheriumin, Hard Westin ja monien uusioversioiden myötä. Ehei, en tosiaan väitä noin. Tosin en voi myöskään väittää, etteikö tämä vuosi olisi kultaista aikaa kyseiselle peligenrelle. Seuraavat kaksi kuukautta jo osoittavat, että tässä väitteessäni on paljonkin perää. Tämän kultaisen aikakauden aloitti helmikuussa XCOM 2 sekä Master of Orion Early Accessin muodossa,  ja esimerkiksi uutta lisäsisältöä ollaan nähty viime kuukausien sisällä isoissa nimikkeissä, kuten Europa Universalis IV:ssä (Mare Nostrum) ja Crusader Kings II:ssa (Conclave). Kaikkien näiden välissä ollaan vielä nähtyä pienempien studioiden tuotoksia. Tämä kaikki on ollut vielä pintaraapaisua, ja nyt muutama seuraava kuukausi tuntuu olevan näin omiin silmiin nähden se aikakauden niin sanottu huippukohta. Miksi ajattelen näin, niin katsokaa tästä aivan nurkan takana olevat taktiset pelit:


Battlefleet Gothic: Armada julkaistaan 21.4.2016



Warhammer 40,000 on omalla tavallaan hauska tapaus. Jotenkin tuntuu, että kyseiseen maailmaan sijoittuvia pelejä tuntuu tupsahtavan lähes joka kuukausi. Toisaalta sen maailma on mielenkiintoinen ja jos kerran Games Workshop antaa lupia omalle nimikkeelleen näinkin paljon, niin eipä se nyt kummemmin haittaa (tosin laatu sitten heittelee huipusta pohjamutiin). Tindalos Interactiven kehittämä ja julkaisija Focus Home Interactiven Battlefleet Gothic: Armada sijoittuu myös tähän Warhammerin avaruusmaailmaan, tosin muuttaen hiukan konseptia: Battlefleet Gothic keskittyy lähinnä vain avaruusalusten väliseen kinasteluun. Nopeatempoista RTS -strategiaa ja alusmäiskettä sisältävä peli on ainakin alustavasti kerännyt melko paljon positiivista kuvaa niiltä, ketkä ovat esimerkiksi olleet mukana erilaisissa betoissa ja niin edelleen. Saa nähdä, miten huomenna julkaistavan pelin aloitus pelimarkkinoilla lähtee käyntiin!

Offworld Trading Company poistuu Early Accessista ja julkaistaan 28.4.2016




Early Accessissa tällä hetkellä oleva Offworld Trading Companya (kehittäjä Mohawk Games, julkaisija Stardock Entertainment) on paljon rummutettu sen takia, että peliä on ollut mukana tekemässä Civilization IV:n tekijöitä. Civ IV:n varjolla ratsastava Offworld on kuitenkin myös pelillisesti mielenkiintoinen: Peli pyörii lähtökohtaisesti resurssien ympärillä. Pelaaja pyörittää avaruuden maisemissa omaa korporaatiotaan ja hänen tehtävänään on nousta avaruuden suurimmaksi yhtiöksi tuhoten samalla kilpailevia yrityksiä likaisella pelillä tai kenties täysin puhtaalla bisnesajattelulla. Hyvin mielenkiintoiset lähtökohdat ja potentiaalia kyseisessä teoksessa varmasti on, mutta toisaalta onko pelistä menestyjäksi? Todennäköisesti, jos pelillisesti kaikki on kunnossa ja Civ IV:llä itseään mainostaminen on tuottanut tulosta.


Stellaris julkaistaan 9.5.2016



Paradox Interactiven Stellaris on ollut yksi omia henkilökohtaisesti eniten odottamiani pelejä. Pelin puuttuminen vuoden 2016 odotetuimmista peleistä -listastani on kuitenkin hyvin yksinkertainen: Odotin Stellariksen tulevan vuonna 2017, mutta kyllä se leuka hiukan tippui alas, kun viime kuussa paljastui, että tämä tekele tulee jo näin äkkiä. Stellaris on siis "Grand Strategy" -genreen menevä peli, jossa pelaaja pääsee tutkimaan galaksia ja sen eri planeettoja. Tämän lisäksi pelaaja joutuu hoitamaan diplomaattisia suhteita muihin avaruuden mölliäisiin. Kiinnostus peliin lähtee jälleen kerran sen syvyydestä, jota Paradox nyt yleensäkin tarjoaa peleissään. Pelaajalla on valittavanaan niin paljon kaikkea mahdollista, että pelaamista tuntuu olevan lähes loputtomasti. Diplomatiaa, tutkimista, taistelua, bisnestä, jonkin sortin hyvin pientä kustomointia ja mikä tärkeintä, luoda oma historiansa omalle avaruuslajilleen ja viedä se tarina kunniakkaasti loppuun voittaen (tai no, ehkä jopa totaaliseen tuhoon...)! Toisin sanoen peli tuntuu sisältävän kaikkea. Vielä kirsikkana kakun päällä: Stellaris näyttää graafisesti todella upealta.


Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun julkaistaan 19.5.2016


Byzantine Gamesin kehittämä ja julkaisijana toimivan Slitherinen Sengoku Jidai: Shadow of the Shogun sijoittuu Itä-Aasian alueelle, jossa käydään omanlaisia taisteluja niin Kiinassa, Japanissa kuin Koreassa aikavälillä 1500-1700 jaa. . Itselläni ei näin alustavasti ole yhtään tietoa siitä, että minkälaista jälkeä Byzantine Games -studio tavallisesti tekee. Kuitenkin peli näyttää videoissa ja kuvissa melko hyvältä, ainakin mitä nyt olen tästä materiaalia nähnyt. Kyseessä on melko simppeliltä näyttävää vuoropohjaista taktikointia, josta melko varmasti löytyy syvyyttä. Oma kiinnostukseni tähän peliin liittyy lähinnä teemaan, mutta pelin graafinen ilme yksinkertaisuudellaan viehättää kanssa todella paljon ja pistää silmään lähes aina, kun tähän peliin jossain törmään. Kenties ainesta vuoden yllättäjään? Saapa nähdä!



Total War: Warhammer julkaistaan 24.5.2016



Total War: Warhammeria on täällä blogissa rummuteltu jo pidemmän aikaa, mutta ensi kuussa sekin tulee ulos. Creative Assemblyn kehittämä ja julkaisija SEGA:n oma Warhammer tulee olemaan perinteistä Total Waria, mutta vain fantasiamaailmassa. Mielenkiintoiseksi pelin tekee se, että kovin laadukkaita fantasiamaailmaan sijoittuvia Warhammer -pelejä ei ole vielä nähty. Total Warit ovat yleisesti kovin laadukkaita teoksia, joten ei ole ihme, että peliä odotetaan kovalla innolla. Intoa on lisännyt vielä se, että tekijöiden mukaan kyseessä on jopa paras Total War mitä on koskaan tehty. Liekö vain bisnespuhetta vai tosi mielipide heiltä? Tätä tuskin saadaan koskaan tietää, mutta pelaajien mielipiteitä saamme kuulla ensi kuussa jopa riittävin määrin. Total Warit nimittäin myy aina, olkoon aiheena mikä tahansa.


Hearts of Iron IV julkaistaan 6.6.2016



HOI4:sta olen myös rummutellut jo pidemmän aikaa, mutta ihan syystäkin. Paradox Interactiven toiseen maailmansotaan sijoittuvat Grand Strategy -genren HOI -pelit ovat vertaansa vailla. Pelissä voi muuttaa toisen maailmansodan tapahtumat uudestaan millä tahansa tuon ajan valtiolla, niin Saksalla, Yhdysvalloilla, Ranskalla, Suomella, Australialla, Japanilla tai vaikka Etiopialla, jos siltä tuntuu. Jälleen kerran pelaajalla on hoidettavanaan oman valtionsa lähes kaikki mahdolliset asiat taktikoinnista diplomatiaan ja siitä resursseihin. Tämän lisäksi HOI -pelit ovat tunnettuja yksityiskohdistaan, nimittäin esimerkiksi HOI3 -pelissä Suomen politiikan puolelta löytyy lähes kaikki sen ajan suomalaiset poliittiset puolueet ja tärkeimmät poliitikot. Tämä on vielä käsittääkseni tehty kaikille valtioille, eli infoa riittää. HOI4 -peliä on kuitenkin viilattu entistä paremmaksi mekaniikassa ja graafinen puoli on saanut hurjan muutoksen aikaisempien pelien "karusta" tyylistä. Näiden muutoksien vuoksi luulen, että HOI -sarja tulee paljon tunnetummaksi kuin koskaan ennen ja kenties HOI4 tulee olemaan sarjan myydyin peli. Ken tietää?


Kaikkien näiden lisäksi seuraavien kuukausien aikana tulee Steamiin myyntiin 50 eri strategiapeliä pienemmiltä studioilta, joiden joukosta varmasti löytyy monia yllättäjiä. Lisäksi kesäkuussa alkaa jälleen E3 -tapahtuma, jonka aikana voidaan paljastaa lisää strategiapohjaisia pelejä, joka vain kruunaisi tämän "kultaisen aikakauden" huippukohtaa. Ehkä siellä paljastetaan uusi Civilization?
Kattaus ei tietenkään lopu tähän, vaan myöhemmin tänä vuonna on ilmestymässä muun muassa Halo Wars 2, eli taktikoida saadaan näin kevään ja kesän jälkeen lisää. Elämme hyvin jännää aikaa, eikö vain?





Kommentit