Blogi: Miksi Activisionin vastauksen sisältö liittyen kohutraileriin saattoi olla iso virhe?




Vähän aikaa sitten paljastettu Call Of Duty: Infinite Warfare ei ole kerännyt suurta suosiota. 2.5.2016 julkaistu traileri on kerännyt nyt yli 1,1 miljoonaa alapeukkua YouTubessa, joka tekee siitä videopalvelun kahdeksanneksi eniten alapeukkuja keränneen videon. Kyseessä on jo omanlainen saavutus, nimittäin tässä kyseenalaisessa joukossa suurin osa on musiikkivideoita, eikä samanlaista murska-aaltoa ole nähty aikaisemmin pelimaailmassa. Yläpeukkuja kyseinen traileri on saanut kirjoitushetkellä hiukan yli 250 000, eli näiden kahden peukun välillä on todella suuri ero. Nähtävästi yleisesti voidaan katsoa, että COD-fanit eivät todellakaan halua tulevaisuuteen sijoittuvaa räiskintää tai jotain muuta sinne päin. Ei näistä koskaan tiedä.

Rehellisesti sanottuna minuakaan ei kiinnosta pätkääkään Infinite Warfare, mutta toisaalta itseäni ei ole COD -pelit koskaan kummemmin muutenkaan kiinnostanut. Miksi kuitenkin haluan ottaa tämän tapauksen ilmi lähtee itse Activisionin CEO Eric Hirshbergin sanomisista, jolla hän kertoi firman mielipiteen murskakritiikkiin. Tämä vastaus on kirjoitettu suurin piirtein kohdassa, jossa trailerilla oli vasta alle 400,000 alapeukkua. Laitan loppuun kokonaisen vastauksen Activisionilta, mutta nostan tähän muutaman kohdan, joka saa minut ihmettelemään, että mitä siellä johtoportaassa nyt oikein ajatellaan:

"First of all, you've gotta love the passion of gamers. This is an industry like no other, and a fan base like no other, and we love that our fans treat this franchise like it's their own and has such strong points of view about it. There just aren't many entertainment franchises on Earth that can generate the kind of passion that Call of Duty can. That's a good thing. Secondly, of course we know that there are people in our community who are nostalgic for the boots-on-the-ground style gameplay, and that's why we made Modern Warfare Remastered. But we also have millions of people in our community who want to have new, innovative experiences in the game each year, and Infinite Warfare delivers that. And the good news is, this year we found a way to deliver both in one package while keeping our community together."


Kyllä, on totta, että Call of Dutyyn verrattavia pelisarjoja ei ole monia maailmassa. On myös totta, että osa pelaajista haluaa vanhaa tuttua meininkiä, kun taas jotkut haluavat kokea jotain uutta. Aivan ymmärrettävää, nimittäin näin asiat menevät lähes kaikkialla. Kuitenkin minusta itsestäni tuntuu todella oudolta, että kritiikki ikään kuin tyrmätään toteamalla, että jos uusi peli ei kiinnosta, niin ostakaa vanhemmasta pelistämme tuleva uusioversio. Toki omalla tavallaan on kyseessä hieno teko, ei sen puoleen. Kuitenkin tuntuu, että aivan kuin Activisionilla ei kuunneltaisi pelaajien mielipiteitä, vaan he näkevät sarjan faninsa vain rahaa tuovina kuluttajina. "Jos ei uusi kiinnosta, ostakaa vanha uudella ulkomuodolla" Ei tässä vielä kaikki, muutamien löpinöiden jälkeen kummallisuudet vielä jatkuu:

"We've seen this in the franchise before; the reveal trailer for Black Ops II, which took the franchise into the future for the first time, had the most dislikes of any reveal trailer we had ever made at that time, and that of course went on to become our most successful game ever, and right now, the franchise has never been stronger. We have more people playing Black Ops III - a game that takes place in the future with boost jumps and futuristic weapons and all the rest - than any game in our history. So what we know for sure is that if we always just did what worked in the past and never took any creative risks, we wouldn't have a franchise. The day to worry is the day we stop trying new things."
On totta, että uusien asioiden kokeileminen on hvin tärkeää. Kuitenkin lausahdus, jossa todetaan aikaisemman Black Ops II -pelin suuri menestys alapeukuista huolimatta saattoi olla melko iso virhe Activisionin puolelta. Iso organisaatio ei tietenkään voi toimia täysin kuluttajien mieltymysten mukaan. On myös ymmärrettävää, että iso organisaatio yrittää vielä kaikin tavoin kääntää negatiivisen positiiviseksi, jotta brändille ei tule huonoa mainetta. Kuitenkin kyseinen toteamus luo näin kuluttajan ja pelaajan näkökulmasta kuvan, että Activisionia ei yksinkertaisesti kiinnosta yhtään mitä pelaajat ajattelevat. COD myy, olkoon vastaanotto miljoona ylä- tai alapeukkua. Sori vaan.

Kuitenkin täytyy muistaa, että todennäköisesti suurin osa alapeukusta on vain massan myötä syntynyt aalto. Kun muut ajattelevat noin, ajattelen siis minäkin niin. He antoivat alapeukun, siispä minäkin annan. Todennäköisesti voi olla, että alapeukun antajista suurin osa oikeasti tykkää pelistä ja osa on saattanut jo kenties ennakkotilata sen. Veikkaan, että Activision on ajatellut samalla tavalla, mutta ai ai, olisi tuon vastauksen kritiikkiin voinut hoitaa paremminkin. Kenties Activision olisi voinut laittaa jonkinlaista kyselyä siitä, että miksi pelaajat eivät näytä pitävän näkemästään. Mikä mättää? Minkälaisia muutoksia haluaisit? Mitä juuri sinä toivot brändimme tulevaisuudelta? No, ei niin tehdä, kuitataan asia toteamalla, kuinka aikaisemmat pelimme ovat kritiikistä huolimatta myyneet ja olleet samalla menestyksiä.

Tarkoitus ei ole tässä todellakaan täysin tyrmätä Activisionin vastausta, nimittäin voi olla, että tekstin sisällön ei ole ollut tarkoituskaan tarkoittaa juuri sitä, miten esimerkiksi itse näen tapauksen. Voi olla, että vastaus on vain ikävästi muotoiltu väärin. Olkoon miten tahansa, tuollainen kuva tulee minulle mieleen (ja todennäköisesti monille muille), jonka vuoksi näen Activisionin vastauksen mahdollisesti pahana virheenä, niin itse firmalle kuin pelisarjalle.

Koko Activiosin vastauksen voit lukea TÄSTÄ IGN:n julkaisemasta artikkelista.



Lopuksi vielä itse kohutraileri:








Kommentit

  1. CoDit ovat aina herättäneet paljon puhetta pelaajien keskuudessa, ainakin koko oman CoD historiani aikana. Itse aloin pelata BO2 ilmestyttyä muutenkin vasta videopeleja ja olen kyllä ostanut kaikki Codit sen jälkeenkin, niin kuin aion ostaa tämän uudenkin. Meillä on oma porukka joiden kanssa näitä ollaan pelattu ja suurin osa meidän porukastakin aina on ostanut uuden codin kun se ilmestyy.

    Ja niin Ghosts, advanced warfare kuin bo3:kin ovat saaneet aina valittamista siitä kun pitää hyppiä ja pomppia ja miksi pitää sijoittua tulevaisuuteen rakettireppuineen ja pomppuineen. Ymmärrän sen, ettei pelintekijätkään halua jumahtaa sinne menneisyyteen vaan haluavan luoda peleistään tulevaisuus tyylisiä ja erilaisia ja muuttaa pelisarjan pelejä erilaiseksi eikä jumittaa siinä samassa. Muutos ei ole aina kaikkien mielestä hyväksi, mutta kyllä vaihtelu virkistää moniakin.

    Itse en ole pitänyt mitään pelaamania codia täysin paskana tai tyhmänä. Osa ei ole ollut välttämättä niin kivoja kun toiset, mutta ei jokainen peli voi olla aina paras. Codin pelaajat vaan yleensä ovat aika kärkkäitä mielipiteissään ja toiveissaan uusien codien suhteen. Itse odotan aina innolla uutta codia ja haluan nähdä, millainen uusin tuotos on. Ja tätä sitten pelata kavereiden kanssa.

    Lähdin nyt enemmänkin omia mielipiteitäni yleensäkin pelisarjaa kohtaan tähän purkamaan, enkä niinkään tuota mitä pelifirma on vastannut alapeukkuihin. Itse en peukuttanut kumpaakaan, mutta kyllä yläpeukun antaisin siksi ihan, että peli näytti ihan hyvältä. :) Ja aivan varmasti niin kuin sanoitkin niin todella moni noista alapeukun antaneista on jo ostanut pelin tai tulee ostamaan. Codit myy niin kauan kun niitä vaan jaksetaan tehdä, sillä monet ajattelevat juuri sitä, että codi kun codi niin tulee se aina ostettua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. COD:t herättää keskustelua ja tulee herättämään keskustelua. En itse ainakaan keksi mitään muuta pelisarjaa, mikä voisi aiheuttaa tuollaisen tason keskustelua. Ehkä Battlefield tai tyyliin NHL tai FIFA. Kaikki nämä vaihtoehdot sen takia, että näitä pelaa myös ne, ketkä eivät muuten seuraa millään tavalla pelimaailmaa. Kuitenkin tämä ns. "negatiivinen" näkemys tästä sarjasta taisi kuitenkin roimahtaa Ghostsin kohdalla, pientä alkua tuosta jo ehkä siinä MW2:n -kohdalla.

      Tällä kertaa tietysti tuossa alapeukuttamisessa on tietysti muutamia asioita, miksi niitä nyt tulee enemmän kuin tavallisesti. Totta kai se eräänlainen muutoksen halu päästä takaisin "realistisempaan" sodankäyntiin, mutta myös "päävastustaja" Battlefieldin siirtyminen hyvin harvinaiselle alueelle pelien suhteen, eli ensimmäiseen maailmansotaan (en ole myöskään mikään Battlefield -fani, mutta eräänlaisena "historiafriikkinä" tuo herätti mielenkiinnon, kun sodankäynti silloin oli kuitenkin poikkeuksellisen erilaista monessa suhteessa verrattuna esimerkiksi jo melko kulutettuun aiheeseen populaarikulttuurissa, eli toiseen maailmansotaan). Yksi ikävä puoli COD:n suhteen taas on se, että alapeukkuja tunnutaan annettavan jo ihan täysin tarkoituksella luvun kasvattamiseksi. Eli se, tuleeko peli oikeasti olemaan huono, niin siihen peukut ei korreloidu mitenkään. Alapeukut kertovat melkein yhtä paljon sisällöltään kuin Metacriticin käyttäjäarviot, eli toisin sanoen ei yhtään mitään. Jos alapeukuttajat olisi nyt viisaita, niin he oikeasti kertoisivat, että mistä nyt oikein mättää. Kommentit tyyliin "peli näyttää tylsältä" tai "Taas Sci-Fiä" ei oikein auta kehittäjiä tekemään pelisarjasta parempaa, kun palaute on täysin sisällötön. "Suurinta osaa näyttää harmittavan, mutta miksi?"

      COD:ja en pelaa, mutta se ei taas johdu siitä, että pelit olisivat itsessään huonoja. Ne eivät vain ole koskaan kummemmin säväyttäneet, eikä ne oikein tyyliltään ole uponneet muutenkaan. Kuitenkaan se, että peli ei sovi omaan pelimakuun ei mielestäni kuitenkaan oikeuttaisi antamaan alapeukkua (en niitä kyllä muutenkaan ikinä anna), ei siinä ole itsessään mitään järkeä. Voihan se peli nimittäin muuten olla loistava.

      Poista
    2. No juurikin se, että porukka antaa sitä alapeukkua sen takia myös, että haluavat nostattaa lukua isommaksi. Kun se nyt jo on kohuttua, että yksi alapeukutetuimmista videoista youtubessa niin eiköhän kaikki halua nyt kokeilla kuinka nopeasti sen saa ykkös sijalle. :D

      Itse kun aloin pelaamaan videopelejä enemmänkin niin ensimmäinen pelini oli cod bo2 niin senkin takia on tullut into tuollaisista peleistä ja codeista. Ne jotka codeja on aina pelannut, veikkaan heidän pelaavan jatkossakin. Oli sitten kuinka paljon tahansa saanut alapeukkuja. :D Mutta niin totta, että cod sarjan pelit ovat aina olleet paljon puhetta herättäviä ja varmasti tulee aina olemaankin, niin kauan kun noita codeja lisää tehdään.

      Poista
    3. Internet osaa olla kyllä paikka, missä saa välillä repiä hiuksia päästä ihmisten toiminnan takia :D Toisaalta ei se miksikään muutu, ja ehkä tuo "aalto" saa jotain oikeasti aikaiseksi. Sen näyttää tulevaisuus, ehkä.

      Poista

Lähetä kommentti