Ensifiilikset: Stellaris




Tämän viikon alussa julkaistiin Paradox Interactiven uusi Grand Strategy -peli Stellaris, joka on jo kerennyt rikkoa muutamia yhtiön omia ennätyksiä, kuten ensimmäisen päivän myyntiennätyksen, joka aiemmin oli hallussa Cities Skylinesilla. Olen pelaillut kyseistä peliä jo jonkin aikaa, mutta en voi kirjoittaa vielä arvostelua, koska tarvitsen kokonaiseen mielikuvaan vielä aikaa, eli jaksakaa odottaa vielä ainakin viikko! 

Kuitenkin ajattelin jo tässä vaiheessa aivan pienesti jo kertoa, miltä peli oikein tuntuu. Stellaris vaikuttaa oikein hyvältä Grand Strategy -peliltä avaruuden maisemissa, joka tekee mukavasti vaihtelua aikaisempiin maapallolla käytyihin taisteluihin ja diplomatiaan. Pelissä on oikeasti todella paljon syvyyttä ja puuhaa on lähes jatkuvasti niin galaksin tutkimisen, diplomatian, oman lajin luomisen kuin oman valtakunnan rakentamisen myötä. Stellaris on jo syntyessään klassikko, tai ainakin kulttiklassikko. Vaikka peli on tuntunut lähes jokaisella osa-alueella hyvältä, on siinä kuitenkin muutamia heikkouksia, joka tuntuu näin omiin silmiin jopa erikoisen oudolta ajatellen, että kyseessä on sentään Paradoxin peli. Stellariksessa on vain ja ainoastaan kaksi pelin voittoon vievää tietä, muutamat diplomaattiset asiat herättävät suurta kummastusta outoudellaan ja tuntuu siinä olevan jopa pientä RNG:n poikasta teknologian kehityksessä, joka aiheutti jopa yhdessä tilanteessa pitkäksi ajaksi ongelman oman valtakunnan luomisessa. Näistä kuitenkin myöhemmin lisää tulevassa arvostelussa, jonka olen ajoittanut ensi viikonlopulle tai tarpeen vaatiessa viikon 21 alkuun. 

Olkoon miten tahtojaan, Stellaris on hyvä peli luomaan tarinoita Grand Strategyn ja omien lajien luomisen mahdollisuuden myötä, ja tässä hiukan tarinaa tällä hetkellä käynnissä olevasta pelistä:


Diplomatiaan perustuneen Amarenthuquen tähtienvälinen matka ei kestänyt kuin muutaman tunnin peliaikaa, kun jo voimakas militaristinen diktaattori julisti sodan Amarenthuquelle ja pyyhki sitä lattiaan helposti mennen tullen. Sotaan ei oltu valmis, ja se koitui ikävä kyllä kohtaloksi. Kuitenkin paremmin on mennyt Ozkoxin tasavallalla, jolla on jo paljon historiaa takana.

Ozkoxin tasavalta on hyvin fanaattinen materialistisen ontologisen käsityksen omaava kansa, joka asustelee Inarus nimisellä planeetalla. Ozkoxit ovat aina olleet historiansa aikana pieni kansa, mutta se ei ole haitannut heidän nousemista vaikuttavaksi lajiksi omassa galaksissaan. Heidän armeijansa on tällä hetkellä heikko, itse asiassa yksi galaksin heikoimmista, mutta onneksi se on korvattu vankalla liitolla. Ozkoxit ovat nimittäin ystävystyneet hyvin Groknaploran galaksisen valtioliiton kanssa. Ozkoxeja ei haittaa Groknaploran individualistinen käsitys, mutta pientä negatiivista suhtautumista he kokevat kyseisen valtioliiton spiritualististesta maailmankäsityksestä. Se ei ole kuitenkaan haitannut näiden kahden lajin yhteistyötä, nimittäin kyseessä on ehkä koko galaksin vankin ystävyyssuhde. Groknaploranit ovatkin sitoutuneet suojaamaan Ozkoxin alueita tarpeen vaatiessa, sama tietenkin myös toisinpäin. Vankka liitto on siis syntynyt.
Liitto kuitenkin kasvoi monia vuosikymmeniä myöhemmin, kun Groknaploranit kysyivät Ozkoxeilta, että voitaisiinko ottaa halukas Xeltekin tasavalta mukaan yhteiseen liittoon. Kyseiset individualistiset pasifistit ovat Ozkoxin pohjoisnaapureita, vielä hyvin voimakas sellainen. Tasavalta hyväksyttiin mukaan liittoon, koska voimaa tarvitaan mahdollisia koitoksia varten. Kaiken lisäksi Ozkoxit ovat hyväksynnän myötä melko turvassa, kun etelässä ovat suojaamassa Groknaploranit ja pohjoisessa Xeltekit. Ei ollenkaan huono, nimittäin länsinaapurissa asusteleva hegemonisen imperialismin omaava Ix'idarin kansa on ollut uhkaava jokaista liitossa olevaa jäsentä vastaan.
Ei kauaa kestänytkään, kun liitto päätti aloittaa sodan Ix'idaria vastaan. Sota oli useita vuosikymmeniä pitkä, joka alussa näytti heikolta liiton kannalta, mutta koituikin lopuksi Ix'idarin tappioksi. Ix'idarit menettivät neljä planeettaa liiton käsiin, mutta tästä huolimatta Ix'idar on edelleen voimakas ja iso. Todennäköisesti liiton tarkoituksena on tuhota koko Ix'idarin kansa, joka omalla tavallaan jatkuva uhka rauhan kannalta. 
Ozkoxit ovat etsineet pitkän ajan liittoon neljättä jäsentä taka-ajatuksena jokin hyvin suuri asia: Ozkoxit haluavat perustaa federaation. Federaatio on ainakin mieleinen Xeltekien mielestä, mutta sen perustamiseen vaaditaan se neljäs jäsen. Ozkoxit ovatkin lähestyneet pientä hiekkaplaneetta Nurankalla asuvaa Kenjodanin kansaa. Epäsuoran demokratian omaava materialistinen sekä pasifistinen laji ei ole vielä valmis liittoon, mutta Ozkoxit ovat jatkuvasti lähentäneet suhteitaan siihen suuntaan. Jos liitto saadaan aikaiseksi sekä siitä saadaan rakennettua federaatio, on voimakas yhteistyö valmis. Ehkä silloin saadaan kumottua täysin Ix'idarit pois häiritsemästä rauhaa galaksissa.
Kuitenkaan Ix'idarit eivät tällä hetkellä ole ainoa ongelma Ozkoxien kannalta, vaan ongelmia tulee jopa itse kotialueelta. Lajin energiankulutus on todella suurta, ja näin ollen on pelko kaiken pysähtymisestä, jos alueen virta loppuu kokonaan. Onneksi galaksista löytyy auttavia lajeja, joiden kanssa voi tehdä kauppaa virrasta, mutta tähänkään ei voi täysin nojata. Nyt täytyy Ozkoxien olla tarkkana.






Teksti on kirjoitettu arvostelukappaleen pohjalta.





Kommentit