Arvostelu: Hearts Of Iron IV






  • Kehittäjä: Paradox Development Studios
  • Julkaisija: Paradox Interactive
  • Julkaisupäivä: 6.6.2016
  • Alustat: PC
  • Pelattu: PC
  • Kotisivut: http://www.heartsofirongame.com/
  • Ikäraja: PEGI 7


Hearts Of Iron on pelisarja, joka on niittänyt suuresti suosiota varsinkin suurstrategioista pitävien keskuudessa. Suurstrategiana HOI -pelit ovat aina olleet edelläkävijöitä genressään, tai ainakin ne ovat hoitaneet oman tonttinsa loistavasti. Ne ovat sisältäneet paljon erilaisia pelillisiä vaihtoehtoja ja niissä on ollut niin paljon syvyyttä, että kovimmatkin strategian ystävät ovat menneet päästään sekaisin erilaisten tekstilaatikoiden ja numeroiden myötä. HOI4 jatkaa samaa tuttua rataa, mutta se on tällä kertaa suoraviivaisempi sekä "yksinkertaisempi" niin pelimekaniikan kuin pelikartan myötä. Onko taso siis noussut vai laskenut?

HOI4 on reaaliaikainen suurstrategia, joka sijoittuu toisen maailmansodan taisteluihin. Pelaaja voi pelata millä tahansa kyseisen ajankohdan valtiolla, jota johtaa oikeasti kyseisessä maassa vaikuttaneet poliitikot ja puolueet. Pelin voi aloittaa kahdesta eri ajankohdasta: vuodesta 1936, jolloin pelaaja pystyy paremmin varustautumaan tuleviin taisteluihin sekä samalla vaikuttamaan suuremmin sisä- sekä ulkopoliittisiin asioihin tai vaihtoehtoisesti aloituksen voi tehdä vuodesta 1939, joka on aivan toisen maailmansodan eskaloitumisen lähistöillä. 

HOI4 -peliä pelataan ikään kuin lautapelin laudalla,
joka esittää maailmankarttaa
Henkilökohtaisesti tykkään aina aloittaa vuodesta 1936, koska sitä kautta pääsee helpoiten pelin yhteen mielenkiintoisimmista puolista, jota kutsutaan myös nimellä historian muuttaminen. Mitä kenties olisi tapahtunut, jos Italia ei olisikaan lähtenyt Saksan puolelle? Entä jos Ranska olisi onnistunut estämään Saksan valtausyrityksen? Entä jos Saksa olisi ollutkin kommunistinen? Mitä jos Yhdysvallat olisikin liittynyt akselivaltoihin? Mitä olisi tapahtunut, jos Japanissa olisi syttynyt ideologinen sisällissota? Entä jos pohjoismaat olisivat tehneet oman yhteisen liiton, jonka myötä Suomen sekä Neuvostoliiton välinen talvisota olisi pystytty välttämään? Uskokaa tai älkää, mutta tämän kaiken kokeileminen on mahdollista Hearts Of Iron IV:ssä, kunhan osaa hoitaa mahdolliset sodat sekä tietenkin diplomaattiset asiat hyvin. Kyseessä on "mitä jos" -historiasta puhuville ja analysoiville ihmiselle mitä parhain "simulaattori" kyseiseen puuhaan. "Mitä jos" -historian toteuttamista parantaa vielä se fakta, että HOI4:seen on laitettu oikeasti mukaan toisen maailmansodan tapahtumia (myös pienempien maiden), esimerkiksi Espanjan sisällissota, talvisota, Molotov–Ribbentrop-sopimus ja kaikkea siltä väliltä. Osa näistä tapahtuu automaattisesti pelin ajan myötä tai valtion oman kansallisen kykypuun kautta. Eli joitain tapahtumia pystytään kokonaan jopa estämään, muuttamaan muuten merkittävästi tai sitten yrittää tehdä se historiankirjojen mukaan. Valinta on pelaajan.

Mitäköhän Suomelle käy?
Kuten arvata saattaa, niin peli pyörii juuri diplomatian ja taisteluiden ympärillä. Diplomatian kautta voi parannella suhteita eri valtioihin, taata itsenäisyyksiä eri valtioille, nostattaa eri poliittisten ideologioiden nousua propagandalla tai vaikka nostattaa ideologista kansannousua, jonka myötä kyseisessä maassa syttyy sisällissota. Aivan kaikkea ei voi kuitenkaan noin vain tehdä, vaan lähes jokainen diplomaattinen liike maksaa eräänlaisia "diplomaattisia voimapisteitä", joita kerääntyy ajan myötä. Jos nämä voimapisteet ovat nollissa, on silloin diplomaattinen puoli melko jäissä: ainoastaan ulkopoliittisessa diplomatiassa eri liittoihin liittyminen tai sellaisen luominen, vapaaehtoisjoukkojen lähettäminen, hyökkäämättömyyssopimukset sekä eräänlaiset sotilaalliset pääsyt eri valtioiden omistamiin alueihin eivät maksa voimapisteitä, mutta silloin vaaditaan erittäin hyviä suhteita itse valtioon (ja suhteiden luomiseen vaaditaan voimapisteitä tai samankaltaista ideologiaa). Voimapisteitä käytetään myös maan omiin sisäisiin asioihin, esimerkiksi omien maiden lakien muuttamiseen, erilaisten henkilöiden palkkaamiseen armeijan päätehtäviin (nostattaa esim. joukkojen nopeutta) tai vaikka tekemällä sopimuksen tietyn yhtiön kanssa panssarivaunujen luomisesta. Pohdittavaa on paljon eikä kaikkea voi tehdä, joten oma suunnnitelma kannattaa luoda jo melko nopeasti (tai sitten luoda se siten, että pikaiset yllätykset/vastoinkäymiset voidaan vielä tehdä voitoksi). Onneksi tämä puoli on kuitenkin tehty yllättävän simppeliksi ja se myös toimii. "Simppelistä" diplomatiasta huolimatta sen opetteluun kestää useita tunteja ja opettelu ei tuskin lopu koskaan, joten kyseinen toiminta ei missään nimessä ole kuitenkaan mikään läpihuutojuttu.

Yksinkertaisuudessaan taktikointi näyttää tältä. Isommissa
taisteluissa nuolia on sitten enemmän...
Diplomatiasta toiminnalliseen puoleen, eli sotimiseen. Kuten diplomatia, on sodankäynti muuttunut suoraviivaisemmaksi, kun verrataan aikaisempiin HOI -peleihin. Pelaaja pystyy nyt pyörittämään todella isoja joukkoja jopa pelkästään muutamien klikkailujen avulla (esim. etulinja, menkää kyseiseen kiintopisteeseen koko rajan alueelta, suorittakaa operaatio), ja tämän jälkeen voi vain seurailla omien joukkojen liikkumista eteenpäin kohti voittoa... tai tappiota. Pelkästään tällä tavalla voi luoda jo positiivisia kuvia voittojen suhteen, mutta niihin suuriin voittoihin vaaditaan jo mikromanagerointia (mitä kyseisessä pelissä on huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmassa), eli esimerkiksi pienien divisioonien yksittäistä liikuttamista taktisuuden vuoksi tai tiettyjen erikoisjoukkojen siirtämistä tietyille alueille ja niin edelleen. Samalla tavalla toimivat myös renkailla tai telaketjuilla liikkuvat sotajoukot, eli näille yksiköille ei ole omanlaista siirtymistapaa. Ainoana poikkeuksena ovat ilmavoimat sekä laivasto, joille annetaan omat tehtävänsä tiettyjen alueiden sisältä, esimerkiksi tuen antaminen maavoimille, satamien tuhoaminen tai alueiden estämistä vastustajalta, eli toisin sanoen vähän kaikkea, mitä oikeassa taistelussakin voitaisiin tehdä.

Espanjalla pelatessa joutuu tekemään melko pian
päätöksen sisällissodan takia: Meneekö fasistien vai
kommunistien puolelle?
Vaikka ulkopoliittinen puoli on HOI:n kenties tärkein rooli, niin siitä huolimatta ei tule unohtaa kotirintaman asioita. Pelaaja pääsee nimittäin rakentamaan oman valtion rajojen sisälle erilaisia "rakennuksia", joiden avulla edistetään valtion toimia. Esimerkiksi Military Factoryt luovat sotilasyksiköitä, Synthetic Refineryt luovat öljyä ja renkaita, joita käytetään erilaisten rakennusten, tavaroiden ja joukkojen rakentamiseen ja Infrastructuret yksinkertaisesti nopeuttavat alueen toimia. Rakentamista on paljon ja jokaisesta rakennuksesta hyötyy, varsinkin jos niitä on useampia. Kuitenkin rakentaminen maksaa (tosin peli tarjoaa ajoittain ilmaisia rakennuksia), joten jälleen on miettimistä, että mikähän olisi paras vaihtoehto milläkin hetkellä ja ensinnäkin mihin. Pohtimista, pohtimista!

Kykypuiden juhlaa (huomaa kykypuiden välilehdet ylhäältä)!
Pohtimista saadaan kokea myös kykykuiden kohdalla, nimittäin niitä on useampia. Ei, yksi kykypuu ei riitä, vaan niitä on yhteensä 11 eri kappaletta. Vaikka luku voi kuulostaa hurjalta, niin on siinä silti todella järkevä logiikka: ne ovat nimittäin jaettu teemoittain. Yhdessä kykypuussa pystyt parantamaan omia joukkoja, toisessa voit hankkia parempia panssarivaunuja, kolmannessa voit hankkia parempia taktiikoita, neljännessä voit parantaa teollisuutta ja niin edelleen. Vaihtoehtoja on paljon ja kuten arvata saattaa, niin uuden kyvyn/asian avaamiseen on annettu vain muutamia "tutkimuslaatikoita". Jälleen merkittäviä valintoja, jotka voivat jopa muuttaa pelin suuntaa huomattavasti. Lisäksi mukana on vielä oma kansallinen kykypuu, joka on jokaisella maalla omanlaisensa (paitsi kaikilla pienemmillä valtioilla on sama). Kansallisesta kykypuusta voidaan myös löytää parannuksia, mutta sen kautta voidaan kanssa aktivoida tiettyjä tapahtumia/muutoksia. Esimerkiksi Italian kansallisesta kykypuusta voidaan parantaa huomattavasti suhteita Saksaan, mutta myös parantaa sotilaallista operaatiota Etiopiassa tai Kreikassa. Kansallinen kykypuu on tärkeä oman strategian luonnissa, ja se onkin omalla tavallaan jopa oman pelin "sydän" siinä mielessä, että sen avulla luodaan todella paljon oman suunnitelman suuntaa. Toisin kuin tavallisissa kykypuissa, niin kansallisessa kykypuussa voi aina olla yksi asia "tutkimuksen" alla. Kertoo siis aika paljon sen tärkeydestä.

Suuret taistelut voi lähietäisyydeltä näyttää sekavilta
Kuten voi selityksestä huomata, on Hearts Of Iron IV:ssä todella paljon syvyyttä ja asiaa. Asiaa on itse asiassa niin paljon, että sitä on jopa vaikeaa saada kiteytetyksi sanoihin. Toisin sanoen voidaan todeta, että jos et tykkää suuresta määrästä tekstilaatikoita, niin silloin HOI4 ei todellakaan ole sinun pelisi millään muotoa. Kuitenkin jos tämänkaltaista suurstrategiaa kiinnostaisi lähteä kokeilemaan, niin tämä kyseinen teos on silloin loistava valinta. HOI4:sta löytyy hurjasti syvyyttä, mutta sen suoraviivaisuus tekee pelistä genreä katsoen "helposti lähestyttävän". Ja helposti lähestyttävä suurilla heittomerkeillä, nimittäin peli vaatii siitä huolimatta hurjan paljon tutustumista ennen kuin pääsee edes pintaraapaisun muodossa pelin sisälle (tätä väitettäni vahvistanee se fakta, että ensimmäistä kertaa ikinä sain arvostelukoodin yhteydessä ladattavan 28 sivuisen pelioppaan, jota suositeltiin vahvasti lukemaan ennen pelin aloittamista).

Hearts of Iron IV on haastavan syvällinen suurstrategia, mutta se on myös aivan loistava peli. Sitä on todella hauskaa pelata, kun pelimekaniikka on loistava sekä kaikki toimii samalla moitteettomasti (ainakin omalla kohdalla). Mainittakoon vielä se, että HOI4 on todellinen pirulainen koukuttamaan. Kyseisen arvostelun kirjoittaminenkin on keskeytynyt niin monta kertaa pelkästään sen takia, että on yksinkertaisesti tehnyt todella kova mieli lähteä pelaamaan tätä peliä. Näin ei ole vielä itselleni käynyt kertaakaan arvosteluja tehdessä, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Kertonee aika paljon siitä, että minkälaisesta pelistä on oikein kyse. Toisaalta mitä minä sille voin, jos mieleen tupsahtaa jatkuvalla syötöllä useita erilaisia asioita, joita haluaisi kokeilla kyseisen pelin tiimellyksessä: "Hmm, onnistuisinkohan valloittamaan kaikki pohjoismaat Norjalla vuoteen 1940 mennessä? Mitä jos yrittäisin välttää koko sodan Yhdysvalloilla? Entä saisinkohan koko maapallon huutamaan Vive la France?".

Allekirjoittaneen kaltaiselle strategian ystävälle kyseessä on oikeasti todellinen huippupeli ja jos aivan rehellisiä ollaan, niin HOI4 taistelee vahvasti henkilökohtaisesta vuoden GOTY:n viemisestä. HOI4 ei itsessään ole suurstrategiaa pelaamattomalle mikään huipputeos, vaan se enemmänkin voi aiheuttaa hämmennystä ja sen myötä olla jopa täysi painajainen pelikokemuksena. Kuitenkin kun oppii pelin mekaniikan, on HOI4 muuttunut pelien valtavirran yhdeksi helmeksi. Strategiajäärille kyseessä on pakollinen ostos, jota olisi syytä kokeilla edes jossain vaiheessa peliuran aikana. Tästä kaikesta huolimatta HOI4 on saanut osakseen joiltain HOI -faneilta kritiikkiä siitä, että pelisarja olisi mennyt askeleen kohtia "kasuaalimpaa" strategiapeliä. Periaatteessa tämä pitää paikkaansa, mutta se silti toimii, eikä kyseessä tästä huolimatta ole mikään "kasuaalistrategia". Se on täysin puhdas reaaliaikainen militaristinen suurstrategia, mikä ei jätä todellakaan kylmäksi eikä vastaavaa toista peliä edes markkinoilta löydy, ellei sitten lasketa mukaan pelisarjan aikaisempia osia. Tämä on Hearts Of Iron IV, ja se on aivan pirun hyvä sekä koukuttava peli.


ARVOSANA:

10




POSITIIVISTA:


+ Simppelimpi kuin aikaisemmat osat ja se toimii
+ Syväpohjaista suurstrategiaa
+ Hyvä simulaattori "mitä jos" -historialle
+ Todella koukuttava
+ Atmosfääri


NEGATIIVISTA:

- Peliin sisäänpääseminen on todella haastavaa, nimittäin peli täytyy melkeinpä oppia oman kantapään kautta tutoriaalista huolimatta
- Tekoäly tekee joskus hyvin outoja ratkaisuja





Kiitos arvostelukappaleesta!



HOI4:n "Take Action" -julkaisutraileri:



Kommentit

  1. Löytyykö peliin suomalaisia ihmisiä pelailemaan? Lisäilkääs Steamissa nimellä viitonen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laitetaanpa tähän yleinen kommentti Paradox Interactiven pelien kotimaisen peliseuran löytämisestä:

      Väittäisin, että Paradoxin peleihin kotimaista peliseuraa kannattaa etsiä tietenkin Steamin pelien keskustelut -osiosta, mutta peliseuraa voi myös löytää Paradoxin omalta foorumilta (https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?forums/).

      Muistutuksena kuitenkin, että peliseuran hakeminen foorumilla kannattaa laittaa sinne oikeaan osioon, minne se kuuluukin + foorumin kieli on englanti, joten meidän suomalaisten hieno uralilaisen kielikunnan kieli joudutaan tuolla sivustolla jättämään ikävä kyllä pois.

      Poista
  2. Suomalaisille pelejä, manuaaleja yms. löytyy meiltä!

    Elikkäs. Meiltä löytyisi tämmöinen peliporukka Hearts of Iron 4:een. Pelaamme lähinnä vanillaa herrasmiessäännöillä. Neuvomme ja opetamme uusia pelaajia.
    Ryhmästä löytyy manuaaleja valtioille, sääntöjä yms. Olet kuinka kokenut tahansa, tule ja ota kaverisikin mukaan!

    https://steamcommunity.com/groups/Hoisie

    Kaikki kysymykset voi laittaa mulle yksityisviestillä tai tulla Discord-kanavallemme kyselemään.
    https://discord.gg/rX9TuXe

    VastaaPoista

Lähetä kommentti