XCOM 2: Shen's Last Gift -katsaus




Muutamia päiviä sitten ilmestyi XCOM 2 -pelin viimeinen DLC, jos Firaxisiin ja 2K:n on luottaminen. Kolmas ja täten viimeinen lisäosa kantaa nimeä Shen's Last Gift ja se toi peliin mukaan kokonaan uuden hahmoluokan, jota on pidemmän aikaa jo pelaajien eteen syötetty. Ei niin yllättäen hahmo liittyy robotiikkaan.

Uusi hahmoluokka ei oikeastaan pelkästään liity robotiikkaan, vaan se on robotti. Spark -yksiköt ovat nimittäin hitaita, mutta suurehkoja ja todella tulivoimaisia robottisotilaita. Sparkit ovat saaneet todennäköisesti hiukan innostusta Enemy Withinin ihmiscyborgeista, mutta ne ovat silti täysin erilaisia toiminnoiltaan. Sparkit kestävät esimerkiksi erilaisia sivuhaittoja, kuten myrkkyä ja tulta, eivätkä nämä robotit suuruutensa vuoksi sovi käärmemäisen Viperin puristuksen kohteeksikaan. Ei siis ihme, että Sparkit voivat aiheuttaa paniikkia ulkoavaruuden mölliäisissä. Lähtökohtaisesti Sparkit ovat oikeastaan toiminnaltaan hiukan samanlaisia alieneiden ADVENT MEC:ien kanssa. Sparkeilta toisin sanoen löytyy raketteja ynnä muita sellaisia, mitä myös vastustajan robotista löytyy. Joitakin toimintoja tarvitsee vain kehitellä, ennen kuin ne saa omiin kätösiin.

Spark näyttää lähinnä tältä
Sparkin lisääminen XCOM 2:een on oikeasti loistava juttu, mutta siitä jäi hiukan kehno maku suuhun, kun ajattelee Enemy Withinin cyborgeja. Enemy Withinissä omista cyborgeista saa väännettyä vaikka minkälaisia olioita niin ulkonäön kuin toimintojen suhteen. Siinä sai tehtyä niin tavallisen sotilaan oloista, hurjaa lähitaistelijaa kuin vaikka pyromaania, jos siltä tuntui. Nyt esimerkiksi liekinheittimet loistavat kokonaan poissaolollaan ja omat robotit täytyy kehittää lähinnä yhden kykypuun kautta. Vaihtoehtoja ei siis ole paljoa varustuksen suhteen. En sitten tiedä, onko tähän lopputulokseen päädytty sen takia, että nyt tämän uuden pelin myötä XCOM on vain lähinnä vastarintaliike, eikä se täten saa riittävästi tukea taakseen esimerkiksi useilta valtioilta varustuksen hankkimiseen. Mistä tätä tietää. Ilmeisesti tarvikkeita ei ole XCOM:n joukoilla tarpeeksi myöskään Sparkien tarkkaan kustomointiin. Sparkin kustomointi nimittäin pyörii lähinnä vain muutaman eri pää -vaihtoehdon ympärillä sekä siinä, että onko robotilla yllään kangasta vai ei (eli 2 vaihtoehtoa muissa kohdissa: paljas metalli vaiko riepu siihen päälle). Niin, ja toki voit valita metallin kuviot ja värit samalla tavalla kuin ihmissotilaiden varustukseen. Ei millään pahalla Firaxisin suuntaan, mutta Sparkin kustomointimahdollisuudet ovat oikeasti niin minimaaliset, että mahdollisuus koko hahmoluokan kustomointiin tuntuu turhalta. Kustomointien mahdollisuuksien ei loppujen lopuksi tarvitse edes olla mitään suuria, kunhan ne vain luovat yksityiskohtien myötä hiukan muutosta (mikä riittää tunnelman vaihtoon). Esimerkiksi tuon paljas metalli/riepu vaihtoehtojen lisäksi mukaan olisi voitu laittaa hiukan eri muotoisia robotin "ruumiinosia" tai vaikka ihan vain erilaisia kuluman jälkiä (osumat, lommot, viillot, ruoste ja niin edelleen). Se pelkästään riittäisi luomaan muutosta, mutta sitäkään ei sitten tehty. Toki eri värivaihtoehdot luovat vaihtelua, mutta jos erottelu on tyyliin sininen tai punainen robotti, niin mielestäni siitä vain paistaa ulos hyvin laiska suunnittelu. Lieneekö studion mielessä jonkinlaiset kustomointi -paketit, mitkä saattaisi vaikka tulla ulos ensi vuoden puolella? Ehkä.

Shen's Last Gift tosin sisältää muutakin kuin pelkästään robotiikkaa. Se tarjoaa jopa ihmisten kustomointiin hurjan yhden tatuoinnin (se tatuointi, mikä näkyy Shenin kädessä) sekä yhden uuden, lyhyen tarinatehtän, joka antaa sitten oikeuden Sparkien rakentamiseen (tehtävän voi käsittääkseni tosin myös skipata halutessaan ja tästä huolimatta pelaaja saa Sparkit käyttöönsä). En ole vielä pelannut tätä uutta tarinatehtävää, joten sen laadusta minulla ei ole yhtään mitään tietoa. En ainakaan usko, että se mikään maailmaa mullistava kokemus on. Tehtävässä päästään kuitenkin ohjaamaan oman joukon lisäksi Sheniä, vastassa pitäisi olla muutama uusi vihollisrobotti ja tehtävän alue pitäisi tietääkseni olla täysin uusi. No, onpahan ainakin yksi tehtävä lisää tekemistä, mikäs siinä. 

Shen's Last Gift -lisäosa tarjoaa pelillisesti lisää vaihtelua XCOM 2:een ja iskee Sparkien myötä juuri pelin sydämeen, eli taktisuuteen ja strategiaan. Kysymyksenä ilmassa kuitenkin leijailee jälleen kysymys, että tarjoaako se riittävästi uutta sisältöä. DLC:n myötä saatiin hyvin vähäisellä kustomoinnilla saapuva robottihahmoluokka, joka tarjoaa kuitenkin pelillisesti uudenlaisia haasteita. Ihmisten kustomointiin ei saapunut kuin yksi tatuointi sekä tarinaa saatiin lisää tehtävän verran. Shen's Last Gift on sisällöltään melko ristiriitainen, ja tämän lisärin järkevyys vaihtelee melkein sen myötä, mitä siltä toivoo. Jos haluaa pieniä pelillisiä muutoksia, niin tämä on juuri sellainen. Jos taas toivoo kustomointia, niin jätä väliin. Omasta mielestäni kyseinen DLC ei ole huono, mutta se kärsii samasta ongelmasta kuin edeltäjänsä: sisällön puute.









Kommentit