Crusader Kings II - The Reaper's Due - Katsaus



Crusader Kings II on Paradox Interactiven julkaisema ja Paradox Develpoment Studiosin tekemä strategiapeli, joka osaa idealtaan erottua massasta hyvin. Pelissä elellään keskikauden aikaa, ja pelaajan on tarkoituksena kerätä valitsemalleen suvulleen mahdollisimman paljon valtaa tavalla tai toisella näiden vuosisatojen aikana. Koska kyseessä on sukupolvesta toiseen vaihteleva peli, niin pääideana vallan hankinnassa on saada keskikaikaiseen tapaan valtaa siten, että oman vallanpitäjän lapsi yritetään saada naimisiin toisen vallanpitäjän lapsen kanssa, jolloin valta saataisiin perillisyyden kautta ajan kanssa. Tai voi sen vallan saada nopeamminkin, jos alkaa toimimaan likaisen pelin kanssa... No, kuitenkin. Tämä vuodesta 2012 pyörinyt peli on nyt saanut uuden lisäosan nimeltä The Reaper's Due, joka tuo jälleen peliin uutta makua, tällä kertaa synkemmässä värissä. Lisäosan myötä peliin saapui myös pieni ilmainen päivitys, joten katsotaanpa mitä kaikkea tämä DLC ja päivitys on oikein syönyt.

Suurin mullistus The Reaper's Duen myötä on taudit. Toki tauteja on ollut ennenkin Crusader Kings 2:ssa, mutta nyt ne on nostettu enemmän valokeilaan. Ennen jokin hahmo oli vain "sairas", mutta nyt hahmon "profiiliin" mennessä pelaajalle paljastuu tarkka hahmoa vaivaava tekijä, olkoon se sitten yskä, kuume, mahatauti tai vaikka kramppi tai rintakipu. Tämä tuo lisää persoonallisuutta mukaan peliin, mitä on kylläkin Crusader kings II:ssä aina ollut, mutta tuskin kukaan valittaa tästä lisäkivasta. Nyt maailmassa voi myös alkaa kunnon tautiepidemioita eri tautien muodossa (voi muodostua myös musta surma), joka yllättäen aiheuttaa myös kuolinmäärän nousua. Jos ei sentään tapahdu hengenmenoja, niin vähintäänkin epidemioiden siirtyessä kovaa vauhtia kauppalinjojen ja merilinjojen kautta eteenpäin se heikentää sotilaiden toimintakykyä ja myös heikentää muiden vaikuttajien terveyttä. Eli jos mitä oudoimmat tilanteet ovat ennen häirinneet tai auttaneet eteenpäin pelaajan suunnitelmissa, niin Reaper's Duen myötä ne eivät ainakaan vähene. Yllättäviä tilanteita on siis jälleen luvassa.

Kuitenkin omaa kansaa ei tarvitse tämän DLC:n myötä jättää täysin oman onnensa nojaan (tai voi niinkin tehdä, jos haluaa). Epidemioita voidaan estää ja parannella rakentamalla omille alueille sairaaloita. Keskiaikaiset vallanpitäjät eivät tietenkään tuollaisiin tautipesiin halua astella omin siniverisin jaloin, vaan kuningasperheellä on yleensä omassa linnassaan oma kuninkaallinen lääkäri, joka hoitaa korkeammassa arvossa olevia henkilöitä kaikin mahdollisin keinoin, tietenkin keskikaikaisen lääketieteen saavutusten mukaisesti (ja kuten arvata saattaa, niin lääketiede ei ollut tuolloin vielä kovin kehittynyttä, joten kaikenlaisia sattumia voi tässäkin käydä). En voi väittää, etteikö se ärsyttäisi paljoa, jos hovin lääkäri leikkaisi kuninkaan päin honkia tai antaisi prinsessalle lääkettä, joka vain pahentaisi hänen oloaan. Tämä kaikki kun vaikuttaa tulevaisuuteen: hommat vaikeutuvat, jos kuninkaasta sattuu tulemaan vaikka yksikätinen leikkauksen mennessä pieleen. Kuitenkin kaikki tämä on valintojen summaa (ja ehkä hiukan jopa sattumaa), joten olkoon se tämän pelin henki hovin kurjuudesta huolimatta. Onneksi pelin henki on samalla kuitenkin hauskaa.

The Reaper's Duen myötä Crusader Kings II:een tuli myös kaikkea muuta pientä kivaa, mitkä eivät suoranaisesti liity tauteihin. Vaikka taudit eivät näissä liiku, niin synkissä meiningeissä elellään edelleen, mikä tuntuu olevan Reaper's Duen vahva teema. Ensinnäkin peliin on nyt lisätty jonkin verran lisää uusia tapahtumia, jotka liikkuvat aina auringonpimennyksen aiheuttamasta paniikista uskomukseen, jossa itse Kuolema on palannut maan päälle. Iloisia tapahtumia luvassa... Lisäksi kuningas voi nyt mestata vankeja 31 uudella tavalla, johon kuuluu niin perinteiset hirttämiset kuin hiukan epäperinteisemmät metodit, kuten vangin heittäminen karhulle. Ennen mestaamista vankien kanssa voi muutenkin kommunikoida, esimerkiksi niitä voi nöyryyttää, kiduttaa, hiukan jopa maistella (jos hahmo on kannibaali) tai sitten se kaikista pahin, eli lukea heille huonoa runoutta. Sitä tuskan määrää! 
Mukaan on vielä työnnetty muutamia todella pieniä lisäyksiä: 50 uutta lempinimeä (esim. the Frog ja One-Eye), muutamia hetken valintoja (esim. pystyy värväämään vankeja tai pyytämään vasalleja lopettamaan keskinäisiä sotia), muutamia uusia reaktiotapahtumia sekä jonkin verran uusia äänimaailmaan liittyviä lisäyksiä, esimerkiksi yskintää ja niin edelleen. Vaikka lisäosa tuntuu olevan melkolailla pimeyden peittämä, niin onneksi mukana on myös positiivisia lisäyksiä: jos provinssi ei ole pitkään aikaan kohdannut minkäänlaisia vastoinkäymisiä, niin kyseinen maa-alue saa hiukan lisäbonusta veroista ja verotulojakin saadaan normaalia nopeammin. Toinen positivinen lisäys on, että DLC:n myötä peliin on lisätty tapahtumia, jotka liittyvät kissoihin. Kyllä, kissoihin. Meow vaan kaikille.

The Reaper's Duen kanssa kauppoihin saapui myös The Reaper's Due Content Pack, joka lähinnä taas liittyy ulkoasulliseen puoleen. Kyseinen paketti nimittäin sisältää neljä erilaista ulkoasusettiä: East African Portrait Pack, Late Byzantine Clothing Pack, Eastern Female Model Pack ja  African Female and Male Model Packs. Tämä ei suoranaisesti tuo pelillisesti mitään uutta Crusader Kings II:een, mutta tuo tämä jälleen sitä persoonallisuutta mukaan. Saadaanpa jonkin verran kulttuuria mukaan näin vaatteiden kautta, jos ei muuta. Omasta mielestäni tämän Content Packin olisi suoraan voinut liittää tuohon perus The Reaper's Due -lisäosaan. No, hoituu tämä näinkin.

Maksullisten lisäosien myötä saapui peliin myös ilmainen sisältöpäivitys, mikä ei ainakaan omasta mielestäni anna pelaajalle hirveästi uutta. Muutamia pieniä päivityksiä ja parannuksia on tehty ja suurimmat muutokset lienevät, että pelistä löytyy nyt "Character Find" -nappi, hyökkäämättömyyssopimuksia voi nyt purkaa (tosin siitä syntyy pieniä sanktioita) ja ehkä suurin muutos, eli uusi karttamuoto, josta näkee liikkuvat tautiepidemiat. Mitään suurta ja mullistavaa ei tässä patchissa saapunut, mutta koska CK2 on kuitenkin Paradoxin pelien tavoin lähes koko aika kehityksen alla, niin ei sieltä aina mitään suurta tarvitse tullakaan. 


YHTEENVETO:


The Reaper's Due -DLC tarjoaa Crusader Kings 2 -peliin sitä synkkää keskiajan kuvaa yhtään romantisoimatta sitä (mutta kuitenkin hiukan kärjistämällä sitä, vaikka totuus ei välttämättä ole kaukaa haettua). Lisäosa tuo paljon synkkyyttä ja arvaamattomuutta mukaan ja on sisällöltään oikein loistava lisä CK2:een: Varsinkin kun taudit olivat oikeasti iso riesa keskiajalla, niin onhan se hyvä tuoda esille myös CK2:ssa. Reaper's Due tuo todennäköisesti eniten lisäarvoa pelille niille, ketkä jatkuvasti mättävät tätä keskiaikaan sijoittuvaa Paradoxin valtapeliä. Harvemmin CK2 -peliä pelanneet eivät nimittäin välttämättä edes huomaa, mitä kaikkea uutta peliin on saapunut (johtuen pelin laajuudesta). Tästä huolimatta kuitenkin uskallan väittää, että lisää pelattavaa tämä lisäri tuo ihan kaikille CK2 -pelaajille, huomatkoon lisäyksiä tai ei. Hinnaltaan Reaper's Due on 9,99 euroa, mikä on omasta mielestäni ihan kohtuu hinta sisältöön katsoessa. The Reaper's Due Content Pack taas on 4,99 euroa, ja tämän ulkoasupaketin hankinnan järkevyys lähtee taas ihan pelaajasta. Jos kokee ulkoasujen olevan tärkeä osa CK2 -kokemusta, niin silloin 4,99 ei ole paha hinta. Jos näin ei kuitenkaan ole, niin kannattaa harkita vahvasti kyseisen Content Packin hankintaa. Steamissa kuitenkin voi säästää hiukan rahaa ostamalla Crusader Kings II: The Reaper's Due Collectionin, joka siis sisältää itse peruslisäosan sekä Content Packin. Hintaa tälle paketille tulee 13,99 euroa, eli pelaaja voi täten säästää yhden euron, jos jättää ostamatta nämä kaksi lisäsisältöä erikseen. 



The Reaper's Due - julkaisutraileri:




Kiitos arvostelukoodista!




Kommentit