Joulukalenterin luukku 2: Viisi itse keksittyä peli-ideaa




Asiahan on niin, että omien peli-ideoiden keksiminen on siinä mielessä ongelmallista, ettei voi yhtään tietää mihin kaikkeen teknologia oikeasti pystyy sekä se, että onko idea edes loppu peleissä hauska (mikä on peleissä tärkeintä). Pelintekijöillä on jo jonkin verran taitoa että tietoa näihin hommiin, mitä taas itselläni ei ole (olen tosin joskus aikoinaan koulun oppitunnilla vääntänyt alkeellisen matopelin tietokoneelle, mutta sitä ei lasketa). Keksin tähän kuitenkin viisi peli-ideaa, mitkä voisivat edes jollain tasolla toimia pelimarkkinoilla ja ehkä jopa kerätä kiinnostusta, jos tekijät tietäisivät mitä tehdä. Pidemmittä puheitta, viisi itse keksittyä peli-ideaa:


Open World Kalevala -peli


Kalevala on aihe, josta voisi ihan hyvin vääntää vaikka kuinka paljon pelejä. Tähän aiheeseen ovat ainakin hypänneet suomalaiset pelistudiot nimeltä 10tons Ltd (Heroes of Kalevala) sekä FakeFish Games (Northbound - Tales of the Kalevala). On hienoa, että ainakin mobiilipelien puolella Kalevala on jollain tasolla esillä, mutta missä on konsoleille tai PC:lle suunnattu Kalevala -teos? Tässä onkin siis idea: Witcher -pelisarjan tapainen ison luokan Kalevala RPG-peli avoimella maailmalla. Jos tällainen tulisi, niin täällä olisi ainakin yksi varma innokas pelaaja testailemaan kyseistä tuotosta.


Peli, joka pyörisi täysin uuden kielen ympärillä


Idea tähän lähti King's Quest (2015) Chapter 1:n johdosta: Jossain vaiheessa peliä tulee kohta, jossa pelaajan täytyi selvittää pieniä puzzleja oppimalla uutta kieltä. Tehtävä ei sinällään ollut haastava, kun käytettävät sanat olivat lähinnä vain "vasen" ja "oikea". Entä jos samalla logiikalla tehtäisiin kokonainen peli? Kyseisen videopelin ei kannattaisi ainakaan olla hirveän pitkä tyylinsä vuoksi, mutta muutaman tunnin rupeama voisi tällaisella idealla olla ihan toimiva. Ehkä turhan taiteellinen puzzle -peli loppujen lopuksi, mutta voisi olla ihan mielenkiintoinen makupala isompien pelien välissä.

Puzzle -peli, joka käsittelisi filosofisia teorioita


Filosofia on aihe, jota ei peleissä hirveästi nähdä (muuta kuin erilaisten aatteiden ja arvojen kautta). Tämä on sinällään ymmärrettävää, koska aihe on itsessän melko haastava. Idea olisikin, että tehtäisiin yksi kokonainen videopeli liittyen filosofian teorioihin ja erilaisten ongelmien ja ajatusten ratkaisemiseen (tai kenties teorian kumoamiseen!). Markkinoita ajatellen idea olisi todennäköisesti pelistudiolle kohtalokas, mutta näin filosofiasta ja erilaisista ajatuksista sekä ajatusmaailmoista kiinnostuneelle tämä voisi olla ihan mielenkiintoinen tapaus. Se on sitten taas oma asiansa, että miten tämä toteutettaisiin...


Sotapeli, joka olisi oikeasti todenmukainen


Ja tällä tarkoitan sitä, että otetaan huomioon monia asioita, mitkä puuttuvat melkeinpä suoraan sotapeleistä: Tiedustelijat etsimään vihollisen joukkoja ja alueita, viestikomppania vetämään ja rakentamaan yhteyksiä kommunikaation saamiseksi + elektroninen sodankäynti, pioneerit raivaamaan alueita, huolto tekemään omia puuhiaan ja niin edelleen. Tiedän, voi kuulostaa melko tylsältä peliltä liiallisen todenmukaisuuden vuoksi, mutta rehellisesti sanottuna voisin mielelläni tällaista peliä kokeilla. Sota kun on muutakin kuin pelkkää räiskintää, muistakaa se. 


Elämäkerta -peli


Elämänkertoja on ollut kirjoina ja elokuvina, mutta miten olisi elämäkerta -peli? Pelien historian aikana on ollut paljon ongelmia oikeiden henkilöiden käytöstä peleissä, mutta olisi hienoa nähdä joidenkin historiallisten henkilöiden elämä virtuaalimaailman kautta. Henkilön elämän täytyisi kyllä olla melkoisen tapahtumarikas, mutta en näkisi mitään syytä, miksi tällainen ei toimisi.  Genreksi vaikka point & click, seikkailu, puzzle tai jokin muu vastaava ja homma rokkaa. Tämän voisi vielä hoitaa hyvin episodipohjaisesti, niin henkilön elämästä voitaisiin periaatteessa skipata ne niin sanotut hiljaisimmat hetket ja välistä jääneistä tapahtumista voitaisiin lukea vaikka pelistä löytyvistä teksteistä tai esineistä ja niin edelleen. Olisin ainakin kiinnostunut tällaisesta ideasta. Ehkä joku studio tekee joskus tällaisen? 


Onko teillä jonkinlaisia peli-ideoita? Voi kertoa vapaasti, jos sellainen on mielessä!




Kommentit

  1. Hauskan kuuloisia ideoita. Open World Kalevala, kyllä kiitos! Filosofiaa käsittelevistä peleistä tuli heti mieleen Sokrates. Realistinen sotapeli kuulostaa sekin kiehtovalta, sotapelit kieltämättä turhan usein keskittyvät rymistelyyn (ja ehkä siksi se lienee niin etäinen genre itselleni).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sotapelit tosiaan keskittyy vähän liikaa siihen tuhovoimaan, vaikka itse aiheesta saisi vedettyä vaikka mitä teemoja sekä tyylejä, onneksi tietenkin poikkeuksiakin löytyy. Njoo, olin kokonaan unohtanut Sokrateksen! Tosin yksi vahva syy tuohon voi olla ihan se, että kyseistä tekelettä en ole koskaan kokeillut. Sinällään harmi...

      Poista
    2. Niin, vaikka erityisesti viime aikoina on tullut sentyyppisiäkin pelejä kuin vaikka This War of Mine tai Valiant Hearts, kyllä "sotapeli" sanana tuo edelleen vahvan assosiaation strategiatyyppiseen joukkojen järjestelyyn tai fps-tykitykseen. Sokratekseen taitaa olla kieltämättä suhteellisen hankala päästä käsiksi.

      Poista
    3. Näinpä. Tosin aihekin on melkoisen haastava, joten sinällään ei ole ihme, että sotapelit ovat tietyllä tasolla "saman kaavan toistoa". Strategiapeleistä pitävänä itse toivoisin, että joku firma täräyttäisi tuohonkin genreen ja teemaan jotain mullistavaa. Saa nähdä, tuleeko tapahtumaan...

      CD-Rom tuotantoa on kyllä melkoisen haastavaa saada käsiin nykyisin. Itsellänikin taitaa tällä hetkellä näistä kotimaisista 90-luvun CD-Rom peleistä löytyä vain "Alivaltiosihteeri: Virallinen CD-Rom" -peli. Ihan hauska tapaus sekin.

      Poista
    4. Saapa nähdä! Jos varman päälle pelaavat suuret tekijät siihen ryhdy, onneksi indie-pelien määrän kasvaessa joukosta nousee yhä useammin timantteja.

      Itselläni oli CD-Rom pelejä jostain syystä monta, muun muassa Muumit ja Taikurin hattu sekä legendaarinen Kultapossu ja Leo Leijona: Sateenkaarivarkaat. Ja mahdollisesti huonoin hevospeli joka koskaan on tehty, Unelmahevonen. Viimeisen kotimaisuudesta en tosin tiedä, mutta suomenkielinen se ainakin oli. Alivaltiosihteeri-peli kuulostaa jännittävältä, enpä tiennyt tällaisenkaan oheistuotteen olemassaolosta!

      Poista
    5. Itse asiassa täältäkin taitaa löytyä jostain kaapin syövereistä läjä noita Nordic Softsalesin Muumi -pelejä, tämä täytyykin tarkistaa! Kaapin pohjalla saattaa olla myös Galilei ja kadonneet lelut niminen peli, jos nyt oikein muistelen. Mieleen tulee myös muutamat Viiru ja Pesonen -pelit, mutta ne taisivat muistaakseni olla joskus kirjastosta lainattuja. Pitääkin tutkia, että mitä nyt oikein löytyy ja mitä ei :D

      Joo, itsekään en tuosta Alivaltiosihteeri -pelistä tiennyt aikaisemmin, mutta joskus kauan aikaa sitten bongasin sen kirjaston poistomyynneistä ja siitä lähtien se on koristanut olemassaolollaan pelihyllyäni. Ihan kiva oheistuote näin Alivaltiosihteeriä lukevana että kuuntelevana :D

      Poista
    6. Noistahan saisi jo kasaan oikein mainion retropeli-illan! Itselläni oli myös Viirun ja Pesosen joulukalenteri CD-Rom, jossa oli joka päivälle minipeli, eikä luukkuja tietysti voinut avata etukäteen. Se olisi mainio nostalgiapläjäys tähän vuodenaikaan.

      Kerrassaan! Minkätyyppistä sisältöä Alivaltiosihteeri-pelissä on? Vaikea kylmiltään kuvitella! Palindromigeneraattori ehkäpä?

      Poista
    7. Joulukalenteri -versiota en ole kokeillutkaan, itse taisin joskus pelailla jotain puutarha - sekä ötökkäjahti -versiota, jos oikein muistelen.

      Alivaltiosihteeri -peli on oikeastaan lähtökohtaisesti pelkästään näitä virallisia alivaltiosihteerijuttuja erilaisissa formaateissa, eli sieltä löytyy juuri noita sanaleikkejä lehtien etusivujutuissa, radiokuunnelmia radioista, musakappaleita orkesterihuoneessa ja niin edelleen. Kuitenkin se sisältää muutamia sellaisia minipelejä, jotka oikeastaan liittyi juuri noihin palindromeihin: Yksi oli, että pitää lyhyessä ajassa joko hyväksyä tai hylätä annettu palindromi (eli jos ei ole palindromi, niin hylky ja niin edelleen) ja toinen oli, että sanoja piti järjestellä siten, että siitä kehittyisi palindromi (ja tässä minipelissä muuten on oikeasti välillä aivan järkyttävän pitkiä palindromilauseita, että huhhuh). Eihän tällä virallisella CD-Romilla mitään huikeita pelimaratooneja saada aikaan millään tasolla, mutta kyllä sen parissa esimerkiksi sen 30 minuuttia viihtyy helposti.

      Poista
  2. Kuulostipa vallan mielenkiintoisilta teoksilta. Tuo uuden kielen ympärille hahmottuva maailma/peli voisi antaa todella laajatkin puitteet vaikka mille seikkailulle esimerkiksi jollain uudella planeetalla. Vähän joku survival-tyyppinen peli, joka kehittyisi kenties ihan tarinalliseksi juoneksi ajan kuluttua. Hmmm...much interesting. Such potential.
    Kalevala-idea olisi myös mielenkiintoinen, samoin tuo elämänkerta-peli. Elämänkerran voisi myös toteuttaa jotenkin Telltale-tyylisesti. Voi että, olipa hauskoja ideoita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri jokin uusi planeetta tai kenties päähahmon sinkoutuminen johonkin täysin tuntemattomalle alueelle maapallolla. Survival -tyyli voisi olla myös ihan hyvä, toisi ainakin lisäjännitystä mukaan pelaamiseen!

      Esimerkiksi juuri Telltale -tyylillä. Ongelma tietenkin on, että Telltale -tyylistä joutuisi karsimaan aika paljon sitä vaihtoehtojen kanssa liikuskelua, kun kerran elämäkerrasta kyse. Anyway, silti elämäkerta -peli toimisi parhaiten juuri tuolla Telltale/Sierra/LucasArts -osaston tyylisten pelien puolella.

      Poista

Lähetä kommentti