Joulukalenterin luukku 20: Viisi pelaamisen ikävää ilmiötä




Eilen joulukalenterissa pohdiskeltiin positiivisia ilmiöitä liittyen pelaamiseen, mutta tämän päivän luukussa hypätään syvemmille vesille. Kuten kaikissa asioissa, niin myös pelikulttuurin ympärille syntyy melkoisen ikäviä ilmiöitä. Ensiksi mietin, että haluanko edes tehdä joulukalenteriin luukkua, jossa käsiteltäisiin jotain ikävää asiaa. Kuitenkin päätin yhden sellaisen tehdä, nimittäin seuraavat viisi asiaa ovat sellaisia, joita jokaisen pelaajan tulisi hiukan omassa pääkopassaan ajatella tavalla tai toisella. Toivottavasti jokaista seuraavaa viittä asiaa ei tulla näkemään ensi vuonna suurin määrin pelimaailmassa: 




Trollailu ja tarkoituksenmukainen pahan mielen aiheuttaminen

Kyseinen ongelma pyörii lähinnä nettipelien ja tiettyjen yhteisöjen ympärillä, nimittäin jotkut "pelaajat" saavat vain jonkinlaista iloa siitä, että pääsevät härnäämään ja kiusaamaan toisia pelaajia internetissä. Olkoon se sitten ihan pientä trollaamista, pelistä pois potkimista ja noobiksi haukkumista tai muuten vain haukkumista / toisten peli-innon pilaamista, niin kaikki tämä on aina väärin. Tässä täytyy kuitenkin muistaa ero kaveriporukan keskenäiseen pilailuun ja samojen asioiden tekeminen tuntemattomalle: Tuttu kaveriporukka todennäköisesti ymmärtää pienen pilailun ja kenties hiukan rajummatkin sanavalinnat (huom! Ei kuitenkaan kaikki), mutta samojen asioiden tekeminen täysin tuntemattomalle pelaajalle onkin jo täysin eri asia. Kun tutut naamat huomaa temput pilailuna, voi tuntematon nähdä temppujen tekijän vain ääliönä. Toisin sanoen kun pelaillaan siellä netissä toisia vastaan, niin yritetään muistaa se fakta, että siellä on vastassa myös toisia täysin tuntemattomia pelaajia ja täten on hyvä omaksua tietyn tason hyvää käyttäytymistä. Onhan se nyt parempi, että kaikilla on hauskaa, eikä kenellekään ole paha mieli tarkoituksenmukaisen tai väärin käsitetyn toiminnan takia.

DLC:llä rahastaminen

Tästä olen puhunut aikaisemminkin jo pidempien tekstien verran, joten kerrataan oma mielipiteeni lyhyesti: Maksullinen DLC on hyvä vaihtoehto silloin, kun tiettyä peliä yritetään kehittää jatkuvasti paremmaksi useampien vuosien ajan niin ilmaisen kuin maksullisen sisällön muodossa. Tästä hyvää esimerkkiä ovat esimerkiksi antaneet Blizzard, Paradox ja Rockstar, joiden kaikkien pelit ovat todella pitkä ikäisiä ja pelaajia tuntuu löytyvän vuodesta toiseen melkoinen määrä. Täydeksi rahastamiseksi homma menee siinä vaiheessa, kun peliä ei ole vielä edes julkaistu ja jo tässä vaiheessa myydään Season Passia ja kerrotaan sen sisällöstä. Useimmiten näissä tapauksissa pelin kehittäminen uuden sisällön muodossa päättyy jo pelin julkaisuvuoden loppuun mennessä. Kuulostaa omaan korvaan melkoiselta rahastukselta...


Addiktoituminen

Addiktio on pahasta, ja sitä ollaan nähty myös videopelien parissa. Ja nyt kun puhun addiktoitumisesta, niin tarkoitan sillä sellaista pelaamista, jolle ei oikeasti tunnu näkyvän loppua. Henkilö siis aloittaa päivän pelaamisella ja lopettaa yömyöhään ja tämän lisäksi tämä sykli jatkuu päivästä, viikosta kuin kuukaudesta toiseen joka päivä. Tämä on addiktiopelaamista. Addiktiopelaamista ei siis vielä ole se, että jos joku nyt sattuu pelaamaan vaikka 12 tuntia päivässä muutaman päivän ajan vapaapäivinä. Kuten on monesti todettu, niin liika on aina liikaa ja se pätee myös pelaamiseen (ja pienenä muistutuksena, etteivät ne pitkät joka päivä tapahtuvat Netflix -maratoonit ole sen parempia vaihtoehtoja kuin videopelaaminen). 


Epävalmiiden pelien julkaiseminen 

Tämä aihe on varsinkin uutisotsikoissa nostanut paljon päätä. Viime aikoina on julkaistu paljon pelejä, jotka tuntuvat olevan keskeneräisiä vielä jollain tasolla. Kuinka moni muistaa jonkin pelin lähimenneisyydestä, jonka PC-versio on ollut lähes pelaamattomassa kunnossa? Veikkaan, että useampi pelaaja muistaa tästä kategoriasta ainakin muutamia pelejä. Ymmärrän kyllä, että nykyään pelit ovat isompia ja monimutkaisempia kuin ennen, joten bugeja ynnä muita sellaisia löytyy suurella todennäköisyydellä enemmän kuin vaikka 20 vuotta sitten. Silti pelin julkaiseminen täysin rikkinäisenä on jotain, mitä ei saisi tapahtua. Mieluummin peli myöhässä ja toimivana kuin aikaisemmin ja rikkinäisenä, vai mitä?


Ö-luokan pelien suuri määrä

Tällä tarkoitan niitä pelejä, joita myydään esimerkiksi Steamissa todella halpaan hintaan, mutta mitkä ovatkin sisällöltään täyttä kuraa (ja todennäköisesti vielä pienessä hetkessä luotuja). Tämäkin on nostanut viime aikoina päätään varsinkin Steamin antaman raportin kautta: Vuonna 2016 Steamissa julkaistiin yli 4200 peliä, joka täten kasvatti koko Steamin pelitarjontaa 38 prosentilla. Toki tämän takana on se fakta, että digitaalisten pelien myynti on kasvattanut jatkuvasti suosiota, mutta rehellisesti sanottuna: Kuinka moni näistä 4200 pelistä on oikeasti standardillaan niin sanottu "hyvä" tai edes "tyydyttävä"? Onnenonkijoita löytyy ja tämän kaltaiset digitaaliset pelikaupat vain kasvattavat yrittäjien määrää. Harmi vain, että pelaajalle tämä koituu vaikeammaksi operaatioksi: Niiden helmien löytäminen vaikeutuu jatkuvasti.


Mitä ikäviä ilmiöitä sinulle tulee mieleen?



Kommentit