Tyranny (Arvostelu)




  • Kehittäjä: Obsidian Entertainment
  • Julkaisija: Paradox Interactive
  • Julkaisupäivä: 10.11.2016
  • Alustat: PC
  • Pelattu: PC
  • Kotisivut: https://www.tyrannygame.com/
  • Ikäraja: PEGI 16



Joskus pahuus vain voittaa, toteaa Obsidian Entertainmentin kehittämä ja ruotsalaisen Paradoxin julkaiseman Tyrannyn mainoslause. Lausahdus on siinä mielessä loistava, koska useimmiten tarinoissa juuri se niin sanottu "hyvän" puoli voittaa (tietenkin on poikkeuksia). Tyranny viekin juuri tämän asian päälaelleen, nimittäin pelin lähtökohtana on, että juuri paha on voittanut aikoja sitten, ja maailmassa on enää olemassa muutama joukkio niin sanottuja "hyviä". Pelaaja pääseekin pelissä pahan puolelle itse pääpahan Kyroksen sanansaattajan, Fatebinderin, rooliin. Mielenkiintoista, eikö vain? Sanansaattajalla onkin paljon tekemistä, koska juuri ennen lopullista pahuuden maailmanvalloitusta alkaa pahuuden omatkin joukot riitautumaan keskenään. Mielenkiintoista, eikö vain? Tarinalliset lähtökohdat ovat kohdillaan, mutta onko Tyranny kuinka paha muissa ominaisuuksissa?

Tyrannya voidaan kutsua eräänlaiseksi klassisen RPG -pelin sanansaattajaksi, nimittäin Obsidianin aikaisemman pelin Pillars of Eternityn tavoin Tyranny kantaa mukanaan voimakasta vanhan koulukunnan RPG -pelin viittaa yllään. Maailmaa seurataan yläviistosta, dialogia löytyy vaikka muille jakaa ja tietenkin pelaajan täytyy luoda oma hahmo itselleen. Hahmon luominen on tosin omalla tavallaan poikkeava muihin genretovereihin verrattuna, kun Tyrannyssa hahmon sijaan enemmänkin luodaan hahmon classia ja sen historiaa: minkälainen on Fatebinderin alkuperäinen historia (eli onko ollut sotilas, diplomaatti, metsästäjä ja niin edelleen), minkälainen on hahmon taistelukoulutus (eri taiat, yhden- tai kahden käden aseidenhallinta, jousipyssy...), säädellään hahmon kykyjä ja taitoja sekä aivan lopuksi suoritetaan lyhyehkö Conquest -pelimuoto, joka määrittää hahmon lähtökohdat siihen, miten pelin alussa eri tahot ajattelevat Fatebinderistä. Hyvin mielenkiintoista hahmonluomista, tällaista voisi olla peleissä yleisellä tasolla enemmän.


Tyrannyn pelamekaniikka on lähtökohtaisesti perinteisen RPG -pelin tyyliä ja sitä on täten melko vaikea lähteä purkamaan pikku hiljalleen. Siksi onkin helppo todeta, että ajatelkaa suosittua Pillars of Eternityä: pelimekaanisesti Tyranny on siinä, mutta tosin pienillä poikkeuksilla. Esimerkiksi taisteluissa pääpohjana ovat kyvyt, joiden avulla olisi hyvä saada pikaisesti viholliset pois pelistä, varsinkin kun monia kykyjä voi käyttää vain kerran. Toisaalta kyvyt ovat useimmiten niin voimakkaita, että kun löytää kyvyille tietyn järjestyksen, niin eipä niitä kykyjä tarvitsekaan edes useammin käyttää, varsinkin kun mukana on vielä tukemassa kolme muuta mukaan saatavaa toverusta (näitä mukaan otettavia hahmoja löytyy yhteensä kuusi kappaletta). Tämä on sinällään harmi, nimittäin pelistä löytyvä loitsunjärjestäminen on melkoisen hauskaa puuhaa. Toisaalta tämä on myös helpotus, nimittäin rehellisesti sanottuna Tyrannysta löytyvät taistelut eivät loppujen lopuksi ole järjen mielenkiintoista puuhaa, vaan se ainakin omalla kohdalla tuntui enemmänkin pakkopullalta. On hyvin vaikea sanoa, että mistä pakkopullamainen olo tulee, mutta sanoisin tähän suurimmaksi syyksi taisteluiden yksitoikkoisuuden. Samapa tuo, nimittäin Tyrannyn suola ei ole taisteluissa, vaan mielenkiintoisessa maailmassa.


Vaikka taistelut eivät ole pelin mielenkiintoisinta antia, niin Tyrannyn kuitenkin pelastaa sen maailma. Pelin maailmasta kerrotaan pelin aikana todella paljon erilaisten dialogien kautta ja pelaaja saa tietää kyseisen fantasiamaailman loresta enemmänkin ihan pienistä yksityiskohdista myöten esimerkiksi erilaisten tavaroiden kautta. Dialogien kautta voi vielä oppia paljon maailman eri henkilöistä ja vaikka sen historiasta, eli tekstiä pelistä löytyy ihan kunnioitettava määrä. Tyranny on kuitenkin todella onnistunut tapaus loren kehittämisessä, nimittäin monissa peleissä liika teksti voi tuntua todella puuduttavalta ja monesti se voi olla jopa täysin turhaa jaarittelua. Kyseisessä teoksessa näin ei ole, vaan loresta imee mielellään kaiken pienenkin tiedonjyväsen. Tämä on tietenkin mielipidekysymys, mutta mielestäni Tyrannyn maailma on oikeasti todella mielenkiintoinen tapaus. Tietenkään jos pelin maailma ei uppoa, niin voi lore ja täten koko Tyranny tuntua todella tylsältä tapaukselta.

Ainoa isompi ongelma Tyrannyn loressa on se, ettei maailmaa kuitenkaan pääse tutkimaan aivan täysin avoimin mielin. Peli nimittäin ei ole hirveän avoin, vaan eri paikat avautuvat tehtävien kautta. Toisin sanoen Tyrannyssa on eräänlaista lineaarisuutta, mikä on ikävä puoli heille, ketkä toivoisivat vapaampaa maailmaan tutustumista. Lineaarisuus on todella erikoinen veto, mutta sen kanssa pystyy kyllä elämään.

Tyrannyssa on vielä yksi asia, joka tekee pelistä todella omanlaisensa: pelaaja pystyy aiheuttamaan eri pahuuden leireissä pelkoa, suosiota, kunnioitusta ja vihaa. Pelaajan toiminta ja vastaukset dialogeissa joko kasvattavat tai vähentävät näitä vaihtoehtoja ja tämä kaikki taas muovaa maailmaa pelaajan ympärillä. Toisin sanoen Tyrannysta löytyy jonkin verran uudelleenpeluuarvoa, jos pelaajaa kiinnostaa lähteä pelaamaan peliä hiukan erilaisten moraalisten toimintojen kautta. Tämä järjestelmä myös avaa erilaisia tapoja pelata peliä: haluatko saada esimerkiksi jonkun tiedon esille aiheuttamalla suurta pelkoa vai aiotko saada informaation käsiin vain sillä, että sinua kunnioitetaan suuresti jonkun syyn takia? Tapoja on monia.

Tyranny on yhteensidottuna toimiva tapaus. Pelin taistelut eivät ole houkuttelevia, mutta toisaalta sen maailma on todella synkkä ja vetoava. Tyrannyssa on toisin sanoen paljonkin paranneltavaa, mutta se ei tee kyseisestä teoksesta siltikään huonoa peliä. Voisin oikeastaan todeta, että jos tykkäät pelata pelejä enemmän tarinan kuin taisteluiden vuoksi, niin Tyranny sopii juuri sinulle. Jos taas taistelut ovat sinun juttusi, niin kannattaa Tyranny jättää täten kaupan hyllylle.


ARVOSANA:

8


POSITIIVISTA:

+ Pelin maailma ja lore on mielenkiintoinen
+ Dialogi on loistavaa
+ Hahmonluontin on harvinaisen mielenkiintoista


NEGATIIVISTA:

-  Taistelut ovat melko tylsiä ja saman kaavan toistoa
- Maailmaa ei pääse käytännössä tutkimaan täysin avoimesti


Tyrannyn julkaisutraileri:




Kiitos arvostelukappaleesta!








Kommentit