XCOM 2 - Vuosi mennyt, miltä näyttää pelin statistiikka?




Viime helmikuussa XCOM 2 -pelin julkaisusta kului jo vuosi. XCOM 2 oli vuoden 2016 yksi kovimmista peleistä ja samalla todennäköisesti yksi eniten harmaita hiuksia ja niitä kuuluisia ragequitteja aiheuttanut peli. Firaxis kerää jatkuvasti pientä informaatiota pelistään omille sivuilleen, joten ajattelin kertoa hieman statistiikka kyseisestä pelistä tähän postaukseen. Kyseinen statistiikka on nimittäin hyvin mielenkiintoista luettavaa:

Yhteensä 58 477 997 tehtävää oli suoritettu 3.3.2017 mennessä, josta 52% on suoritettu veteraani -vaikeustasolla. Rookien osuus on 28%, Commanderin 14% ja vaikeimman vaikeustason eli Legendin osuus on 7 prosenttia. Kuitenkin kokonaisia pelejä on suoritettu 502 165 kappaletta, joista veteraanien osuus on 56%. Loputkin prosentit ovat melkoisen lähellä äskeisiä lukuja, eli Rookie 29%, Commander 12% ja Legend kolme prosenttia. Ei se ole niin helppoa... Nippelitietona tähän päälle, että laukauksia tähän päivään mennessä on tullut 693 679 699 kappaletta ja siirtoja on tehty 694 782 066 kertaa. 

Pelaajat ovat saaneet myös paljon aikaan taistelukentällä. 739 707 521 vihollista on nimittäin saatu pelistä pois, joista isoin osa on Troopereita (14% eli 102 861 985 kappaletta). Toiseksi eniten kuolemia on koittanut Sectoideille kahdeksalla prosentilla (59 853 568) ja kyseisten alieneiden perässä kolmantena sihisee Viperit seitsemällä prosentilla (49 796 623). Lähitaistelua harrastavia Stun Lancereita on tipahtanut 46 331 728 kappaletta (6%) ja melkoisen ärsyttäviä Are Codexeja 39 283 076:n verran, mikä on viisi prosenttia kaikista hengiltä saaduista alieneista. 

Ketkä ovat sitten olleet kovimpia maapallon puolustajia? Ei liene yllättävää, että eniten alieneita on ammuskellut aloittelijat eli Rookie -hahmoluokka. He ovat nimittäin ampuneet 192 390 251 alienia, mikä on taas prosentteina 26%. Toiseksi eniten alieneita on kiusannut Rangersit 160 213 994 tapolla (22%) ja komeasti kolmantena tulevat rakkaat tarkka-ampujat 140 775 287 alienillaan (19%). Tuhoa on myös kylvänyt Grenadiersit 113 426 402 alienilla, mikä on prosentteina 15%. Melkoisen tasaisissa luvuissa mennään. Ei toisaalta ole myöskään yllättävää, että samaiset luvut asekohtaisesti suhteutuvat melkoisen hyvin hahmoluokkien statistiikkaan: riflet 23% tapoista (170 523 354), cannonsit 19%, sniper riflet 14%, shotgunsit 12% ja viidentenä kranaatit kahdeksalla prosentilla (62 613 747).

Jokainen XCOM:ia pelannut kuitenkin tietää, että sota alieneita vastaan ei tule ilmaiseksi. Alienit ovat nimittäin saaneet hengiltä 45 159 884 XCOM:n sotilasta. 72 % näistä kuolemista ovat tulleet ihan alieneiden toimesta (35 552 048). 15% kuolemista (6 843 634) on taas johtunut erilaisista tapaturmista, kuten vieressä räjähtävistä autoista. 4 427 559 (10%) sotilasta on jätetty taistelukentälle erilaisista syistä. Kolme prosenttia sotilaiden kuolemista taas on johtunut pelaajan omasta hölmöilystä: 1 336 643 sotilasta on nimittäin kuollut friendly fireen.

Mikä alien on sitten ollut kaikista kuolettavin? Kuolettavin alien on tietenkin pelin yleisin vihollinen eli Trooper. Trooperit ovat saaneet pelaajan hahmoja hengiltä 17% suhteutettuna kaikkiin XCOM:n vihollisiin. Toisena tulevat Mutonit kymmenellä prosentilla, Officerit yhdeksällä prosentilla, Stun Lancerit yllättävällä kuudella prosentilla ja samaan kuuteen prosenttiin yltää myös Sectoidit. Olisin uskonut viiden parhaan joukkoon yltävän Advent MEC:n ja Viperin (varsinkin kun ovat pelissä mukana käytännössä alusta asti), mutta ilmeisesti nämä hahmot eivät ole niin kuolettavia kuin luulisi. Olen melkoisen yllättynyt.

Välillä XCOM:ssa on myös syytä juhlaan. Sotilaat ovat nimittäin ansainneet yhteensä 114 369 808 sotilasarvon korotusta. Everstiksi asti on päässyt 6 775 419 sotilasta ja Psi Operative -hahmoista Magus Rankin on ansainnut 1 022 488 sotilasta. Tukikohdassa tarvitaan myös sotilaiden lisäksi muuta henkilökuntaa. Insinöörejä pelissä on jo 16 664 614 kappaletta, tiedemiehiä 13 937 254 kappaletta ja Psi Operative -sotilaita 1 827 571 kappaletta. 

Ikkunoista hyppääminen ja ovien potkiminen auki on perinteistä puuhaa toimintaleffoissa. Niin se taitaa myös olla XCOM 2:ssa: ikkunoista on nimittäin hypätty 17 318 693 kertaa ja ovia on potkittu auki 14 984 388 kertaa. Mustasta marketista tarvikkeita on pyöritelty 849 639 894 dollarin edestä ja kaiken maailman korjaukseen on XCOM:lla mennyt rahaa 11 752 521 307 dollaria. Ei ole todellakaan halpaa taistelua...

Samaiset statistiikat päivittyvät jatkuvasti osoitteessa https://xcom.com/xcom-2-stats, joten jos nippelitiedot kiinnostaa, niin nokka kohti kyseistä osoitetta. Jos XCOM 2 -statistiikka kiinnostaa enemmän, niin Twitterissä kannattaa seurata XCOM:in virallista tiliä. Silloin tällöin tilille ilmestyy statistiikka -päivityksiä, joissa kerrotaan lukuja mitä ei heidän nettisivuilta löydy (esim. onnistuneiden hakkeroitujen laitteiden määrä, mikä muuten on 35 644 046 kappaletta) . Esimerkiksi alla olevasta helmikuussa ilmestyneestä twiitistä löytyy samoja tilastoja kuin tästä blogipostauksesta, mutta tilastoja on koristeltu vertaamalla asioita meidän oikeaan maailmaan (esimerkiksi tiedemiesten määrän vertaaminen). 












Kommentit

  1. Mielenkiintoisella tavalla absurdia tämä pelin statistiikkojen esittäminen. Kiinnostavia ovat erityisesti nuo prosenttiluvut, joiden perusteella tarkka-ampujat hoitavat "vain" 19% tapoista. En ole XCOM 2:ta nähnyt minuuttiakaan, mutta Enemy Unknownissa sniput ovat melkeinpä one-shottaajia, joille tulee suunnilleen tappo vuoroa kohden, jos vain on näkyvyyttä. Ja jos RNG ei jätä suosimatta.

    Nämä luvut nähdessään voi myös sadatella sitä, että vieläkinkö ukkeleita laitetaan ottamaan suojaa autoista, vaikka sen kyllä arvaa, miten siinä ennen pitkää käy. No, ehkä valtaosa tapaturmista on muita, kuten eksyneitä kranaatteja tai raketteja. Vai lasketaankohan ne friendly fireen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllätyin itsekin vähän noista luvuista. Vaikka tässä uusimmassa XCOM:ssa ei sellaisia übersotilaita saa aikaiseksi esimerkiksi tarkka-ampujista, niin kyllä ne siitä huolimatta pelin edetessä alkaa one shottailemaan porukkaa aika helposti. Rangerit pystyvät myös miekkansa takia tekemään paljon tappoja, mutta en todellakaan ajatellut kyseisen hahmoluokan olevan kärjessä tappojen suhteen (vihollisten lähettyvillä olemisen takia, koska kyseessä on kuitenkin periaatteessa lähitaistelija).

      Friendly fireen lasketaan ainakin juuri auton räjähdykset, tyhmästi heitetyt omat kranaatit/raketit sekä esimerkiksi katon romahtaminen räjähdyksen vuoksi. Mikä minua kuitenkin mietityttää on se, että lasketaankohan noihin lukuihin mukaan Sectoidien mielenhallinta (eli alien ottaa pelaajan hahmon hallintaansa ja kääntää kyseisen sotilaan pelaajaa vastaan)? Pitääkin ottaa selvää...

      Poista

Lähetä kommentti