ARMS (Ennakko)




Parin edellisen viikonlopun aikana Nintendo on pyörittänyt serveritestiä heidän tulevan Switchille saapuvan nyrkkeilypelin ARMS:n kustannuksella. ARMS Global Testpunch nimellä toiminut tapahtuma on nyt ohi, ja mielessä on huomattavasti selkeämpi kuva siitä, mikä ARMS oikeastaan edes on.

Global Testpunchin aikana pelaajat eivät päässeet kaikkeen sisältöön käsiksi, mutta idea on melkoisen selkeä: ARMS on arcademaiselta tuntuva tappelupeli, jonka ympärille on kehitelty useita erilaisia pelimuotoja. Perinteiset pelimuodot keskittyvät nimenomaan nyrkkeilymäiseen tappeluun, jossa pelaajamäärät vaihtelevat aina kaksintaisteluista useamman henkilön rettelöintiin kuin tiimipelaamiseen. Tavallisten nyrkkien heiluttamisen lisäksi ARMS:iin on kuitenkin lisätty myös vaihtelevia, voisiko sanoa jopa minipeleiksi luokiteltavia pelimuotoja: Global Testpunchissa esimerkiksi päästiin pelailemaan myös lentopalloa tavallisen nyrkkeilemisen lisäksi. Todella hauskaa vaihtelua!

Ensimmäisen Global Testpunchin hahmokaarti näytti tältä

ARMS:n erikoisuus tappelupeligenressä on sen tyyli: vaikka peli itsessään on aivan perinteisen oloinen 3D -tappelupeli kaikkine väistöineen, hyppyineen, blokkauksineen, tarttumisineen ja niin päin pois, niin itse lyönnit ovat poikkeuksellisen erikoisia: hahmojen lyöntiraajat ovat vieterimäisiä, joka mahdollistaa raajan venymisen vaikka kentän toiseen päätyyn asti. Lisäksi raajoja pystyy vielä hieman kääntämään kesken lyönnin, joka mahdollistaa uudenlaisia tapoja saada osumia vastustajaan. 

Tyrmäys!

Erikoisen, mutta mielenkiintoisen pelimekaniikan vuoksi ARMS:iin on luotu mahdollisuus pelata peliä pelkästään Joy-Conien liikkeentunnistuksen avulla: Kun lyöt vasemmalla kädellä, niin hahmokin lyö vasemmalla. Jos käännät kättäsi hieman kesken lyönnin, niin pelissäkin lyönti lähtee kääntymään. Kaikki liikkeet onnistuu liikkeentunnistuksella (paitsi muutama liike täytyy tehdä napin painalluksella, esim. hyppy ja väistö), mikä on oikeastaan todella hauskaa ja se tuokin tietyin määrin mieleen Nintendo Wiin liikkeentunnistuspelit. Ainut ongelma vain on, että ainakin itselläni liikkeentunnistus hauskuudesta huolimatta ei toiminut ihan nappiin: lyönnit lähti käännöksineen hyvin, mutta esimerkiksi blokkaaminen ja tavallinen liikkuminen tuotti paljon päänvaivaa, enkä tiedä oliko syy omassa pelaamisessa vai eikö peli vain tunnistanut Joy-Conien liikkeitä. Internetin ihmeellistä maailmaa tutkiessa kokemuksia tästä aiheesta löytyy laidasta laitaan, joten tämä puoli jäänee mysteeriksi. ARMS:ia pystyy kuitenkin pelaamaan myös tavallisesti ohjaimen avulla, joka tuntui huomattavasti tehokkaammalta tavalta verrattuna liikkeentunnistukseen ainakin tuloksien kannalta.

Kädet venyvät pitkälle ARMS:n maailmassa

ARMS on graafiselta designiltään räikeän värikäs, joka on mielestäni useasti aina plussaa (toisaalta kyseessä on Nintendon peli, joten mitä muuta voikaan odottaa?). Pelikentät ovat persoonallisia, jotka vaihtelevat mukavasti jopa pelityylejä ajatellen: kentät ovat erikokoisia, osa kentistä sisältää maaston korkeuseroja, joissain kentissä voi olla esteitä keskellä kenttää ja niin edelleen. Jokainen pelin hahmo on todella persoonallinen tapaus ja kuten arvata saattaa, on jokaisella hahmolla omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Master Mummy on esimerkiksi tankkihahmo, joka on hitaampi ja vahvuudeltaan voimakkaampi eikä iskut horjuta kyseistä hahmoa, kun taas oma suosikkini Ninjara hyödyntää nopeuttaan sekä ninjamaista dashaustaan väistelyyn sekä nopeaan liikkumiseen. Jokaisen hahmon nyrkkejä pystyy lisäksi muokkaamaan, joka käytännössä tarkoittaa, miten kyseinen nyrkki toimii. Spring Manilla on esimerkiksi tavallisen nyrkin lisäksi saatavilla bumeranginyrkki, joka toimii bumerangin tavoin. Mechanicalla taas löytyy esimerkiksi vasara nyrkin päähän. Jokaisella hahmolla oli Global Testpunchin aikana käytössä kolme erilaista nyrkkiä, mutta kokonaisessa versiossa nyrkkivalikoima pitäisi olla huomattavasti suurempi. Nyrkkivalikoiman suuruus on todella hyvä asia, nimittäin sillä saadaan kasvatettua peliin mukavasti erilaisia nyrkkikombinaatioita, jonka pitäisi ainakin jonkin verran kasvattaa vaihtelevuutta peliin. Lisäksi se tuo mukanaan täysin uutta taktikointia taistelutyyleihin, mikä on ihan hyvä asia.

Olisiko lentopallon aika?

Vaikka Global Testpunch ei ollut kokonainen paketti ARMS:ista, niin tästä huolimatta pelistä jäi todella hyvä maku suuhun kokeilujen jälkeen. Pelin pelaaminen oli todella hauskaa ja uskon sen soveltuvan todella monen pelaajan pelimakuun ARMS:in arcademaisuuden vuoksi. Se ei tunnu hampaat irvessä pelaamiselta, vaan puhtaalta hauskanpidolta. Pelin räikeän värikäs design ja mielenkiintoinen pelimekaniikka ovat ehdottomia myyntivaltteja ARMS:lle. Vaikka ARMS tuntuu oikein oivalta peliltä, niin kysymykseksi nousee itse pelaajat: tulevatko pelaajat löytämään kyseisen Nintendon uuden IP:n? ARMS tuntuu todella toimivalta ja erittäin hyvältä peliltä, mutta tietyt piirteet (esimerkiksi juuri pelimekaniikka) voivat aiheuttaa joillekin pelaajille vahvaa hylkimisreaktiota. Tämän lisäksi Switchille on saapumassa Pokémon -teemainen tappelupeli Pokkén Tournament DX sekä jossain vaiheessa Switchille lienee saapuvan jonkin sortin Super Smash Bros. -peli, mitkä eivät välttämättä paranna ARMS:in tilannetta. ARMS:n voima löytyy erikoisesta ja poikkeavasta pelimekaniikasta, mikä toisaalta voi olla myös sen heikkous. Kaikesta huolimatta ARMS oikeasti tuntuu erinomaiselta peliltä, joten toivottavasti peli löytää oman pelaajakuntansa ja kenties sen menestyksenkin. Kokemani perusteella ARMS on nimittäin menestyksen ansainnut.


ARMS saapuu Nintendo Switchille 16.6.2017.


ARMS Nintendo Switch Presentation 2017 - traileri







Kommentit

  1. Ehkä parhaiten mulle tän pelin mainoksista ja videoista on jäänyt mieleen sen yhden naishahmon pylly :/

    Senja L. / sheneverleftwonderland.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, hahmon nimi on Twintelle ja se sai kyllä melkoisen paljon huomiota medialta. Olihan se kyllä melkoisen epätyypillinen design Nintendolta.

      Poista

Lähetä kommentti