Hearts of Iron IV: Death or Dishonor -katsaus



Paradox Interactiven suurstrategiapeli Hearts of Iron IV on saanut historiansa toisen lisäosan, joka kantaa nimeä Death or Dishonor. Death or Dishonor ottaa suurennuslasin alleen toisen maailmansodan aikaisten kahden jättiläisen eli kommunistisen Neuvostoliiton ja kansallissosialistisen Saksan väliin jääneet pienemmät valtiot, jotka joutuivat jo pelkästään maantieteellisen sijaintinsa vuoksi sotaisiin konflikteihin.

Saksan ja Neuvostoliiton väliin jäi aikoinaan muun muassa Jugoslavia, Romania, Unkari sekä Tšekkoslovakia, mitkä ovat myös  tämänkertaisen lisäosan päätähdet. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että kyseiset neljä maata saivat omat henkilökohtaiset musiikkinsa ja taiteensa, poliitikot, yhtiöt sekä heidän sotilaansa saivat omat taustalla kuuluvat huudahdukset (eli käytännössä tämä tarkoittaa, että huudahdukset ovat valtion omalla virallisella äidinkielellä). Lisäosan myötä Hearts of Iron IV -peliin saapui myös lisää uniikkeja tapahtumia (esimerkiksi Münchenin sopimus on nyt isommassa roolissa), mutta isoin ja näkyvin uudistus kuitenkin on näiden valtioiden uudet kansalliset kykypuut.

Tšekkoslovakialla ei mene hyvin...
Uusien uniikkien kansallisten kykypuiden (vai pitäisikö sanoa kansallinen keskittymispiste, koska "kykypuu" on pelissä national focus tree) saaminen kyseisille valtioille on oikeasti erittäin hyvä asia jo pelkästään pelillisessä mielessä. Uniikit kykypuut tuovat Hearts of Ironiin huomattavasti paljon enemmän vaihtelua sekä persoonallisuutta, kun jokaisella pienemmällä valtiolla ei ole sitä niin sanottua tavallista kykypuuta. Kyseisille valtioille uniikkien kykypuiden saaminen oli vielä parempi juttu, kun nyt pelaajalla on huomattavasti paljon enemmän mahdollisuuksia edetä pelatessa näillä valtioilla; liittoutuuko jomman kumman jättivaltion kanssa, turvautuuko länsimaiden apuun vai pyrkiikö pärjäämään pelissä aivan yksinään kahden jättiläisen samalla hengittäessä valtion niskaan. On toki muistutettava, että kaikki kyseiset neljä valtioita ovat erittäin heikkoja, eli mitään suuria ja mahtavia sotilasvaltioita näistä ei saa aikaan muut kuin oikeasti taidokkaat huippupelaajat. Kyseisillä mailla pelaaminen onkin enemmän selviytymistaistelua kuin alueiden valtaamista, mikä on ihan loistava haaste jokaiselle HOI -pelaajalle.

Kykypuut ovat erittäin hyvin suunniteltuja, vaikka ne eivät itsessään hirveästi suuria erikoisuuksia tarjoa. Death or Dishonorin myötä kuitenkin vaihtelevuus kasvoi huimasti nimenomaan uusien kykypuiden vuoksi; esimerkiksi yhdessä pelissä liittouduin Jugoslaviana akselivaltoihin ennen Italiaa, joka aiheuttikin kyseisessä pelissä harvinaisen tilanteen, jossa Italia ei liittynytkään akselivaltoihin vaan perusti kokonaan oman liittoumansa Albanian ja Unkarin kanssa (liittouman nimi taisi olla Pact of Rome). Tämä johtui yksinkertaisesti siitä, että Italia oli kerennyt aloittamaan omassa kansallisessa kykypuussaan suunnitelmansa sodasta Jugoslaviaa vastaan ennen akselivaltoihin liittymistä, joka aiheutti ristiriidan akselivaltoihin liittymisestä Jugoslavian takia (siitä huolimatta, että näillä valtioilla oli keskenään parhaimmat mahdolliset suhteet. Tästä kiitos pelin algoritmeille). On hienoa huomata, että Hearts of Iron IV:n yllättävyys tilanteiden suhteen on uuden lisäosan myötä kasvanut, mikä on todella hieno asia näin strategiapeliä ajatellen.  Tässä on tietenkin se huono puoli, että nyt pelissä voi tapahtua todella outoja asioita, mutta nämä kuitenkin kulkevat loogisen algoritmin mukaisesti, kuten äsken mainitsemani Italia - akselivallat -tapahtumaketju. Outouksista huolimatta Hearts of Iron IV pysyy vielä järjen kanssa kasassa, eikä pelikään ole tämän myötä rikki. Ymmärrän toisaalta täysin, jos joku ei tykkää tämänkaltaisista kenties jopa oudoiksi kuvailtavista tilanteista.

Jugoslavia lähti taistelemaan Romaniaa vastaan

Death or Dishonor tarjoaa neljän valtion uniikiksi tekemisen lisäksi muutamia pieniä lisäyksiä pelimekaniikkaan. Yksi tärkeä, mutta kenties herkästi unohdettava muutos on sotilaiden varustuksessa. Lisäosan myötä vanhoja varusteita voi "muuntaa" uudempaan ja kehittyneempään varustukseen sekä vihollisalueelta löydettyjä kulkuneuvoja kuin varusteita voi nyt hyötykäyttää omissa suunnitelmissa.
Enemmän näkyvissä olevat lisäykset ovat diplomatiassa. Pelaaja pystyy nimittäin nyt niin sanotusti pyytämään lisenssiä toisen valtion varusteisiin (esimerkiksi tankkeihin, lentokoneisiin, tykkeihin, tavallisiin sotilastarvikkeisiin jne.), joka mahdollistaa pelaajalle esimerkiksi mahdollisuuden rakentaa ja käyttää saksalaisia kevyitä panssarivaunuja vaikka Espanjalla, jos diplomaattiset suhteet tämän mahdollistavat. Pelaaja voi myös käydä kauppaa omilla lisensseillä, jos kiinnostaa bisnesmiehen hommat sotatantereella. Tämä lisäys voi äkkisältään kuulostaa hyvin pieneltä asialta, mutta silloin kun HOI -pelit menevät mikro- ja makromanagerointiin numeroiden kanssa, jotta saisi parhaimman mahdollisen tuloksen aikaan, niin tällöin voi jonkin muun valtion lisenssin avulla saada juuri sen voiton ratkaisun käsiin. 
Tämän lisäksi fasistiset valtiot saivat lisärissä omanlaisensa kolmetasoisen nukkevaltio -hierarkian, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että minkälaiset oikeudet milläkin nukkevaltioilla on mihinkin asiaan. Kyseessä on ihan hauska lisä, joka ainakin kasvattaa hieman realismia nukkevaltioista. 

Romanialla aloitus näyttäisi tältä ennen peliin astumista


YHTEENVETO:


Death or Dishonor keskittyy suurimmaksi osaksi näiden neljän valtion parantamiseen sekä uniikiksi luomiseen, minkä lisäksi lisärissä tulee mukana muutamia pieniä pelimekaniikkaan lisättyjä toimintoja. Sisällöllisesti Hearts of Iron IV:n lisäosa ei tarjoa huimasti tavaraa tai muutoksia, mutta toisaalta keskittyminen näihin Keski-Euroopan sisämaihin, jotka joutuivat ikävästi seinä seinää vasten toisessa maailmansodassa on tärkeä osanen itse pelaamisessa. Tämän vuoksi olenkin sitä mieltä, että sisältönsä kannalta Death or Dishonor on todella tärkeä lisäosa (tosin ei pakollinen), vaikka se ei tarjoakaan sinällään maailmaa mullistavia muutoksia. Lisäosalla on kuitenkin hintaa noin kymmenen euron verran, mikä ei mielestäni ole paha hinta sellaisille pelaajille, ketkä pelaavat Hearts of Ironia muutenkin paljon. Niille, ketkä eivät peliä useasti pelaile, mutta lisäri silti kiinnostaa niin heille kehottaisin, että napatkaa kyseinen lisäri vaikka pienellä alennuksella, ellei sitten koe sitä noin kymmenen euron sijoitusta muuten pahana. Mielestäni tämä lisäri on helposti kymmenen euron arvoinen, mutta näissä asioissa painaa vaakakupissa hyvin paljon se, että kuinka paljon pelaa kyseistä peliä ylipäätään.

Yleisesti ottaen Death or Dishonor on hyvä lisäosa Keski-Euroopan selviytymistaistelua kaipaaville kuin ihan yleisesti uusia tapahtumia sekä tilanteita (outojakin sellaisia) haluaville pelaajille, puhumattakaan vielä siitä, että lisäri kasvattaa huomattavasti uudelleenpeluuarvoa, jos jaksaa kokeilla kaikkea mahdollista mitä lisäosa tarjoaa. 

Tässä vaiheessa haluan myös muistuttaa, että Death or Dishonorin myötä peliin saapui myös ilmainen päivitys "The Oak Update", jossa päiviteltiin muun muassa tekoälyä sekä muutettiin muutamia alueita ja strategisia kohteita kartalla. Hyvin laajat ja tarkat selitykset muutoksista ja lisäyksistä löytyvät tästä LINKISTÄ.



Hearts of Iron IV: Death or Dishonor Release Trailer




Kiitos arvostelukoodista!






Kommentit