Imperator: Rome (Arvostelu)



  • Kehittäjä: Paradox Development Studio
  • Julkaisija: Paradox Interactive
  • Julkaisupäivä: 25.4.2019
  • Alustat: PC
  • Pelattu: PC
  • Ikäraja: PEGI 16
  • Kotisivut

Suurstragedioiden kenties tunnetuin nimi pelirintamalla eli Paradox Interactive on tuonut PC-pelaajille ja strategiapelien ystäville täysin uuden IP:n tarjolle sitten Stellariksen. Tällä kertaa ei taktikoida avaruuden syövereissä, vaan hypätään kauas ihmiskunnan historiaan aikakauteen, jolloin Rooman valtakunta kukoisti ja gladiaattorit taistelivat. Ajallisesti pelaajat pääsevät antiikin historiaan, ajallisesti suurin piirtein aikaan, jolloin Makedonian kuningas Aleksanteri Suuri siirtyi ajasta ikuisuuteen. Valtataistelu on alkanut. Ave Imperator, morituri te salutant. Ave Caesar!

Kuten Paradoxin suurstrategiapelit yleisesti, niin Imperator: Rome ei lähtökohtaisesti eroa pohjimmiltaan muista firman tuotoksista. Pelaajan silmien eteen asetetaan suuri kartta, josta voi valita pelattavakseen haluamansa valtion tai alueen. Vaihtoehtoja on satoja, mutta peli ehdottaa toki tiettyjä vaihtoehtoja hyvän kokemuksen saamiseksi ainakin heti alkuun: näistä esimerkkeinä mainittakoon jo aikaisemmin mainitut suurvallat Rooma ja Makedonia. Tästä alkaa sitten hyvin perinteikkään paradoxmainen suurstrategiointi: valikoita löytyy kymmeniä ja lähes kaikkea on mahdollisuus säätää haluamallaan tavalla (toki täytyy muistaa hallitsemasi alueen hallitusmuoto, eli jos hallitset demokraattista aluetta, niin tarvitset päätöksiin myös senaatin jäsenistön tuen. Hallitusmuodot tuovat myös pieniä eroja pelaajan pelaamistyyliin ja pelikokemukseen). Imperator: Romessa sinä olet juuri valtio.


Eräänlaisena "excel-taulukko" -pelinä Imperator: Rome lähtökohtaisesti muistuttaa Paradoxin aikaisempia pelejä pohtiessa ja niihin verratessa hyvin paljon Europa Universalista. Hieman mukana on myös Victoriaa ja toisaalta myös Crusader Kingsiä pienimuotoisen sukujen ja yksittäisten henkilöiden valta-asemien ja sosiaalisten suhteiden kikkailujen myötä. Tosin tässä on hyvä muistuttaa, että I:R ei ole mikään roolipelattava "roolipeli" kuten Crusader Kings, vaan kyseessä on nimenomaan oman valtion ohjastamista. Tämä on sinällään jopa vähän harmi, koska Imperatorissa olisi paljon potentiaalia tuoda erilaiset ihmissuhteet mukaan valtataisteluun jopa syvemminkin. Tällä hetkellä tämä osa-alue kyseisessä pelissä on melkoisen tylsä, eikä siihen oikein jaksa paljoa edes keskittyä.

Pelaaja ohjastaa omaa valtiota Imperatorissa, ja se myös näkyy. Pelaaja pystyy säätämään kaikkea erilaisista lainsäädännöistä kauppareitteihin, poliittisiin kansainvälisiin suhteisiin, tuotantoon, uskontoon, armeijan ylläpitoon kuin muuhun kansan tarvitsemiin aktiviteetteihin. Vaihtoehtoja ja valikoita on niin paljon, että varttuneemmallakin strategiapelien ystävien täytyy istahtaa pidemmäksi aikaa alas oppiakseen pelin perusmekaniikan, puhumattakaan vielä syvällisemmistä strategioista ja taktikoinnista. Tämä antaa mahdollisuuden pelaajalle lähteä toteuttamaan omia suunnitelmiaan useista eri lähtökohdista antiikin ajan maailmassa. Uudellenpeluuarvoa on useiden satojen, ellei jopa tuhansien tuntien verran, varsinkin jos peli sattuu juuri nappaamaan omaan makuun.



Imperator: Rome on itsessään hyvän oloinen peli, jossa on potentiaalia kasvaa myöhemmän kehityksen aikana suureksi ja suosituksi suurstrategiapeliksi. Pelin teema on kiehtova, ja pelin kartta ja graafinen toteutus varmasti kutkuttavat jokaisen Paradox -fanin makuhermoa. Ikävä uutinen nyt on kuitenkin se, että Imperator: Rome tuntuu kaikesta huolimatta tällä hetkellä tylsähköltä. Pelissä nimittäin ei tunnu itsessään paljoa tapahtuvan erilaisia asioita, vaan se tuntuu etenevän jopa harvinaisen hitaasti verrattuna muihin Paradoxin tuotoksiin. Pelaajalla voi olla jopa pidemmän aikaa tilanteita, jossa pelissä ei oikeasti tunnut tapahtuvan kummempaa. Toki erilaisia pieniä satunnaisia tapahtumia tapahtuu jatkuvasti historiallisten tapahtumien ohella ja mahdollisuudet sisällissotaan joutumiseen esimerkiksi oman valtion heikkona hetkenä, ja ulkopoliittiset asiat tuovat jännitystä, mutta tästä huolimatta peli tuntuu ajoittain jopa tyhjältä. Tämä on sinällään jopa pelottava asia, koska Imperator: Rome muiden suurstrategiapelien tapaan ei ole mikään pienen hetken peli, vaan sen parissa pystyy viettämään aikaa aivan älyttömän paljon aikaa. Tästä herääkin kysymys, että kuinka paljon Paradox aikoo panostaa tulevaisuuden päivityksiin ja kenties mahdolliseen ladattavaan lisäsisältöön. Lisää sisältöä tulee varmasti, mutta onko kenties ennen julkaisua kehittäjien katseet olleet kohti jo vahvasti julkaisun jälkeisessä sisällössä? Sitä tuskin saamme tietää.



Toinen kommentoinnin ja huomion arvoinen asia on pelin tekoäly. Suustrategiapeleihin AI:n tekeminen ei varmasti ole helppoa puuhaa, kun peli kuitenkin koostuu suurista määristä excel-taulukkomaisista numeroista. Pelin AI ei kuitenkaan ole tällä hetkellä parhaimmasta päästä. AI osaa laittaa vastaan, mutta useimmiten näyttää siltä, ettei esimerkiksi sodan syttyessä toinen osapuoli tunnu puolustavan ollenkaan omaa aluettaan tai toimii muuten erikoisesti.  Isommat vastustajat pistävät toki enemmän vastaan kuin pienemmät loogisista syistä, mutta välillä näyttää oikeasti kärjistäen siltä, että vastustajan alueen voi vallata hyvin astelemalla vastustajan omistamille alueille ilman sen kummempaa vastarintaa.

Imperator: Romessa on omat ongelmansa ja puutteensa, mutta tästä huolimatta täytyy muistaa, ettei kyseessä ole kuitenkaan huono peli. Pelin parissa viihtyy erittäin hyvin ja se tarjoaa aivan kelpo strategiointia sitä kaipaaville. Peliä tullaan tulevaisuudessa melko varmasti päivittämään ja lisäsisältöäkin on suhkot varmasti tulossa, joten melko hyvää strategista menoa antiikin maailmassa on luvassa myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellä kannattaa kuitenkin miettiä ennen ostoa, että odottaako ennen pelin hankkimista muutamien päivityksien tuloa, jotta kokemus olisi parempi. Kokemus on tälläkin hetkellä hyvä, ei sen puoleen, mutta parannettavaa on.


ARVOSANA

7

POSITIIVISTA

+ Kokonaisuutena toimivaa suurstrategiaa
+ Antiikin Rooman teema toimii hyvin
+ Strategiointi ja taktikointi on Paradoxmaisesti
syvällistä ja kiehtovaa

NEGATIIVISTA

- Välillä pelitilanteet tuntuvat turhan "tyhjiltä"
- Tekoälyssä on tällä hetkellä jonkin verran parannettavaa




Kiitos arvostelukappaleesta!

Kommentit