E3 2019 -ajatuksia: Mitkä pelit herättivät kiinnostusta?


Vuoden 2019 E3 -tapahtuma alkaa olemaan paketissa ja kaikenlaista tuli nähtyä. E3 on Gamescomin ohella pelaavalle kansalle eräänlainen "joulu", koska kyseisissä tapahtumissa paljastetaan paljon uusia pelejä, kerrotaan tietoa tulevista peleistä ja laitteista sekä muutenkin saadaan infoa eri asioista. Itse lähdin E3:sta kohti melko neutraalisti tänä vuonna, nimittäin ennen E3:sen alkua kerettiin jo näyttämään pelikuvaa ja julkaisupäivä suuresti odottamalleni Hideo Kojiman pelille Death Strandingille, sekä juuri ennen E3:n alkua THQ Nordic kertoi tuovansa ensi vuodelle Destroy All Humans! -kulttipelin remake -version, jota olen jonkin aikaa jo toivonut. Neutraalista olosta huolimatta olin odotellut jo jonkin verran lisätietoa muutamista todella paljon odottamistani peleistä, joten innostustakin löytyi kaikesta huolimatta hyvin paljon. E3:n suhteen suurin toiveeni olikin, että joku osaisi yllättää kunnolla jollain täysin uudella pelillä, jota en olisi odottanut.

Seuraavaksi lähdenkin purkamaan ajatuksiani yksi pressitilaisuus/konferenssi/striimi kerrallaan. Tarkoituksenani on lähtökohtaisesti mainita minulle henkilökohtaisesti mielenkiintoisimmat ja innostusta tuoneet pelit ja muutamalla sanalla kommentoida muuten konferensseja tai pelejä, joista minulla on sanottavaa. Jokaista näytettyä peliä en todellakaan aio käydä läpi, nimittäin E3:n aikana näytettiin muutamasta sadasta eri pelistä sisältöä, joten kaiken läpikäymiseen menisi ikuisuus. Toisin sanoen jos tässä läpikäynnissä ei mainita jotain peliä, josta haluaisit kuulla ajatuksiani, niin minulta saa totta kai kysyä siitä esimerkiksi tämän jutun kommenttiosiossa tai twiittaamalla minulle (käyttäjä @Peliaika), vastaan mielelläni!





EA Play

E3 alkoi omalta osaltani EA:n epävirallisella E3 -striimillä. EA keskittyi muutamiin omiin peleihinsä, eikä yllätyksiä nähty. Suurimpana mielenkiinnon kohteenani kyseisessä striimissä oli EA:n kovasti mainostava tuleva Tähtien Sota -peli Star Wars Jedi: Fallen Order. En ole missään vaiheessa ollut kovin innoissani kyseisestä pelistä, vaikka minua kiinnostaa se konseptina. Fallen Orderista nähtiin pelikuvaa jopa 15 minuutin verran, eikä kiinnostusmittarin viisarit värähtäneet oikein mihinkään suuntaan. Pelimekaniikan suhteen peli ei oikein tuntunut antavan mitään mielenkiintoista kyseisen pätkän perusteella, mutta toisaalta Fallen Orderin tarina vähän kiinnostaisi. Tosin näillä näytöillä voi olla, että Fallen Orderin pelaaminen jää kauaksi tulevaisuuteen, jos tulen siihen edes tarttumaan.


Oikeastaan EA Playn mielenkiintoisimmat osa olikin Fallen Order heti alussa. Tämän jälkeen näytettiin Apex Legendsin uusi hahmo, skinejä, season -uutisia sekä ranked -pelimuotoa. Battlefield V:stä näytettiin lähinnä uusia karttoja, FIFA 20- ja Madden 20 -peleistä näytettiin pelikuviaa ja uudistuksia sekä Sims 4:een paljastettiin uusia DLC -paketteja (Island Living näytti muuten hyvältä).

EA Play kokonaisuudessaan oli ok lähetys, jossa paljastettiin ihan tarpeeksi uutisia oletetuista peleistä ja paneelikeskustelun tyylillä kerrottiin tietoa vielä lisää ja tästä tyylistä tykkäsin, mutta nyt tulee iso mutta. Fallen Orderin jälkeen tulleen kaiken tiedon olisi oikeasti voinut tiivistää noin 15-20 minuuttiin, ja jokaiseen peliin käytettiin aikaa lähetyksessä puolen tunnin verran. Se on hyvin puuduttavaa katsoa lähetystä, jossa esimerkiksi puoleen tuntiin näytetään vain muutamia skinejä, yksi hahmo ja ranked -muoto, joka on muutenkin lähes jokaisessa pelissä (myönnettäköön, että en ole oikein minkään EA:n näyttämän pelin kohderyhmää, ellei sitten Fallen Orderia ja Simsiä lasketa). Olisin saanut varmasti lähetyksestä enemmän irti, jos pelaisin enemmän EA:n pelejä. Katsoin samalla myös Nintendo 2019 World Championship Tournamentsia (mikä oli muuten loistavasti toteutettu), joten se kertonee, kuinka paljon EA Play lopulta kiinnosti. Nintendon turnaus kiinnosti huomattavasti paljon enemmän tosin jo ennen EA Playn alkua. Saa nähdä, että millä tavalla EA panostaa seuraavana vuonna... ehkä muutamalla uudella pelillä (enkä tarkoita sporttipelejä)? Se olisi tarpeen, nimittäin EA:n kokoiselta jättiläiseltä odottaisi paljon parempaa. 


Sen haluan mainita, että oli hienoa EA:n toimesta mainita kesken lähetyksen firman "Play to Give" -hyväntekeväisyyskampanjasta, jonka tarkoituksena on tarjoita jokaiselle ihmisille vapaus pelata ja kokea olevansa tervetullut. Yhteistyökumppaneita ovat United Nation's HeForShe, PACER's National Bullying Prevention Center ja Ditch the Label. Mielestäni tämä oli jo senkin takia hyvä, että jätin hölmöyksissäni lähetyksen Twitchin chatin auki, joka tursusi aivan älyttömän paljon huonokäytöksisiä ja törkeitä kommentteja. Tämä on todella ikävä ilmiö ja on ikävää, että tällä tavalla pelaavasta kansasta luodaan väärittynyttä kuvaa. Hyvä sydämisiä pelaajia löytyy huikean paljon, mutta onhan tuo todettava, että peliyhteisöllä on paljon parannettavan varaa (peliyhteisö ei tosin ole ainut yhteisö, jolla on parannettavaa tässä asiassa). Kampanjaan voi tutustua tätä kautta: https://www.ea.com/eaplay2019/play-to-give.





Xbox 

Microsoft eli Xbox oli E3:n ensimmäinen virallisista isoimmista konferensseista. Odotukseni Xboxin pressiin oli suhkot korkealla, koska Sonyn PlayStation oli päättänyt skipata tämän vuoden E3:n, joten Xboxilla olisi täten todennäköisesti paljon enemmän näytettävää mitä ennen. Aikaisempina vuosinakin pelejä oli näytetty tiuhaan tahtiin, eikä tämä vuosi ollut poikkeus. Konferenssissa näytettiin nimittäin useampia kymmeniä pelejä.

Vaikka pelejä näytettiin todella paljon ja useimmat tuotokset näyttivät hyvin mielenkiintoisilta, niin omaa pelimakuani ajatellen joukosta löytyi noin kourallinen kiinnostavia tapauksia. Ensinnäkin Obsidian Entertainmentin luoma "falloutmainen" The Outer Worlds näyttää edelleen todella hyvältä. Mielenkiintoinen tapaus oli myös Blair Witch, joka pitkästä aikaa saa uuden pelin tällä kertaa Blooper Teamin toimesta. Blair Witch on tunnettu kauhusarja, josta on tehty mm. kirjoja, elokuvia ja myös pelejä. Trailerin perusteella luvassa on jännitävää menoa kuten kauhupeliltä voi odottaa, mutta trailerin myötä minua alkoi myös epäilyttää, että onko peli vain vahvasti kallellaan hyppysäikky -kohtauksiin, jonka näen kauhupelejä sekä -elokuvia ajatellen "halpana" tapana tehdä "kauhua". Aika kertonee tämän. 

Monelle pelaajalle kenties pressin odotetuin peli oli CD Projekt RED:n Cyberpunk 2077, mitä moni on odottanut kuin kuuta nousevaa. Itse en alunperin edes odottanut peliä kauheasti vaikka cyberpunk -genrestä tykkään, mutta muutamat edelliset vuodet näyttöineen ovat kasvattaneet odotusta ja intoa kyseistä peliä kohtaan huomattavasti. Peli näyttää edelleen todella hyvältä ja odotettu julkaisupäivä saatiin myös, eli 16. huhtikuuta 2020. Cyberpunkin kohdalla isoimman yllätyksen toi kuitenkin näyttelijä Keanu Reeves (tunnettu mm. the Matrixista ja John Wickistä), jonka paljastettiin olevan yksi kyseisen pelin näyttelijöistä. Reeves myös asteli E3:n lavalle paljastaen pelin julkaisupäivän. "You're Breathtaking!"



Cyberpunkin jälkeen oikeastaan eniten kiinnostusta herätti 12 Minutes niminen indiepeli. Kyseessä on eräänlainen ylhäältä kuvattu seikkailupeli, jonka tarkoituksena on selvittää murhamysteeri. Pelin jujuna onkin se, että pelaajan hahmo on eräänlaisessa aikasilmukassa, jonka myötä hän elää saman tilanteen jatkuvasti uudelleen. Murhan kohteena on ilmeisesti joko pelattava hahmo tai pelattavan hahmon vaimo. Pelin nimi 12 Minutes tulee siitä, että pelaajalla on 12 minuuttia aikaa ratkaista mysteeri tai estää tapahtumat, muuten on liian myöhäistä. Pelin päähahmo kun elää aikasilmukassa, niin pelaaja pystyy hyödyntämään aikaisemmilla pelikerroilla saatua tietoa. Sitä, että miten tämä kaikki toimii tarkemmin ei ole vielä kerrottu, mutta pelissä on paljon potentiaalia loistavaan psykologiseen trilleriin tarinan osalta. Siitäkään minulla ei ole tietoa, että pystyykö pelaaja pelaamaan pelin läpi jo ensimmäisellä kokeilulla.


Muuten Xboxin tilaisuudessa ei paljoa muuta paljastettu omaan makuuni, vaikka hyvin paljon muitakin mielenkiintoisia tapauksia nähtiin. Autoilupeli Forza Horizon 4 saa esimerkiksi LEGO -lisäosan, mikä on mielestäni aivan loistavan hauska idea. Elden Ring niminen peli paljastettiin myös, jonka teossa on ollut mukana Game of Thrones -kirjailijana tunnettu George R.R. Martin. Ikävä kyllä tästä pelistä on todella vaikea sanoa mitään, koska oikeastaan paljastustrailerin lisäksi ei muuta tietoa paljastettu. Martinin saaminen mukaan pelin luontiin on toki itsessään jo mielenkiintoa herättävä tempaus, mutta se ei itsessään herätä vielä intoa pelata peliä. Katsotaan muuttuuko mielipiteeni, kun Elden Ringistä oikeasti nähdään jotain, kuten vaikka pelikuvaa. Loppuvaiheilla Xbox paljasti myös tietoa uudesta tulevasta konsolista, joka tuodaan markkinoille ilmeisesti ensi vuoden lopulla ja konsoli kantaa tällä hetkellä projektinimeä "Project Scarlett". Loppujen lopuksi tämäkin paljastus jäi aika tyhjän päälle samalla tavalla kuin Sonyn PlayStation 5:n ensimmäiset tiedot, koska ne eivät itsessään vielä kerro oikein mitään. Raudan suhteen parempi konsoli kuin edeltäjänsä ja se tieto ei vielä sytytä, koska se on perusolettamus uudesta konsolista. Katsotaan sitten tulevaisuudessa tarkemmin näkemyksiä ja fiiliksiä uusista konsoleista, kun saadaan uudesta Xboxista (sekä PS5:sta) tarkempaa tietoa esimerkiksi valmiista käyttöliittymästä, konsolin ominaisuuksista, konsoleille tulevista peleistä sekä käyttötehokkuudesta silloin, kun nämä kaikki ovat asennettu konsoliin. Mielenkiinnolla odotellen!

Xboxin konferenssi oli yleisesti ottaen oikein onnistunut ja oikeastaan jopa sellainen, mitä osasi odottaa: traileria trailerin perään suhkot nopealla tahdilla. Pelejä näytettiin oikeastaan vähän jokaiseen makuun, joten uskoisin monen pelaajan törmänneen johonkin mielenkiintoiseen tulevaan peliin Xboxin pressin aikana. Ainoaksi harmiksi jäi, ettei tapahtumassa näytetty ollenkaan tekeillä olevaa strategiapeli Gears Tacticsia. Toisin sanoen hyvää työtä Xbox! Niin joo, ja iso yllätys minulle oli, että Xbox osti Double Fine Productionsin. Heiltä tulee nimittäin hyviä pelejä.



Bethesda

Xboxin jälkeen seuraavan suuremman tilaisuutensa piti Bethesda. Itselläni ei hirveästi ollut odotuksia Bethesdaa kohtaan, koska lähinnä odotin studion näyttävän DOOM Eternalia ja Wolfensteinia, mitkä ei niin yllättäen näyttävät edelleen hauskoilta räjähdyksiä ja toimintaa sisältäviltä räiskintäpeleiltä. Ehkä erikoisimmat vedot Bethesdalta omasta mielestäni olivat The Elder Scrolls: Bladesin porttaus Nintendo Switchille sekä Battle Royale -pelimuodon lisääminen Fallout 76:een. Minun mielestäni on hienoa, että molempia pelejä edelleen tuetaan ja kehitetään heikoista vastaanotoista huolimatta, mutta molempien paljastus herätti minussa ensimmäisenä ajatuksen "miksi?", koska ne kuulostivat jotenkin todella erikoisilta tempauksilta (varsinkin Battle Royale Fallout 76:een). 

Mielestäni Bethesdan järjestämä tapahtuma oli jotenkin heikon oloinen. DOOM ja Wolfenstein olivat tietenkin sen päätähdet, mutta mitään yllättävää ei paljastettu. GhostWire: Tokyo vaikutti mielenkiintoiselta, mutta trailerista ei saanut oikein irti, että minkälainen peli oikeastaan on edes kyseessä (selviytymiskauhupeli?) ja oikeastaan saman voi sanoa myös Deathloopista. Commander Keenin paluu tuntui myös erikoiselta vedolta. Bethesdan pressin voisi sanoa olleen jopa pettymys minulle, mutta toisaalta itse henkilökohtaisesti odotin vain lisää DOOM:n näkemistä ja se myös tietenkin toteutui. Olisin silti kaivannut Bethesdalta jotain yllättävää.







Devolver Digital

Devolver Digitalin pressi oli... no, Devolverin tapaan mustaa huumoria sisältävä sekopäinen lyhyt "pressi", jossa tehdään huumoria firmojen E3 -tilaisuuksista ja pääkohteena oli tällä kertaa Nintendo Directit. Ihan hauska "konferenssi" ja samalla nähtiin toki muutamia kyseisen julkaisijan pelejäkin. Oikeastaan suurin mielenkiintoni heräsi Devolver Bootlegiin, jonka sanottiin olevan kahdeksan pelin kokoelma, joka sisältää vain rip-offeja Devolverin peleistä: Hotline Milwaukee, Luftrousers, Enter The Gun Dungeon... Kyllä kiitos. Kokoelma ei ole edes pahan hintainen, vaan sen saa neljällä eurolla (tai no 16.6.2019 asti 3,95 eurolla, koska peli on yhden prosentin alennuksessa). Toisaalta en usko, että kyseinen kokoelma kalliimmalla hinnalla edes myisi paljoa, mutta nokkela devolvermainen huumorilla höystetty veto, jota arvostan. Niin, ja maininnat myös My Friend Pedrolle sekä The Messengerin uudelle DLC:lle Picnic Panicille, koska ne tulevat olemaan varmasti hauskaa toimintaa.







PC Gaming Show

PC Gaming Show oli yksi E3:n eniten odottamani striimi, koska aikaisempina vuosina kyseinen tapahtuma on ollut ehdottomasti suosikkejani E3:lla sen letkeän tyylin sekä monipuolisten pelien vuoksi. Tänäkään vuonna PC Gaming Show ei pettänyt, koska showssa näytettiin muun muassa odottamaani RPG -peliä Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2:sta sekä hieman mielenkiintoa herättävää strategiapeliä Age of Wonders: Planetfallia. Oli myös hienoa nähdä yksi odotuksen kohteistani, maailman parhaimmaksi hai -roolipeliksi pyrkivää Maneateria lisää. C'moon, kuka nyt ei haluaisi pelata roolipeliä haina? Ainakin minä haluan. 



Kiinnostukseni kohteet muuten PC Gaming Showssa kohdistuivat indiepeleihin. Genesis Noir näytti hyvin taiteelliselta seikkailulta, jonka kuvailu "A Super Groovy Space Jazz Noir Adventureksi" on tarpeeksi hyvä laittamaan tämän teoksen hankintalistalle. Valfaris herätti kiinnostuksen menevällä metallimusiikilla sekä nopealla toiminnalla ja oikeastaan olen kerennyt jo pelailemaan tämän teoksen demoa, mikä vaikutti ihan hyvältä. Maininnat haluan antaa myös Songs of Conquestille sekä Telling Liesille, mutta henkilökohtaisesti tarvitsen enemmän tutustumista näihin tapauksiin, ennen kuin osaan sanoa tarkemmin kuinka paljon ne lopulta oikeastaan kiinnostaa vai kiinnostaako ollenkaan.
                                                          
                                                                  

PC Gaming Show kokonaisuutena oli jälleen E3:n yksi suosikeistani. Juontajina toimineet Sean “Day9” Plott ja Frankie Ward hoitivat tunnetusti hommansa hyvin ja täten showta oli mukava seurata. Muutenkin tykkään PC Gaming Showsta, koska se tuntuu olevan niitä harvoja E3 -messujen tapahtumia, joissa myös pienemmät indiepelit pääsevät kunnolla näkyviin ja muutenkin koko tapahtuma on huomattavan paljon rennompi kuin moni muu striimi E3:n aikana. Toivottavasti show nähdään myös ensi vuonna.




Ubisoft

Ubisoftin pressit ovat aina sellaisia, että niistä ei oikein osaa aina arvata, että mitä sieltä tulee, jos ei lasketa mukaan heidän perinteisiä pelisarjojaan sekä joka vuotista Just Dancen paljastamista tanssiesityksen voimin (Just Dance 2020 tulee muuten vieläkin Nintendo Wiille!). Odotin hyvin paljon Ubisoftin konferenssia juuri tämän takia.

Ubisoftin koko pressi tuntui painottuvan todella vahvasti eri Tom Clancy's -sarjojen pariin, jotka eivät itsessään hirveästi kiinnosta minua Rainbow Sixiä lukuun ottamatta. Ubi kuitenkin paljasti muutamia pelejä, jotka herättivät aika paljonkin mielenkiintoa. Yksi näistä oli Watch Dogs Legion, jonka perusidea on poikkeava aikaisemmista peleistä: pelaaja itse on eräänlainen DedSec, joka värvää omaa hakkeriporukkaa. Pelaaja pystyy värväämään porukkaansa minkä tahansa pelissä näkyvän NPC-hahmon, eli omassa porukassa pystyy olemaan niin hakkerimummoja kuin vaikka hipstereitä ja mikä parasta, niin pelaaja pystyy pelaamaan näillä kaikilla hahmoilla (eli toisin sanoen pelissä ei ole ns. "päähahmoa"). Tästä tulee hieman mieleeni MGSV:n tehtävät, joissa pelaaja pystyi myös suorittamaan minkä tahansa tehtävän millä NPC-hahmolla vain, mutta Legionissa tämä idea on viety paljon pidemmälle. Jos tuo pelimekaniikka toimii oikeasti niin hyvin kuin Ubisoft väittää, niin Ubilla voi olla käsissään tuleva klassikko. Tämä herättää myös huolia, koska todennäköisesti Ubisoft on voinut hieman värittää omia sanomisiaan PR-puheillaan ja pelissä voi olla paljon rajoituksia hahmojen hankinnan suhteen, joka hieman voi tuhota tällä hetkellä syntyneitä ajatuksia Legionista. Olen kuitenkin jo täysin mukana tässä Ubisoftin ideassa, eli nyt ei tarvitse kuin odottaa ja nähdä, että tarjoaako Watch Dogs Legion oikeasti noin mielenkiintoista pelimekaniikkaa mitä väittävät. On myös mainittava, että annan arvostukseni Ubisoftille siitä, että he oikeastaan omalla tavallaan ottivat pelillään omissa silmissäni poliittisesti kantaa (vaikka peli itsessään ei mielestäni idean suhteen ole kovin poliittinen, mutta mistä sen tiedän kun en ole peliä pelannut): peli sijoittuu tulevaisuuden Lontooseen, missä hallitus mokasi pahasti ja kaikki on sekaisin. Tämä on mielestäni selkeä viittaus brexitiin. 


Toinen mielenkiintoa herättänyt peli oli Roller Champions. Kyseessä on eräänlainen roller derby -urheilupeli, jossa näen aika paljon potentiaalia. Kokeilin jo kyseistä peliä pre-alphassa (tästä lisää myöhemmin!), ja Roller Champions on oikeasti todella hauska. Kyseessä on siis 3 vastaan 3 joukkuepeli, jossa tarkoituksena on kiertää rullaluistellen pallon kanssa rataa ympäri ja kierrosten jälkeen joukkueella on oikeus yrittää tehdä maali heittämällä pallo seinällä roikkuvan rinkulan läpi. Maalin tuomat pisteet määräytyvät sen mukaan, että kuinka monta kierrosta joukkue pystyy tekemään ilman pallon menetystä. Muita pelaajia saa pelissä myös taklata, joten pallon kuljettaminen ei ole helpointa puuhaa. Roller Championsista voi oikeasti kehittyä Rocket Leaguen tapainen ilmiö, mutta tämän syntymiseen vaaditaan paljon ideoita pelin kehittäjiltä, jotta peli tuntuisi monipuoliselta ja hauskalta monien pelikertojen jälkeen. Ubisoftin paljastama Kreikkaan ja kreikkalaiseen mytologiaan sijoittuva Gods & Monsters vaikutti myös todella lupaavalta peliltä, mutta haluan nähdä siitä enemmän pelikuvaa tulevaisuudessa; peli herätti minussa nimittäin pieniä Breath of the Wild -fiiliksiä.



Sanoisin Ubisoftin tilaisuuden olleen omaan makuuni keskinkertainen. Ubi paljasti muutamia todella mielenkiintoisia projekteja, mutta show tuntui välillä turhan yksitoikkoiselta jatkuvien Tom Clancy's -pelien takia (vaikka minua toki kiinnostaa Rainbow Sixeihin liittyvät asiat sekä vähän myös paljastettu mobiilipeli Tom Clancy's Elite Squad). Toisekseen Ubisoftin show loppui aivan yhtäkkiä seinään sen kummemmin ilmoittamatta, kun Gods & Monsters -trailerin jälkeen oltiin heti striimaamassa muualla alkavaa E3 Rainbow Six Siege -ottelua, jossa vastakkain olivat striimaajien ja julkkisten joukkue. Ehkä tämän tarkoituksena oli pitää katsojat myös jälkishowssa, mutta toivoisin kuitenkin ison tapahtuman aikana ison firman myös osaavan selkeästi aloittaa ja lopettaa tapahtumien eri osionsa selkeästi. Tähän ei tarvittaisi muuta kuin "Thank you for watching" -teksti ensimmäisen osion loppuun, johon olisi vielä lisätty tuleva striimattava ohjelma. Itse olin nimittäin hetken hämilläni, että loppuiko Ubisoftin konferenssi nyt vai ei. 



Kinda Funny Games Showcase

Alunperin tarkoituksenani ei ollut edes katsoa kyseistä Kinda Funny Gamesim lähettämää showta, mutta sain tietää tässä striimissä näytettävän yli 60 indiepeliä, niin muutin mieleni (pelkästään tässä showssa näytetty pelimäärä kertonee, että miksi en käy jokaista E3:ssa nähtyä peliä läpi...). Indiepelit kun eivät useimmiten saa paljoa näkyvyyttä isommissa konferensseissa tai välttämättä muutenkaan, niin tällaisen tapahtuman järjestäminen on hienoa E3:n aikaan varsinkin, kun indien puolelta useimmiten tulee juuri niitä hyviä erikoisimpia tapauksia. Koska yli 60 peliä näytettiin, niin ei liene yllättävää, että joukossa oli jonkun verran myös tapauksia, joiden nimet laitoin korvan taakse muistiin.

Peleistä ei hirveästi keretty näyttämään tarkempia tietoja ymmärrettävistä syistä, joten menen lähinnä tämän kohdan mainintoina. Ensimmäisenä mielenkiintoni herätti arcade browler -peli nimeltä Hamsterdam, jossa pelataan nimensä mukaisesti hamsterilla. Etherborn on taas painovoimaan ja puzzleihin keskittyvä tasoloikkapeli. SkateBird oli ehkä koko tämän tapahtuman eniten kiinnostusta herättänyt tuotos, eli nimestä arvaten kyseessä on skeittipeli, jossa skeittaajana on lintu. Unohtakaa pyydetty Skate 4, tässä on teille korvaaja!



Lucifer Within Us vaikutti myös vaikuttavalta tuotokselta, kuten myös Superliminal, mikä ilmeisesti keskittyy 3D -puzzleihin. Police Stories taas herätti minussa eräänlaisia SWAT -pelisarjan fiiliksiä, mutta vain ylhäältä kuvattuna pikselipelinä. Foregone näytti kivalta taisteluun keskittyvältä tasoloikkapeliltä. Brave Earth: Prologue on lupaavan oloinen peli myös, jos sattuu pitämään klassisemmista Castlevania -peleistä. Tapahtumassa näytettiin myös uusi The Sinking Cityn traileri, mutta se oli vähän yhtä tyhjän kanssa sisältönsä suhteen. Kyseisessä showcasessa näytettiin monia muitakin kiinnostavia teoksia, mutta melkein suosittelisin katsomaan sen ihan itse vaikka YouTubesta, jos ette ole sitä sattuneet näkemään. Se on traileria trailerin perään, eli en usko sen herättävän kyllästymisen tunteita. Hyvät setit kokonaisuutena ja kyseinen showcase meneekin yhdeksi suosikiksi minulle tämän vuoden E3:n osalta.




Square Enix

Square Enix on vähän sellainen firma, että toisaalta odotan heidän pelejään, mutta toisaalta on myös suuri "vaara", että he näyttävät sellaisia pelejä, mitkä eivät oikein nappaa juuri omaan makuuni. Esimerkiksi tähän konferenssiin lähdin epätodennäköisellä toiveajatuksella, että he paljastaisivat uuden Deus Ex:n, Thiefin tai Fear Effectin. No, mitään näistä ei tietenkään tapahtunut. 

Jos tarkastelen Squaren konferenssia yleisesti, niin olihan se todellakin laadukas. Final Fantasy VII Remake näyttää hyvältä ja niin pois päin. Muutenkin konferenssissa näytettiin paljon Final Fantasya sekä JRPG-pelejä, jotka varmasti miellyttävät sarjan ja genren faneja (ainakin sellaisen kuvan olen saanut, että hypeä on pinnalla). Harmikseni omalla kohdalla kyseiset pelit eivät oikein aiheuta minkäänlaisia tuntemuksia itselläni. Esimerkiksi Final Fantasy sarjana kiinnostaa esimerkiksi tarinan ja maailman osalta, mutta yleisesti ottaen tarvitsen JRPG -peleihin jonkun jujun, todella mielenkiintoisen tarinan ja maailman tai mielenkiintoisen pelimekaniikan, jotta oikeasti tarttuisin niihin. Sen takia Squaren pressi oli vähän nihkeä itselleni, koska koko pressi tuntui pyörivän juuri JRPG-pelien ympärillä, mutta toisaalta olen todellakin erittäin iloinen siitä, että tällainen konferenssi oli. Harvemmin muissa tilaisuuksissa E3:n aikaan kyseisen genren pelejä näytetään (historian valossa poikkeuksina Sonyn ja Nintendon tilaisuudet). Siitä olen oikeasti todella iloinen, että Final Fantasy VII Remake sai jopa julkaisupäivän (3.3.2020). Sitä ovat fanit saaneet odotella todella kauan, joten on hienoa nähdä tämän projektin etenevän jo pian siihen pisteeseen, että sarjan fanit pääsevät tämän klassikon remake-version pariin!

Yhtä asiaa, mitä odotin Squarelta oli Marvelin maailmaan sijoittuva Avengers -peli. Täytyy sanoa, että vaikka peli näyttää ihan laadukkaalta, niin sekään ei tuntunut vielä oikein herättävän ajatuksia suuntaan tai toiseen. Haluaisin oikeastaan nähdä tämänkin pelin kohdalla enemmän pelikuvaa, koska pelistä näytetty traileri ei oikein kertonut Avengersista paljoa. Toimintaa näyttää riittävän, mutta entä muuta? Siitä kuitenkin isot plussat, että peliin myöhemmin lisättävät sankarit ja muu uusi sisältö tulee olemaan ilmaisia kaikille. Se on harvinaista nykypäivänä pelien maailmassa.





Nintendo

Nintendon E3 Direct oli minun E3:n odotetuin tapahtuma muutamasta syystä: muutamana edellisenä vuotena Nintendolla on mielestäni ollut paras anti E3:lla, Nintendolla on tulossa erittäin hyvältä näyttäviä pelejä mitkä jo tiedetään ja Nintendo Switch on edelleen minun tämän hetken suosikkikonsoli. Odotukset oli korkeat ja vitsiläinen, Nintendo pisti jopa paremmin mitä osasin odottaa.

Ensinnäkin Super Smash Bros. Ultimateen paljastettiin kaksi uutta DLC-hahmoa, Dragon Questin The Hero ja Raren tunnettu pelihahmo Banjo-Kazooie, joka on tosin ollut sarjana "kadoksissa" jo lähemmäs yli 10 vuotta. Banjo-Kazooien paluusta olen todellakin iloinen, koska ensinnäkin nyt Smashiin saatiin persoonallinen hahmo ja kyseisen pelisarjan loistavaa ja iloista musiikkia, jonka on säveltänyt Grant Kirkhope. Aivan mahtavaa, varsinkin kun koko Banjo-Kazooie hahmo on tällä hetkellä Xboxin omistuksessa.Toisekseen Directissä paljastettiin yllättäen peli, jota odotin jo kovasti näkeväni PC Gaming Showssa: Romero Gamesin ja Paradox Interactiven yhteistyö, eli XCOM-henkinen strategiapeli Empire of Sin. Olin todella yllättynyt, että kyseinen teos paljastettiin juuri Nintendon E3-tilaisuudessa. 



Lisäksi olin todella iloissani nähdessäni lisää sisältöä tulevasta Platinumin Astral Chain nimisestä pelistä sekä The Legend of Zelda: Link’s Awakening Remakesta, joka on todella söpön näköinen peli. Pokémon Sword/Shieldistä oli kiva nähdä lyhyt pätkä, vaikka tarkempi inforikkaampi Pokémon Direct oli pidetty juuri vähän aikaa sitten ennen E3:sta. Olen todella iloinen myös Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020:n pelikuvan näytöstä, koska itselläni on viehtymys erilaisiin arcademaisiin urheilupeleihin (mistä tulikin mieleen; Konami, missä on viime vuonna paljastamanne Hyper Sports R, häh?).





Muutenkin Nintendon tykitys peleissä oli laadun ja nimikkeiden suhteen erinomaista: Luigi's Mansion 3 (mikä ei tosin ikävä kyllä ole vielä innostanut minua pelillisesti ollenkaan, mutta ehkä aika muuttaa tämän), Panzer Dragoon, No More Heroes 3, Mana -sarjan pelejä, Animal Crossing: New Horizons (mikä näyttää todella söpöltä ja rentouttavalta peliltä, mutta olen todella epäileväinen peliä kohtaan; haluan pelata sitä koska pelisarja on todella kehuttu, mutta en ole koskaan pelannut kyseisen sarjan pelejä ja minua jännittää, että pelaamisen myötä syntyisi suuri pettymys Animal Crossingia kohtaan), The Witcher 3:n ja Spyro Reignited Trilogyn porttaus, Marvel Ultimate Alliance 3: The Black OrderContra: Rogue Corps... Nintendo näytti jatkuvasti tunnettuihin ja kunnioitettuihin pelisarjoihin liittyvää sisältöä sekä uusia mielenkiintoisia ja "tuoreilta" tuntuvia pelejä, ja näistä kaikista näytettiin Directin aikana sopivasti pelikuvaa ja cinemaattisia pätkiä. Tämän lisäksi Directin jälkeisinä päivinä Nintendo järjesti useampien tuntien ajan Treehouse Liveä, jossa näytettiin enemmän tulevista peleistä pelikuvaa livenä. Näiden lisäksi E3:n alussa Nintendo piti oman eSports -turnauksensa, joten minun on pakko todeta Nintendon olleen kenties koko E3:n paras tilaisuuksien järjestäjä panostuksensa ja sisältönsä vuoksi (PC Gaming Shown ja Kinda Funny Games Showcasen ohella). 




Ja mikä parasta: Directin lopussa paljastettiin The Legend of Zelda: Breath of the Wildin jatko-osa. Breath of the Wild on yksi minun suosikkipeleistäni, joten jatko-osan saaminen on todella iso juttu minulle. Peli näyttää huomattavan paljon synkemmältä kuin ensimmäinen osa, joten tässä alkaa minua jo jännittämään, että mitä kaikkea on oikein luvassa. Huhhuh Nintendo, pistitte minut aikamoiseen solmuun innostuksen vuoksi!





Muuta

Pressien ulkopuolellakin näytettiin vähän pelejä esim. E3 Coliseumissa tai itse expossa. Oikeastaan tähän kohtaan haluan nostaa lähinnä kaksi peliä, joista molemmat ovat suomalaisia. Ensimmäisenä haluaisin nostaa pinnalle Frozenbyten Trine 4:n, jonka aikaisemmat osat ovat olleet oikein toimivia tasoloikkapelejä, joiden graafinen ulkoasu ja maailma on todella kaunis. Tästä pelistä saatiin lisää pelikuvaa ja hyvältä näyttää! Lisäksi E3:lla nähtiin Remedy Entertainmentin Controlista lisää pelikuvaa. Controlin kohdalla hauskin fakta on se, että pelin päähahmon näyttelijä Courtney Hope (tunnettu Kauniit ja Rohkeat -sarjasta sekä Allegiantista) ei ole pelin ainut tunnettu näyttelijä, nimittäin peliin on palkattu myös suomalainen näyttelijä Martti Suosalo, jonka hahmo puhuu Controlissa oikein sujuvaa suomalaista rallienglantia välillä suomalaisia sanoja ja lauseita väliin tunkien (ja kääntäen suomalaisia sananlaskuja englanniksi...). Suosalon suorituksesta laitan E3-pelikuvaa tähän alle, ja Suosalon osuus on heti alussa. Control on aina kiinnostanut, ja tämän myötä kiinnostus kasvoi entisestään.





Yhteenveto

Omasta henkilökohtaisesta mielestäni tämän vuoden E3 oli kokonaisuudessaan tasoltaan ihan ok tai keskiverto. Omaan makuun E3 tarjosi aika paljon mielenkiintoisia teoksia, mutta suurin osa näistä oli jo entuudestaan tiedossa. Uusista paljastetuista peleistä jäi lähinnä vain tyhjää käteen muutamia poikkeuksia ja konferensseja lukuun ottamatta, kun useimmissa tapauksissa cinemaattisen trailerin lisäksi mitään muuta ei paljastettu, esimerkiksi pelikuvaa. Tämä on varsinkin ongelmallista sellaisten pelien kohdalla, mitkä ovat aivan uusia sarjoina eli sillä pelillä ei ole aikaisempia osia ja historiaa. Jos esimerkiksi Blizzard julkaisisi Diablo 4:n, niin cinemaattinen traileri saattaisi jopa riittää, koska kaikki tietävät mitä Diablo pelisarjana on: Diablo on Diabloa. Esimerkiksi Xboxin pressissä näytettiin täysin uutta peliä nimeltä Elden Ring, mutta pelistä ei saanut mitään irti pelikuvan puutteen vuoksi. Tiedämme nyt, että tällainen peli on olemassa, mutta se ei vielä hirveästi riitä luomaan hypeä pelin ympärille (poikkeuksena ovat toki sitten tapaukset, jotka onnistuvat herättämään erikoisuudellaan huomion, kuten Death Stranding vuosia sitten paljastuksen aikoihin).

Olen kuitenkin todella tyytyväinen tämän vuoden E3:iin, nimittäin tapahtuma näytti jälleen, että tulevaisuudessa on tulossa edelleen joukko pelejä, mitkä jaksavat herättää mielenkiintoa, innostusta ja jotkut jopa suurta hypeä. Lopuksi vielä jos satuit hyppimään osioissa juttuani lukiessa, niin vuoden 2019 E3:n suosikkini olivat Nintendo, Kinda Funny Games Showcase ja PC Gaming Show. Varsinkin nämä tahot onnistuivat innostamaan minua erittäin paljon peleillään ja lähetykset itsessään olivat  oikein onnistuneita.


Mitä mieltä sinä olit tämän vuoden E3:sta? Mikä herätti mielenkiintosi?






Kommentit