Roller Champions Pre-Alpha (Ennakko)


  • Kehittäjä: Ubisoft
  • Julkaisija: Ubisoft
  • Julkaisupäivä: "Early 2020"
  • Alustat: PC
  • Pelattu: PC
  • Ikäraja: PEGI 3
  • Kotisivut

Ubisoftin E3-lähetyksessä paljastettiin uusi sporttipeli nimeltä Roller Champions. Roller Championsia pääsi kokeilemaan jopa kotonta käsin, kun muutaman päivän ajaksi avattiin kaikille avoin pre-alpha. Pre-Alphan myötä kokemus pelistä oli hyvin rajallinen, mutta perusideasta sai kiinni erittäin hyvin. Kokeilujeni myötä täytyy sanoa, että Ubisoftilla on potentiaalinen menestyjä käsissään.

Roller Champions on yksinkertaistettuna roller derbyä pienellä twistillä. Kyseessä on 3 vs 3 -joukkuepeli, jossa voittamiseen vaaditaan joko viisi pistettä tai vaihtoehtoisesti 7 minuutin ottelu, jossa enemmän pisteitä saanut joukkue voittaa (eli korkeimmillaan neljä pistettä saanut joukkue). Pisteitä kerätään siten, että joukkueen täytyy tehdä seinällä roikkuvan rinkulan läpi maaleja. Maalista saatavien pisteiden määrä kuitenkin määrittyy siten, että kuinka monta kokonaista kierrosta oma joukkue on onnistunut rullaluistelemaan pitämällä palloa hallussaan omassa tiimissään. Jos pallo saadaan joukkueelta pois, niin kierroslaskuri nollaantuu. Mitä enemmän kokonaisia kierroksia onnistuu rullaluistelemaan, niin sitä enemmän pisteitä joukkue saa. Kierros täytyy tehdä aina tiettyyn yhteen suuntaan, ja kierroksen alun laskenta alkaa maalirinkulan kohdalta, eli kierrosten laskenta ei ala muualta kohtaa kentältä vaikka pallon saisi haltuunsa vastustajalta. 

Roller Championsin idea on hyvin yksinkertainen, mutta se on oikeasti todella hauska. Pelistä tuleekin hieman mieleen Rocket League, joka pystyy parhaimpina hetkinään tarjoamaan paljon viihdykettä. Sama koskee Roller Championsia, nimittäin pelin pariin pystyy hyppäämään helposti yksinkertaisuutensa vuoksi. Yksinkertaisuudesta huolimatta Roller Championsissa on paljon syvyyttä pelimekaniikassa, joten pelin tullessa ulos tulemme varmasti näkemään jos jonkinmoisia strategioita ja taktikointia yksilö- sekä tiimipelaamisessa. Tiimipelaamista Roller Champions suuremmalti osalti onkin, nimittäin pallon syöttelyn avulla kierroksia pystyy tekemään nopeasti. Syöttämisessäkin on juju, nimittäin pelaaja ei voi suoraan syöttää palloa joukkuetoverilleen, vaan joukkuetoverin täytyy ensin pyytää syöttöä ennen syötön toteuttamista. Kommunikointi tulee täten olemaan olennainen osa Roller Championsin pelaamista.


Kyseinen Ubisoftin tuleva sporttipeli on myös erittäin nopeatempoinen, mikä tekee siitä mielenkiintoisen pelattavan. Ottelut menevät nopeasti ohi, ja toimintaa kentällä riittää. Kentät ovat värikkään räikeitä mistä pidän ja peli näyttää muutenkin graafisesti näyttävältä. Persoonallisuutta löytyy myös pelin hahmoista. Pre-Alphassa oli kuusi hyvin erilaista valmiiksi luotua hahmoa, mitkä vaihtelivat jokaisessa ottelussa satunnaisesti. Valmiissa versiossa pelaaja pääse itse luomaan hahmon ja valitsemaan hänen vaatetuksena, joten villinä veikkauksena sanoisin, että Roller Championsin hahmonmuokkaus tulee olemaan todella veikeä. Ainakin voin jo tässä vaiheessa sanoa, että jos tulen pelaamaan Roller Championsin kokonaista versiota, niin omalla hahmollani tulee olemaan todella kirkkaan räikeä vaatetus.

Koko versiossa oma hahmo tulee muutenkin korostumaan, nimittäin pelissä otteluiden myötä kerätään faneja. Kun ottelu on loppunut, niin omien suoritusten myötä fanimäärä kasvaa. En tiedä tarkemmin, että mitä fanimäärillä tehdään lopullisessa versiossa, mutta oletan sen avaavan erilaisia mahdollisuuksia kustomointiin. Jonkinlaisista sponsoreista on myös ollut puhetta, joten todennäköisesti pelaaja pääsee myös keräilemään niitä. Pre-Alphassa faneja pystyi jo keräämään, mutta huomasin siinä pieniä puutteita; faneja tuntui saavan ainoastaan maaleista ja voitoista. Esimerkiksi kentällä tehdyt taklaukset, syötöt tai edes maaliin johtanut syöttö ei kasvattanut ottelun myötä saatavaa fanimäärää. Toivottavasti tähän tulee muutos myöhemmissä versioissa, koska tämä puutos tulisi muuten herkästi rikkomaan joukkueen keskinäistä tiimipelaamista, eikä se muutenkaan ole reilua joukkuepelaamisen idean kannalta.


Toinen asia, jonka toivon korjattavan tulevissa versioissa on maalin uusinnan skippaaminen. Pre-Alphassa tätä ominaisuutta ei ollut ja kyseessä on kuitenkin melko oleellinen toiminto peleissä, joissa maalinteko on tärkeässä roolissa. Se vielä mainittakoon, että peliä suositellaan pelattavan ohjaimella ja samaa sanon myös minä. Itse pelasin nimittäin hiirellä ja näppäimistöllä, eikä se todellakaan ollut paras vaihtoehto Roller Championsin pelaamiseen. Harmi, kun en omista tällä hetkellä sopivaa ohjainta PC-pelaamiseen, kun sille olisi juuri ollut tarvetta. Kontrollit pelissä oli hyvät, mutta näppäimistön myötä ainakin minä olin selkeästi altavastaajana, varsinkin kun Pre-Alpha versio ei edes kertonut näppäimistöllä pelaaville henkilöille tietoa siitä, että mikä näppäin tekee mitäkin, vaan tieto piti etsiä erikseen kolmannen osapuolen nettisivuilta.

Kokeilujeni perusteella Roller Champions vaikuttaa oikein oivalta tulevalta peliltä. Pelaaminen oli hauskaa ja mieluusti palaan pelin pariin tulevaisuudessa uudelleen. Toiveenani Ubisoftille tällä hetkellä on, että he oikeasti osaisivat nyt hyödyntää pelin tarjoaman potentiaalin hyödyksi. Peruspelaaminen on ihan hauskaa, mutta peli vaatii lopulliseen versioon muitakin pelimuotoja. Kenties jonkinlainen arcade -pelimuoto minipeleillä tai jotain muuta vastaavaa. Peruspeli on toki riittävä ja sen parissa pystyy viihdyttämään itseään pitkiksi ajoiksi, mutta en usko, että Roller Champions välttämättä pelkällä peruspelillään tulee suureen suosioon, vrt. Rocket League. Kyseessä oli kuitenkin vasta pre-alpha, joten olemme nähneet vasta pintaraapaisun pelistä ja sen ideasta. Lupaavalta näyttää ja toivottavasti lopputulos tulee olemaan myös sen mukainen. Jos Ubisoftin aikataulu pitää, niin peli tullaan julkaisemaan ensi vuoden eli 2020 alkupuolella. Tällä hetkellä alustaksi on kerrottu vain PC.





Kommentit