The Art of Metal Gear Solid V - kirjan katsaus



Jatketaan postauksia puhumalla taidekirjoista. Tällä kertaa tarkastelussa on Hideo Kojiman Metal Gear Solid V: The Phantom Pain -pelistä (sisältäen MGSV: Ground Zeroes -esiosan) tehty taidekirja. Kirjan on kustantanut Dark Horse Comics ja teos on päässyt kauppojen hyllyille 15. marraskuuta 2016. Sivuja kirjassa on 184 kappaletta, jolloin painoa teokselle tulee noin 1,5 kilogramman verran. Hinta pyörii kaupasta riippuen 20-30 euron välillä. 

Kuten perinteisesti taidekirjoihin kuuluu, niin tämäkin teos sisältää nimensä mukaisesti peliin tehtyä taidetta aina konseptitaiteesta suunnittelukuvastoon. MGS -faneille tästä riittää paljon tutkittavaa ja ihailtavaa, koska MGS on sarjana tunnettu hyvin persoonallisesta otteesta, mutta se on tunnettu myös taidekuvistaan. Kirjan sivuilla nimittäin nähdään Yoji Shinkawan komeaa ja taiteellista kädenjälkeä sivu toisensa jälkeen. Itselleni tämä on iso juttu, koska MGS on toki sarjana minun suosikkejani, mutta Shinkawa on taas suosikkejani pelitaiteilijoista. The Art of Metal Gear Solid V on siis minulle henkilökohtaisesti todella kelpo paketti.



Kirjan sivuja selatessa lukija saa nähdä upeita kuvia pelin henkilöistä, tilanteista, paikoista ja myös esineistä. Kirja tarjoaakin oikeastaan lukijan silmille kaikkea sitä, mitä voit itse pelistäkin löytää. Tosin verrattaessa The Legend of Zelda: Breath of the Wild -taidekirjaan, niin MGSV:n kirja jää monelta osin BotW:n jalkoihin. MGSV:n taidekirjasta ei esimerkiksi löydy yhtä paljon käyttämätöntä kuvamateriaalia pelisuunnittelun ajoilta. Kyseisen taidekirjan kohdalla voisikin sanoa, että se tarjoaa kaiken oleellisen, mutta hirveästi lisäherkkua se ei suoranaisesti tarjoa, vaikka sitäkin löytyy; kirjan sivuilta löytyy esimerkiksi yhden tunnetun, mutta The Phantom Painissa käyttämättömän MGS -hahmon suunnittelukuvia sekä taidekuvia surullisen kuuluisasta Part 3 -osiosta, mikä ei koskaan päässyt lopulliseen The Phantom Pain -peliin.

Taidekirjassa on myös se "ongelma", että kirjaa selatessa monelle voi tulla vastaan kielimuuri. Kirjassa on käännetty englanniksi Shinkawan lyhyt esipuhe sekä sivun otsikot, mutta itse kuvissa näkyvät tekstit ovat japaniksi. Esimerkiksi jos katson kyseisestä taidekirjasta Sahelanthropuksesta tehtyjä suunnittelukuvia, niin sunnittelukuvissa näkyvät nuolet japaninkielisen tekstin kanssa jäävät minulle mysteeriksi, kuten myös monille muille. Plussan annan toki siitä, että kuva on täten täysin originaali, mutta toisaalta olisi ollut kiva lisä, jos viereen oltaisiin tehty englanninkielinen tulkkaus.



Kokonaisuutena The Art of Metal Gear Solid V on kuitenkin oikein hieno ja laadukas kirja sisällöltään kuin itse fyysisenä tuotteena, kuten Dark Horselta voi odottaa. Oma mielipiteeni on kuitenkin se, etten voi suositella kirjaa muille kuin MGS -faneille, Shinkawan taiteesta pitäville ja heille, ketkä oikeasti tykkäsivät MGSV -pelistä. Syy tähän on se, minkä jo aikaisemmin mainitsin: kirja sisältää lähinnä vain kaiken oleellisen. Kaikki oleellinen on toki tarpeeksi, mutta toisaalta tämän myötä kirja ei myöskään tarjoa hirveästi yllätyksellisyyttä. Itselleni jäikin suuhun hieman sellainen maku, ettei pelin julkaisija Konami ole hirveästi edes halunnut avata salaisuuksien verhoja pelin kehitykseen taidekuvien kautta. Kirja on kuitenkin tästä huolimatta oivan komea lisä jokaisen MGS -fanin kokoelmaan.






Kommentit