Metal Gear Survive -pelikuvaa vartin verran



Metal Gear -sarjan loikkaaminen geneerisimpään peliaiheeseen on nyt saanut ensimmäistä kunnon pelikuvaa 15 minuutin verran. Sinäänsä tämä on ihan hyvä juttu, jotta pelaajat saisivat hiukan enemmän käsitystä siitä, että mistä tästä nyt on oikeasti edes kyse. Videon perusteella Surviven ajatus tulikin melko selväksi.

Metal Gear Survive näyttää, kuten aikaisemmin totesinkin, todella geneeriseltä selviytymispeliltä. Se, mikä kuitenkin erottaa Surviven muista kollegoistaan on yksinkertaisesti pelin näyttäminen aivan kuin jonain Phantom Painin pieneltä fanimodaukselta. Tai vaihtoehtoisesti pieneltä DLC:ltä, ihan miten haluaa vain ajatella. Pelikuvan maisemat nimittäin näyttävät ihan PP:n Afganistanin alueelta kaikin puolin ja Fox Enginen myötä se näyttää myös mekaniikaltaan Kojiman viimeiseltä MGS -teokselta. Tämä on periaatteessa ihan hyvä asia, nimittäin Phantom Painin mekaniikka on loistava erilaisiin toiminnallisempiin stealth -peleihin. Harva pelimoottori mahdollistaa erilaisten toimintojen luomisen yhtä hyvin kuin Fox Engine. Afganistania muistuttava alue taas tuo mieleen vain laiskuuden pelikehityksessä, mutta toisaalta ränsistynyt aavikko on parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi liaanien ja kasvien peittämä viidakko, joten ehkä teemaa ajatellen Afganistanimaisuus on ihan hyvä juttu. 

Itse pelikuva taas omaan silmään näytti käytännössä ihan hyvältä (johtuen varmaan sen näyttäminen juuri Phantom Painilta). Stealth -puoli näytti ihan virkistävältä, mutta toiminnallinen osasto taas näytti todella geneeriseltä selviytymispeliltä. Plussat kuitenkin siitä, että Fox Engine sai senkin puolen näyttämään mielenkiintoisemmalta kuin vaikka monet First Person -selviytymiset. 

Lähtökohtaisesti minua kiinnosti eniten Surviven stealth -puoli. Pelikuvaa katsoessa olin sinäänsä tyytyväinen näkemääni, vaikka edelleen zombien näkeminen Metal Gear -maailmassa pistää hampaani tiukasti kiinni toisiinsa vasten (olisivat nyt vaikka noiden otusten sijaan laittanut siihen Phantom Painin The Skullseja, jos ei muuta). Kuitenkin pelko stealthin onnistumisesta on jo oma lukunsa itse pelatessa: jos esimerkiksi haluaisin pelata Survivea netissä, niin onnistuuko stealth -pelaaminen? Alkaako muut suoraan vain Rambo -räiskintään? Onnistuuko edes stealthimainen yhteenpelaaminen? Monet pelikuvat kun ovat melko vahvasti käsikirjoitettuja ja voivat täten hiukan olla eriäviä totuuteen nähden. Saa siis nähdä, ovatko kehittäjät oikeasti onnistuneet luomaan pelin, jossa stealth on oikeasti toimivampi vaihtoehto kuin suora toiminta. Jos näin on, niin Survive voi geneerisyydestään huolimatta olla täten ihan hyvä selviytymispeli, vaikka ei välttämättä mikään pitkäikäinen sellainen. No, toivon kuitenkin Surviven toimivan ja haluan sen välttävän täydellisen flopin, nimittäin en rehellisesti sanoen halua nähdä Metal Gear -sarjan vajoavan pohjamutiin, olkoon Kojima pelisarjan ruoria ohjailemassa tai ei. 



Tässä vielä 15 minuuttia pelikuvaa, olkaa hyvä (video japaniksi, mutta englanninkieliset tekstit voi laittaa päälle halutessaan):





Kommentit