Stellaris: Utopia -katsaus



Paradox Interactiven galaksisiin mittakaavoihin kasvava suurstrategia Stellaris on saanut ensimmäisen isomman kokoluokan lisäosan, joka kantaa nimeä Utopa. Utopian lisäksi peliin saapui suuri päivitys "Banks", joka on saanut nimensä brittiläisen sci-fi -kirjailija Iain Banksin mukaan. Lisäosa sekä päivitys toivat jälleen paljon uutta pelattavaa Stellarikseen, mutta mitä nämä kaikki sisältävät?

Lisäosan nimi "Utopia" paljastaa jo melkoisen paljon siitä, mistä uusimmassa DLC:ssä on kyse. Karkeasti sanottuna DLC pyrkii luomaan uusia mahdollisuuksia pelaajalle oman galaksisen imperiumin rakentamisen suhteen niin, että myös kyseisen yhteiskunnan kansalaiset ovat tyytyväisiä. Tämän tempauksen toteuttamiseksi Paradox on luonut lisäosaan lähinnä uusia rakennuksia kuin erilaisia poliittisia linjauksia imperiumin sisäpolitiikkaan kuin diplomatiaan.

Megastruktuurit ovat kenties lisäosan näkyvin uusi asia muun muassa trailereiden ja erilaisten esittelykuvien takia. Megastruktuurit ovat pitkiä ja kalliita rakennusprojekteja, jotka valmistuttuaan tarjoaa käytetyt materiaalit takaisin omalla tavallaan. Esimerkiksi Utopia -lisäosan kannessa näkyvä struktuuri Dyson Spheren rakentamisessa kestää 55 vuotta pelin omaa aikaa ja se maksaa 300 influencea ja 210 000 mineraalia. Valmistuttuaan Dyson Sphere tarjoaa +400 energiaa, joka käytännössä varmistaa sen, ettei energia tule loppumaan imperiumissasi. Tämän kaltaisia ihmeitä Utopia tarjoaa useampia, mutta se vaatii todella paljon työtä, jotta näitä saa ylipäätään rakennettua. Näistä rakennuksista eniten iloa saakin sellaiset Stellariksen pelaajat, jotka pelaavat isoimmilla mahdollisilla kartoilla, jolloin yksikin peli kestää useampia kymmeniä tunteja. 

Toinen tärkeä osanen Utopiassa on politiikan puolella. Nyt pelaaja pystyy päättämään oman valtakunnan sisällä, että keillä siellä mahdollisesti asuvilla lajeilla on täydet oikeudet kansalaisena imperiumissasi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pelaaja voi antaa vaikka jokaiselle lajille ihan erilaiset oikeudet halutessaan. Tämä antaa täysin uudenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi taktikoinnin suhteen tai kenties oman lajin vallan ylläpitämisessä. Myös orjuuteen on lisätty muutamia uusia vaihtoehtoja heidän oikeuksien suhteen.
Lisäosan myötä oman lajin kansalle (civics) voi valita uudenlaisia piirteitä, kun Utopia tarjoaa kolme uutta valittavaa civicsiä: Syncretic Evolution, Mechanist ja Fanatic Purifiers. Näistä vaihtoehdoista mielenkiintoisina pidin esimerkiksi Mechanistia, joka antaa pelaajalle jo heti pelin alussa muutamia täysiä robottikansoja. 

Hive Mind -kansan luomista
Kaikista mielenkiintoisin lisä koko Utopiassa on Hive Mindit. Hive Mind on uusi valtiomuoto, joka poikkeaa hyvin paljon muista vaihtoehdoista, kuten demokratiasta tai diktatuurista. Hive Mind -kansoilla ei ole ollenkaan omaa tahtoa. Heidän johtaja on kuolematon eikä täten ole myöskään perijöitä, eikä kyseisessä yhteiskunnassa ole vaaleja tai eri ryhmäkuntia. Käytännössä kyseisessä yhteiskunnassa ei toimita yhtenä kokonaisena ryhmänä, vaan enemmänkin päätökset luodaan yhden henkilön näkökulmasta. Toisin sanoen eettisyys on heitetty romukoppaan. Hyvin poikkeavan pelityylin vuoksi Hive Mindseille on luotu jopa kokonaan omat civicit, joten nyt on tarjolla Hive Mindien myötä täysin uudenlainen ja ensinnäkin mielenkiintoisen poikkeava tapa pelata Stellarista. Hive Mindit ovat mielestäni ehdoton kokeilun arvoinen asia Utopian myötä. 


Utopian myötä peliin tuotiin myös muutamia uusia kehityspuun tapaisia perkejä. Jos pelaaja saa avattua kokonaan yhden tavallisen kykypuun, niin Utopian myötä hän saa siitä yhden paikan "Ascension Perkille", jotka ovat tietyillä tavoin voimakkaampia verrattuna tavallisiin. Joukossa on 200% kasvatusta omien avaruusalusten paikoille kuin 100% nopeuttamista maastonmuokkaukseen, mutta joukossa on myös perkejä, joiden avulla pelaaja voi aloittaa megastruktuurien rakentamisen. Ascension Perkit ovat todella mielenkiintoisia lisiä, joiden vaihtoehtojen valitsemista kannattaa pohtia melkein heti oman strategioinnin vuoksi. 

Traditional Perkit kuin Utopian mukana tulevat Ascension Perkit toimivat
ikään kuin Civilization -pelien kykypuut

Utopian lisäksi Stellarikseen saapui ilmainen päivitys "Banks", jonka käyn tässä samalla pikaisesti läpi. Kyseessä oli samalla patch, joten peliä on hiukan paranneltu sekä mahdollisia bugeja korjailtu sieltä ja täältä. Ensinnäkin pelin muutamia jo aikaisemmin tuttuja asioita on hiukan muunneltu, esimerkiksi eettistä puolta kuin hallituksen toimia. Päivitys tarjoaa myös mahdollisuuksia eri lajien omiin lakeihin, eli millä lajilla on oikeuksia mihinkin asiaan. Ilmaisen päivityksen näkyvin asia kuitenkin lienee jo kyseisessä tekstissä aikaisemmin mainitut kehityspuut ja siihen liittyvät perkit. Unity on Stellariksen uusi resurssi, joiden avulla pystytään sitten avaamaan "traditioneita", jotka ovat jaoteltu kykypuumaisesti. Jokaisella pelaajalla on lähtökohtaisesti Unityn tulo aina +1, mutta lukua voidaan kasvattaa esimerkiksi eri civicsien kuin etiikoiden kautta. 


YHTEENVETO:

Utopian saapuminen Stellarikselle on todella tärkeä asia. Se lisää paljon uudenlaisia mahdollisuuksia pelin pelaamiseen ja ensinnäkin vahvistaa nimenomaan pelin loppupuolta, joka on ollut aina Stellariksen heikko puoli. Megastruktuurit ja uudet perkit tarjoavat juuri oikeanlaista vaihtelua pelityyleihin ja luovat mukavasti uudenlaisia tavoitteita sinne useampien kymmenien tuntien kestäneiden otteluiden loppuun. Mikä itseäni lämmittää Utopiassa on se, että lisäosa keskittyy nimenomaan oman alienrodun ja sen imperiumin rakentamiseen; se vahvistaa Stellariksen arviossanikin toteamaa omien tarinoiden luomista, joka on edelleen mielestäni pelin vahvin osa-alue. 

Utopian myötä Stellaris ottaa pienin askelin suuntaa kohti mahtavuutta. Stellaris on edelleen ja on aina ollut hyvä peli, mutta se on silti sisältänyt pieniä kysymysmerkkejä; kolme tapaa voittaa peli ovat melkoisen samankaltaisia alueiden hallintaan liittyvien voittotapojen vuoksi, pelin taisteluiden käynti on melkoisen tönkköä ja vaikka Utopia on tätä pyrkinyt paljon parantamaan, niin ajoittain peli tuntuu edelleen saman toistolta. Stellaris on tosin pitkän oloinen projekti, jota tullaan todennäköisesti päivittämään vielä useampien vuosien ajan, joten eiköhän näihinkin tule vielä muutosta. Oma toiveeni Paradoxille kuitenkin on, että he alkaisivat nyt oikeasti kehittämään esimerkiksi Stellariksen taistelupuolta, jotta peliin saataisiin lisää uudenlaista syvyyttä. 

Onko Utopia hankinnan arvoinen DLC? Jos olet Stellariksen pelaaja tai tykkäät muuten pelata kyseistä peliä, niin silloin ehdottomasti suosittelen Utopian hankintaa. Utopia tarjoaa kuitenkin sen verran uudenlaisia tapoja pelata Stellarista esimerkiksi Hive Mindien kuin megastruktuurien suhteen, että koen Utopian vahvistavan paljon Stellaris -kokemusta. Jos Stellaris taas ei ole tuttu peli, mutta haluat joskus ostaa sen, niin suosittelen tällöin välttämään hetkeksi Utopian hankintaa. Pelkästään Vanilla -versiossa on jo paljon pelattavaa ja sanoisin, että jos Stellariksen pelailu jää vähemmäksi, niin ei Utopiasta ole paljoa hyötyäkään. Utopia kun on loppujen lopuksi vain kirsikka itse kakun (päivitys Banks) päällä, josta otetaan ilo irti useampien pelikertojen kautta. Toisin sanoen jos tykkäät Stellariksesta paljon ja pelailet sitä, niin Utopia on todellakin hankkimisen arvoinen. Jos Stellariksen pelailu on kuitenkin todella vähäistä, niin en välttämättä koe Utopiaa tuolloin itsessään hankinnan arvoiseksi, ellei sitten välttämättä halua niihin vähäisiin kertoihin mukaan Utopian tarjoamia lisiä.



Stellaris: Utopia -julkaisutraileri




Kiitos arvostelukappaleesta!





Kommentit