Modattu galaksi - Tilastoja Stellariksen modeista



Stellaris on strategiapelinä hyvin mielenkiintoinen tapaus. Itsessään pelimekaniikka on kyseisessä tuotoksessa melkoisen tuttua Paradox Interactiven menoa, mutta suurstrategian tuominen avaruuden jättimäisille galakseille loi ruotsalaisille täysin uudenlaisen temmellyskentän. Nyt mielikuvitusta voi käyttää lähes rajattomasti, eikä esteenä ole esimerkiksi historialliset tosiasiat menneisyydestä (vrt. Hearts of Iron tai Europa Universalis). Sci-Fissä sattuu ja tapahtuu, eikä siinä mikään tunnu täysin mahdottomalta. Piakkoin tähtitieteelliseen suurstrategiaan pitäisi saapua "Banks" niminen päivitys (nimi ei liity pankkeihin, vaan kirjailijaan nimeltä Iain Banks), joten uutta sisältöä on saapumassa peliin kehittäjien koodailujen toimesta. Lisää sisältöä peleihin tuo myös koodailua harrastavat pelien fanit, jotka tuovat uusia mahdollisuuksia peleihin omien ohjelmointiensa avulla, eli modeilla.

Niin, modit. Stellaris on myös modien kehittäjille melkoinen hiekkalaatikko ja se tiedetään Paradoxilla (tämä huomattiin myös viime kesänä, kun Paradox joutui poistamaan Steamin Workshopista muutamia modeja sen takia, että ne taistelivat yhtiön omia arvoja vastaan). Ei ole siis mikään yllätys, että Paradoxin poikaset ja tyttöset seuraavat länsinaapurissamme tarkoin peliin kehitettyjä modeja: Nehän kertovat melkoisen paljon informaatiota siitä, että minkälaisesta sisällöstä ensinnäkin pelaajat pitävät. Toisaalta se myös paljastaa tietoa siitä, että missä asioissa olisi kenties parannettavaa. Vastikään Twitterissä Stellariksen kehittämistä johtava Martin Anward kertoi mielenkiintoisia faktoja peliin kehitellyistä modeista.

Anward selitti, että Stellariksen suosituimmat modit voitiin jakaa kolmeen kategoriaan; tekoälyn parantamiseen, uusiin alustyyppeihin ja Star Warsiin. Anward vielä tarkensi, että Star Warsia löytyy modeista todella paljon. Ei mikään ihme omasta mielestäni, nimittäin Star Wars on ollut viime aikoina taas pinnalla melkoisen paljon, kiitos uusien elokuvien. Hetkonen, jos Star Wars on pinnalla, niin mitä sitten kuuluu Star Trekille? Heitin kyseisen kysymyksen Anwardille Twitterissä ja vastauksena saatiin, että Star Trek on melko suosittu. ST on kuulema samalla tasolla AlphaModin sekä Gods And Guardians -modien parissa, mitkä käsittääkseni ovat siellä suosituimpien modien joukossa.  

Anwardin toteamus näkyy selkeästi myös Steamin Workshopissa. Star Warsia tuntui tulevan vastaan jatkuvasti, mutta Star Trekistä näytti olevan vain yksi suosittu modi, joka juurikin sijoittui AlphaModin ja Gods and Guardiansin rinnalle. Ei todellakaan huono sijoitus, mutta modien määrässä Spockin tai klingonien joukot jäävät jalkoihin melkoisen pahasti. Ei sinällään yllättävää, mutta olisin odottanut enemmän Star Trekiä löytyvän. 

Workshopia selatessa tulin myös huomaamaan, kuinka erilaiset teemapaketit tai kustomointipaketit tuntuivat olevan suosittuja. Useimmat näistä tosin tarjosi lähinnä oman kansan lippuun/vaakunaan lisää värivaihtoehtoja sekä kuvioita. Toisaalta joukosta löytyi myös isompia muutoksia tekeviä modeja, mitkä esimerkiksi lisäsivät juuri aikaisemmin mainittuja Star Wars- sekä Star Trek -rotuja sekä aluksia mukaan peliin. Kirjoitushetkellä myös Mass Effect tuntui olevan melkoisen suosittu tapaus. Mielenkiintoista oli kuitenkin huomata, kuinka hahmomuotokuvia oli modeissa yllättävän vähän (muotokuvalla tarkoitan kuvaa alienroduista). Tämä ollaan myös huomattu myös Paradoxilla. Eräs Stellariksen pelaaja epäili näiden "portraitien" vähyyden johtuvan siitä, että pelissä muotokuvat ovat interaktiivisia (eli kuvat hiukan liikahtelevat), joten muotokuvien tekeminen on melkoisen haastavaa. Olen aikalailla samaa mieltä tämän väitteen kanssa, varsinkin kun Stellariksen graafinen ulkoasu ei ole sieltä helpoimmasta päästä. Tästä huolimatta Workshopista löytyi pari ihan laadukkaan oloisia portrait -modia. Vaikka modeissa tarjottiin paljon kustomointia, niin kaikista suosituimpia oli juurikin itse pelimekaniikkaan vaikuttavat modit, esimerkiksi tekoälyn suhteen.

65% pelaajista pelaa Stellarista Vanillana, eli ilman modeja.

Modien maailmasta paljastui myös muitakin mielenkiintoisia nippelifaktoja. Anwardin mukaan 65% pelaajista ei käytä ollenkaan modeja, eli 35% Stellariksen pelaajista käyttää vähintään yhtä modia pelatessaan. Harvassa ovat kuitenkin ne pelaajat, jotka käyttäisivät juurikin sitä yhtä modia Stellariksessa (ja he ketkä käyttävät, niin siitä joukosta UI Overhaul on eniten käytetty yksittäinen modi). On kuulema yleisempää, että modeja käyttävällä pelaajalla on useampia modeja käytössä samaan aikaan. Nämä luvut ovat myös melkoisen samanlaisia Paradoxin muiden pelien parissa. Esimerkkinä heitettiin Europa Universalis IV. Toisaalta on ihan ymmärrettävää, että modien käyttäjillä on useampi modi päällä samaan aikaan; Stellariksella esimerkiksi näytti kirjoitushetkellä löytyvän Workshopista 4326 eri modia, joten valinnanvaraa löytyy. Se on sitten eri asia, että kuinka laadukkaita tuotoksia joukosta löytyy. 

35% pelaajista käyttää modeja. 31.1.2017 Stellarista pelasi Steamissa samaan aikaan parhaillaan noin 7459 pelaajaa. Raa'alla matematiikalla ja pienellä yleistämisellä tuosta pelaajamäärästä noin 2611 henkilöä käytti vähintään yhtä modia pelatessaan. Suosituimmat modit Steamin Workshopissa Stellarikselle kirjoitushetkellä oli UI Overhaul ja Flags: Emblems & Backgrounds. Kysyin Anwardilta twiitissä, että miten nämä suosituimmat modit jakautuvat pelaajien keskuudessa. Luku on noin 10-14% pelaajista. Toisin sanoen jos pelaajia olisi se 7459, niin raa'asti noin 1044 pelaajaa käytti jompaa kumpaa näistä suosituimmista modeista. Luku on melkoisen vakuuttava. 10-14% on melkoisen iso määrä, varsinkin jos verrataan AlphaModiin, joka on myös melko suosittu tapaus. AlphaModia käyttää 2% kaikista aktiivisista pelaajista ja jos luku rajataan pelkästään modien käyttäjiin, niin prosenttimäärä tuplaantuu neljään prosenttiin. Gods And Guardiansia taas käyttää noin 1-2% pelaajista. Toisin sanoen aikaisemmin mainittu Star Trek -modi pyörii myös 1-2 prosentin hujakoilla. Hauskana nippelitietona mainittakoon, että joka kolmannella modeilla pelaavalla on käytössä jokin Star Wars -modi Stellariksessa.


Stellarikseen on saapumassa "Banks" -päivitys, kuten aikaisemmin todettiin. Miten isompien päivitysten tuleminen vaikuttaa modien käyttöön, kysyi eräs Stellariksen pelaaja. Anward tiesi tähänkin vastauksen: Yleisesti ottaen Modien käyttäminen laskee päivitysten tullessa, mutta jossain vaiheessa luku kiipeää taas samoihin lukuihin kuin aikaisemmin. Anward kuitenkin muistuttaa, että tietyt yksittäiset modit tulevat ja menevät.

Täytyy myöntää, että itse olen henkilö, joka ei hirveästi modeista välitä. Oikeastaan ainoat modit mitä olen käyttänyt koko peliharrastuksen aikana liittyy Garry's Modeen, mutta kun kyseisen pelin ideana on juurikin modeilla pelleily, niin en laske sitä mukaan modikokemuksiini. Päähäni on pinttynyt ajatus, että haluan kokea ja pelailla pelejä juurikin kehittäjien luoman vision kautta, olkoon peli itsessään kuinka tönkkö tahansa. Siksi itselleni tulikin yllätyksenä, että Stellariksen pelaajista jopa 35% käyttää vähintään yhtä modia. Olen kyllä aina tiennyt, että modeilla on melkoisen iso kulttimaine ja pitkä historia takanaan, mutta luulin silti luvun olevan jonkin verran pienempi. Tämän vuoksi olisi hyvin mielenkiintoista kuulla, että missä numeroissa pyöritään muiden videopelien kohdalla huolimatta niiden iästä tai genrestä.


Onko teillä kokemusta modeista?



Tekstin tietojen lähteenä toimii Steamin Workshop, Steamin pelaaja + peli statistiikka sekä Martin Anwardin Twitterissä käyty keskustelu Stellaris -pelaajien kanssa.

Kommentit