Spyro 2: Gateway to Glimmer



Spyro 2 on marraskuussa vuonna 1999 ilmestynyt tasohyppelypeli. Pelin on kehittänyt Insomniac Games ja julkaisijana on toiminut Sony. Tätä peliä pystyy pelaamaan PlayStation 1:llä ja PS3:lla (PS Store). 

Pelin alussa Spyro lähtee kumppaninsa Sparxin kanssa lomalle Dragon Shores-nimiseen lomapaikkaan. Kaikki ei kuitenkaan mene niin kuin oli suunniteltu, vaan rannikolle vievä portaali viekin kaverukset aivan toiseen maailmaan; Glimmeriin, joka on kaukaisen Avalarin syrjäisessä kolkassa. Paikan päällä ollessa Spyro saa selville, että Avalarin asukkaat ovat tehneet portaalin, joka imaisee sattumanvaraisesti yhden lohikäärmeen heidän maailmaansa. Asukkaat nimittäin kertovat, että he haluavat lohikäärmeen, joka voisi voittaa  Avalaria terrorisoivan Ripton, joka apureidensa Crushin ja Gulpin sekä Ripton taikavaltikan avulla aikoo ryhtyä diktaattoriksi Avalarille. Asukkaat tyytyvät pieneen Spyroon, nimittäin ilkeä Ripto saapui juuri silloin paikalle ja pisti portaalin palasiksi. Yksi Avalarin asukkaista, Elora, antaa Spyrolle karttakirjan ja toivottaa onnea matkalle. Spyrolla ja Sparxilla ei ole muutakaan vaihtoehtoa kuin saada Ripto pois hallitstijan penkiltä, jotta he pääsisivät takaisin kotiin. 

Kuten monissa muissakin Spyro-pelisarjan peleissä, myös tässä kerätään jalokiviä, joka toimii eräänlaisena rahana, jolla pääsee eteenpäin pelissä. Keräily ei jää pelkästään jalokiviin, vaan Spyro pääsee myös etsimään kultakoristeisia timanttihelmiä (Orbs) ja talismaaneja. Talismaanin saa aina kun on pelannut jonkin tason läpi ja samalla tavalla saa myös orbseja. Orbseja on myös piiloteltu moniin eri tasoihin ja niitä saa myös suorittamalla pieniä sivutehtäviä.
 Spyro sai tämän pelin myötä myös monia tärkeitä taitoja, esimerkiksi sukeltamisen. 
Spyro 2:ssa on myös mukana pelattavan tason kartta, joka näkyy vasemmassa alakulmassa. Kartan voi kyllä ottaa pois asetuksista jos se ei miellytä. Pelissä on myös opaskirja (Guidebook), josta löytyy tietoa eri tasoista. Pelissä Spyrolla on yhteensä 3 elämää, joka näkyy Sparxin värinä: Keltainen niin elämä on täynnä, sininen niin elämää on enää jäljellä 2 kappaletta, vihreä niin on enää 1 elämä jäljellä ja kun Sparx katoaa, niin silloin ei ole varaa enään yhteenkään osumaan. Elämiä saa kerättyä lisää juoksemalla esim. lampaita tai sammakoita päin, joista muuttuu perhosia (jotka Sparx sitten syö). 
 Spyro pystyy myös jossain vaiheessa keräämään suuhunsa tavaroita ja sylkemään niitä vihollisiin päin ja monissa talvisissa tasoissa Spyro pystyy sylkemään jäätä tulen sijaan.
Tämän pelin myötä Spyro-pelisarjaan tuli myös liuta uusi hahmoja, jotka ovat vaikuttaneet pelisarjaan suuresti: Professori (hajamielinen myyrä, joka auttaa korjaamaan portaaleja ja ajoneuvoja), Zoe (keiju, joka tallentaa pelitilanteen aina siihen, milloin näki viimeksi Spyron eli eräänlainen checkpoint), Moneybags (raha-ahne pankkiirikarhu, joka opettaa Spyrolle erilaisia kykyjä ja auttaa pääsemään esteiden yli, tietysti vain ja ainoastaan silloin kun siitä maksetaan), Elora (naarasfauni, joka kertoo välillä ohjeita) ja Hunter (Gepardi, joka on Avalarin nopein juoksija. Antaa monesti erilaisia sivutehtäviä).
Pelissä on yhteensä kolme pomovastusta; Crush, Gulp ja pääpahis Ripto. Tässä pelissä on myös pelisarjan historiassa ensimmäistä kertaa mukana pomovastusten omat elämäpalkit.


Peli tunnetaan maailmassa monilla eri nimillä: Australiassa ja Euroopassa se on Spyro 2: Gateway to Glimmer, Japanissa Spyro X Sparx: Tondemo Tours ja Amerikassa peli tunnetaan nimellä Spyro 2: Ripto's Rage!


Kommentit