Magicka: Velhojen Sota




Rehellisesti sanottuna en ole koskaan sen kummemmin välittänyt MOBA -peleistä. Olen kokeillut League Of Legendsiä yhden ottelun  ja edesmennyttä Infinite Crisistä muutaman matsin verran. Ikinä ei mikään näistä ole oikeastaan iskenyt, joten MOBAilut on aina jäänyt taka-alalle omassa pelailussa. On itselleni ehdotettu Smiteä, mutta saa nähdä tulenko koskaan edes kokeilemaan. Kuitenkin olen nyt jo pidemmän aikaa pelaillut eräällä tavalla mobahtavaa peliä (ehkä enemmän kuitenkin sitä PvP -meininkiä) Magicka: Wizard Warsia. Kokeiluun innoitti lähinnä tuo Magicka -teema, koska pidän kuitenkin kyseisestä sarjasta melko paljon. Alunperin tarkoituksenani oli tehdä tästä arvostelu, mutta koska MOBA-tietämykseni on lähes täysi pyöreä nolla, niin tyydyn tässä tapauksessa ihan vain fiilistelemään.

Pikkueliöistä saa joukkueelle pisteitä
Magicka: Wizard Wars on siis ilmaiseksi pelattava mobahtava PvP-peli. Pelissä ohjaillaan Magicka -peleistä tuttuja velhoja, jotka sitten taistelevat miekoillaan ja käyttämällä eri taikaelementtejä joko yksinään tai yhdistelmänä. Elementeistä löytyy kaikki perinteiset kahdeksan Magicka-elementtiä, eli tuli, elämä, kuolema, vesi, lumi, sähkö ja niin edelleen. Koska kyseessä on kuitenkin Magicka, niin elementtien käytössä täytyy muistaa se, että pahimmassa tapauksessa voit tappaa väärillä yhdistelmillä niin itsesi kuin muut omat tiimiläisesi tai väärin kohdistettu parantamistaika voi antaakin elämäpisteitä vastustajalle. Elementtien kanssa siis tarkkana, velhot! Ei ole nimittäin kivaa räjäyttää kavereita taivaan tuuliin...

Elementtien lisäksi pelaajalla on käytössä neljä erilaista taikaa, jotka sitten latautuvat itsestään ajan kuluessa. Valikon kautta voi näitä taikoja vaihdella haluamakseen (tosin joutuu yleensä maksamaan joillain omilla pelin sisäisillä rahoilla) ja omaan pelityyliin sopivaksi. Neljä taikaa on jaettu vielä siten, että heikoimman saa auki nopeiten ja vahvimman hitaiten, eli ihan peruskauraa. Heikoimmat ovat lähinnä tasoa "nopeus kasvaa 7 sekunniksi", kun taas vahvimmalla voit esimerkiksi luoda kentälle meteoriittisateen, jonka alle ei kannata kenenkään jäädä, ei siis itse taian luojankaan. Taikojen kanssa kannattaa melko paljon miettiä, milloin mitäkin niistä aikoo käyttää. 

Ajoittain pelissä on hyvin räikeitä tilanteita
Poikkeus muihin MOBA/PvP -peleihin Wizard Warsissa on se, että pelissä ei suoranaisesti ole eri hahmoja saati hahmoluokkia. Jokaisella on se oma velho ja kaikkien voimat ovat suurin piirtein samaa luokkaa. Omaa hahmoa voi kehittää hiukan eri kaavuilla sekä kannettavilla esineillä, mutta jokainen parannnus aiheuttaa myös heikkouksia. Esimerkiksi jokin uusi kaapu voi nostaa tulielementin voimaa 30 pisteellä, mutta sitten taas oman hahmon vesielementti voi laskea 30 pisteellä. Kenties joku esine nostaa hahmon elämää 50 pisteellä, mutta sitten hahmon nopeus laskee 5 prosentilla. Toisin sanoen jokainen pelaaja on samalla lähtöviivalla voimien suhteen, koska mitään suuria eroja omiin hahmoihin ei oikein pysty tehdä. Toki nämä parannukset voivat antaa pieniä etuuksia omaan taktiikkaan, mutta mitään maailmaa mullistavia muutoksia pelaaja ei pysty tekemään. Loppupeleissä voittaja on se, kenen taidot ovat parhaimmat eikä se, mitkä varusteet pelaajalla on mukana.

Training-puolella voi harjoitella omaa pelaamistaan
Pelimuotoja Wizard Warsissa on kolme: 4 vs 4, 1 vs 1 ja harjoittelumuoto. Harjoittelumuoto nyt ei varmasti tarvitse selittelyjä. 1 vs 1 -muoto on lähinnä kaksintaistelu, jossa kaksi pelaaja ottaa mittaa toisistaan yrittäen saada kolme erävoittoa itselleen. Erän voittaa saamalla vastustajan elämät pois kokonaan. 4 vs 4 -pelimuoto on laajin kaikista ja se sisältää muutamia erilaisia pelityylejä. Sieltä löytyy niin sanottua Deathmatchia, alueenvaltausta ja sitten sitä perinteistä MOBAa, jossa täytyy kerätä pisteitä ja sitten saada tuhottua vihollisjoukkueen suojelema eräänlainen patsas. Ottelut ovat hyvin lyhyitä ja nopeatempoisia. Yleensä ottelu kestää kokonaisuudessaan muutamasta minuutista 15 minuuttiin riippuen pelimuodosta ja joukkueiden keskenäisestä taitosuhteesta. Nopeatempoisuus tekee Magicka: Wizard Warsista hauskan vaihtoehdon niin sanotuille "otetaan pikainen yksi ottelu" -peleille. 


Vaikka en niin välitä MOBA -peleistä, niin Magicka: Wizard Wars on poikkeus ja se on ihan hauskaa ajoittaista tykitystä (no, MOBA ehkä kysymysmerkillä, edelleen enemmän PvP). Otteluissa sattuu ja tapahtuu, sekä matsien pituus helpottaa peliin paluuta. Kuitenkin niille, ketkä ovat enemmän pelailleet jotain saman genren pelejä, niin Magicka: WW ei välttämättä uppoa. Peli ei kuitenkaan tarjoa suuria mullistuksia, eikä siinä itsessään ole paljoa sisältöä. Kuitenkin jos Magickasta tykkää ja haluaa kokeilla jotain nopeatempoista peliä, niin suosittelen ehdottomasti. Mitään maailmaa mullistavaa ei ole tarjolla, mutta erittäin hauskaa se on ainakin lyhyinä pelisessioina. 



Kommentit

  1. Itse tuli tykättyä ensimmäisestä Magickasta oikein kovasti (kakkosta en ole kerennyt vielä koittamaan), joten ehkä tuotakin voisi joskus testata :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Magicka 2 on kanssa ihan hyvä, eli jos vaikka jostain alennuksesta löytää, niin kannattaa napata :D

      Kyllä tämäkin testin arvoinen on, kyseessä on sentään ilmainen peli, eli mitään muuta ei menetä kuin mahdollisesti aikaa :D

      Poista
  2. Tuo elementtien miksailu kuulostaa edelleenkin samalla tosi viehättävältä ja kaoottisen hirveältä idealta. :D Kuulostaisi ihan mainiolta ja kokeilun arvoiselta peliltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viehättävää ja kaoottista se onkin :D Tosin tämä ei ole niin kaoottista kuin nuo ns. perus-Magickat, kun tässä on estetty laittamasta esim. vesi+sähkö elementit toisiinsa (mitä kyllä ihmettelen, että miksi). Tosin tietenkin jos joku muu käyttää vaikka vettä ja toinen sähköä, niin... No, niin :D

      Poista

Lähetä kommentti