Cannon Brawl (Arvostelu)





  • Kehittäjä: Turtle Sandbox
  • Julkaisija: Turtle Sandbox
  • Julkaisupäivä: 19.9.2014, PS4 2.8.2016, Xbox One 5.8.2016
  • Alustat: PC, PS4, Xbox One
  • Pelattu: PS4
  • Kotisivut: http://www.turtle-sandbox.com/website/index.html
  • Ikäraja: PEGI 7

  • Artillery/strategy -pelit ovat mukavia pelejä ajanviettoon. Monella on esimerkiksi hyvin lämpimiä muistoja matosotaisen pelisarjan Wormsin tuoksinnassa käydyistä taisteluista (omat suosikit muuten Armageddon ja Worms 2). Ne ovat usein helposti opittavia, vaikeita hallita täydellisesti ja yhden ottelun kestokin voi vierähtää muutamista minuuteista jopa tuntiin (tai tunteihin). Samanlaisia mukavia tunteita toi Turtle Sandboxin Cannon Brawl -peli, joka saapui vähän aikaa sitten myös PlayStation 4 - ja Xbox One -konsoleille. Cannon Brawl tuo mieleen helposti Wormsin, mutta se antaa samalla myös jotain muutakin: RTS -elementtejä.

    Kerrotaan ensiksi pelin idea. Pelaaja ohjastaa kuninkaan tytärtä, joka on sattumoisin ilmalaivan lentäjä. Tyttären täytyy pelastaa kuningaskunta pahalta sedältään, jonka suunnitelmana on vallata valta kokonaan itselleen. Cannon Brawlin tarina ei siis ole idealtaan kummoisempi, mutta toisaalta pelin tarkoitus ei olekaan aiheuttaa mitään tarinallisia kokemuksia, vaan täysi panostus on laitettu pelilliseen puoleen. Tarinkerronnalle on kuitenkin annettava siinä mielessä plussaa, että se osaa kuitenkin olla humoristinen, ja heittomerkeillä "tarinaa" viedään veikeällä tavalla eteenpäin askel askeleelta. 

    Pelin idea on hyvin yksinkertainen. Cannon Brawlissa pelataan yksittäisiä otteluita, joissa on kaksi pelaajaa vastakkain (eli vastassa voi olla tekoäly tai oikea ihminen). Kummankin tehtävänä on saada tuhottua toisen pelaajan linna, joka on tie kunniaan, menestykseen sekä tietenkin voittoon. Jotta tehtävä onnistuisi, täytyy pelaajan aloittaa kehittämään suunnitelmaa melko ripeään tahtiin, koska muutoin vastustaja voi saada tehtyä pahaa melko nopeasti: Aika kun kulkee koko ajan, eikä mitään vuoropohjaisuutta ole. 
    Jokainen kierros lähtee lähes aina siitä, että pelaajan täytyy vallata itselleen pelikartalta aluetta. Alueen valtaaminen antaa kyseiselle pelaajalle oikeuden rakentaa erilaisia laitteita kyseisen alueen maastoon. Kuitenkin jokainen laite maksaa kolikoita, samoja kolikoita maksaa myös alueiden valtaamiseen käytettävät "kuumailmapallot". Kolikoita saa kyllä koko ajan itsekseen, mutta se ei riitä hyvän suunnitelman luomiseen. Siksi kartalta on etsittävä mahdollisia kaivospaikkoja, johon kaivoksen rakentamalla voi edesauttaa rahan tulon nopeutumista. Kun rahallinen puoli on kunnossa, voidaan aloittaa joko hyökkäyksen tai puolustuksen kehitteleminen. Kumpaankin toimintaan on olemassa monia erilaisia laitteita: Hyökkäyksessä voidaan vaikka käyttää perinteisiä tykkejä, käveleviä pommeja, jäädyttäjiä tai vaikkapa lasereita. Puolustuksessa käytössä on esimerkiksi ammuskilpiä tai korjaajia. Jokainen vehje sopii erilaisiin tehtäviin, joten laitteiden käyttötarkoituksia kannattaa opetella tarkoin. Kaikkia näitä laitteita voi vielä kesken tuoksinnan parannella, jotka lähinnä sitten nostavat joko niiden voimakkuutta, tulietäisyyttä tai cooldownia (jokaisen laitteen käyttämisen jälkeen kyseinen vehje joutuu odottamaan joitain sekunteja, jotta sitä voidaan käyttää uudelleen). Toisaalta vastustaja voi tuhota myös kaikkia näitä laitteita, jolloin voidaan löytää kenties jokin heikko kohta tai aiheuttaa muunlaista päänvaivaa. Eiköhän meitä kaikkia potuttaisi, jos joku saisi tuhottua kaikki omat kuumailmapallomaiset alueiden valtaajat tai vaikka tärkeät suojakilvet? Suunnitelmat valmiiksi, paras suunnittelija ja taktiikoiden kehittäjä voittakoon! Osittain kyllä oman ohjaimen nopea hallitseminenkin vaikuttaa, nimitttäin RTS -pohjaisissa peleissä ei toisia jäädä odottelemaan (varsinkaan vastustajia). Nopeat syövät hitaat, kuten moni tietää!

    Cannon Brawlin syvin olemus on siis lähtökohtaisesti pikaisen oman hyökkäyksen ja puolustuksen rakentamista pelikentälle. Pelkästään tämä luo paljon strategisia elementtejä, mutta taktisuutta tuo moni muukin pelin sisältö. Ensinnäkin peliä ei ole pakko pelata Cannon Brawlin "päähahmolla", eli prinsessalla. Pelaamalla kampanjaa eteenpäin pelaaja avaa itselleen uusia hahmoja, joilla jokaisella on oma erikoisvoimansa. Prinsessalla esimerkiksi kaikki cooldownit ovat 15% lyhyempiä, prinssi pystyy parantamaan hieman omia rakennuksia sekä laitteita ja Driller pystyy lähettämään joka 75 sekunti poran maahan, joka nimensä mukaisesti poraa maata (vähän samanlaista logiikkaa kuin Wormsien maan tuhoamisessa). Tämä antaa paljon mahdollisuuksia erilaisille taktiikoille, joten tämäkin kannattaa aina ottaa huomioon, vaikka hahmojen väliset voimat tuntuisivatkin lähes olemattomilta. Esimerkiksi 15% nopeampi cooldown on erittäin hyvä nopeatempoisempaan, mutta ei niin tulivoimaiseen taktiikkaan. Uusia hahmoja sekä laitteita voi myös jossain vaiheessa ostaa pelaamalla saatavilla kokemuspisteillä (XP), eli kaikki eivät jää pelkästään kampanjan kautta avattaviksi.

    Myös itse laitteiden valinnassa on omat huomioitavat juttunsa. Yhteen otteluun ei voi ottaa mukaan kaikkia omistamia laitteita,  vaan pelaajan täytyy valita niistä aina neljä mukaan. Yhteensä laitteita on viisi, mutta alueenvaltaaja on aina mukana, joten sitä ei tarvitse huomioida. Useimmiten oma strategia täytyy kuitenkin rakentaa kolmen eri laitteen välille, nimittäin kaivos on aina hyvä olla mukana. Kaiken lisäksi pelaaja saa valita, että missä järjestyksessä nämä laitteet tulevat ns. rakentamisvalikkoon. Kesken tuoksinnan on esimerkiksi hyvin turhaa laittaa kaikista eniten käytettävät laitteet valikossa kauimmaksi, vai mitä? Siinähän menettää vain aikaa! Toisin sanoen vaikka Cannon Brawlin ydin on hyvin simppeliä, niin parhaimpaan suoritukseen täytyy tästä huolimatta ottaa huomioon todella paljon pieniä yksityiskohtia, joita ei välttämättä heti tule edes ajateltua. Kyseessä on hyvin tärkeä ominaisuus RTS -peleissä, joten on upeaa huomata tämän olevan onnistunut pienen studion tekemässä videopelissä.

    Cannon Brawlin pelaaminen on hauskaa. Se ei juuri tarjoa niitä suuria emotionaalisia kokemuksia, mutta se antaa senkin edestä mukavaa pikku suunnittelua taktisilla olemuksilla. Hauskuutta luo vielä kiva animaatiomainen graafinen toteutus, Koko Cannon Brawlin olemus on oikeastaan niin veikeä, että se antaa kuvan olosta, jossa kaikkea ei kannata ottaa niin vakavasti. Sellainen on Cannon Brawl: Ei vakavasti otettava peli, jota voi vaikka pelata pienellä porukalla yhdessä jutellen. Toki pelistä löytyy myös se syvällisempi puoli, johon voi käyttää vaikka kuinka paljon aikaa. Cannon Brawlista voi alkaa halutessaan tietenkin opettelemaan jokaista mahdollista kikka kolmosta kohti pelimestariksi tuloa, Tämä kaikki on mahdollista, mutta ainakin itse koen Cannon Brawlin juuri enemmänkin hetkelliseksi, mukavan rennoksi taktiikkapeliksi. En pystyisi kuvittelemaan itseäni pelaamassa kyseistä peliä pitkien maratoonien verran pelin online -puolella ranked -otteluita mättäessä samalla analysoiden tasokäyriä ja erilaisia tilastoja. Ei, kyseessä on juuri se pienten hetkien peli, johon tullaan aina ajoittain palailemaan hetken taukojen jälkeen, jonka jälkeen se taas joutuu hetkeksi sivulle. Cannon Brawl on toisin sanoen rentouttaja, johon voi laittaa kyllä aikaa tuhottomasti taitoja opetellen, jos siihen junaan haluaa lähteä.




    ARVOSANA

    8


    POSITIIVISTA:


    + Todella hauska pienten hetkien peli
    + Simppeli, mutta pelistä löytyy yllättävän paljon syvyyttä
    + Mekaanisesti hyvin toteutettu


    NEGATIIVISTA:


    - Loppujen lopuksi peli ei tarjoa muuta kuin Cannon Brawl -otteluita (eli esimerkiksi mukana ei ole mitään pieniä erikoispelimuotoja, kuten vaikka pisteidenkeräystä yms.)








    Kiitos arvostelukappaleesta!





    Kommentit