Cossacks 3 (Arvostelu)




  • Kehittäjä: GSC Game World
  • Julkaisija: GSC Game World
  • Julkaisupäivä: 20.9.2016
  • Alustat: PC
  • Pelattu: PC
  • Kotisivut: http://www.cossacks3.com/
  • Ikäraja: PEGI 12


90-luvun loppu ja 2000 -luvun alku oli sitä aikaa, kun RTS -pelit alkoivat pikku hiljalleen asettua pelaajien pelihyllyihin melko tiukasti kiinni. Tuolloin tietoisuuteen tulivat niin Starcraftit kuin Total Warit, sekä myös sellainen historiallinen peli kuin Cossacks. Cossacks -pelisarja on nyt tehnyt paluun Cossacks 3 -pelillään, jonka sanotaan olevan eräänlainen remake juuri tästä pelisarjan ensimmäisestä tuotoksesta. Onnistuiko pelisarjan uudelleenluominen nyt sitten kunnolla vai ei?

Valoitetaanpa hiukan Cossacksin ideaa. Cossacksissa pelaillaan vuosien 1600-1800 aikoina, ja tarkoituksena on kehittyä johtavaksi valtioksi hyödyntäen sotaa, taloutta, rakentamista sekä kaikkien näiden kehittämistä. Cossacks on siinä mielessä vielä melko käyttäjäystävällinen uusille RTS -tulokkaille, nimittäin verrattuna moniin muihin peleihin kyseessä on oikeasti todella simppeli tapaus. Perusta oma kaupunki, rakenna tarvittavat rakennukset, luo oma armeija ja tämän jälkeen vain kehitä kaikkea. Tietenkin asioita pitää myös miettiä, eikä antaa vain kaiken mennä siten, miten heti tulee mieleen ongelmat hoitaa. Suoraviivaista toimintaa Cossacks kuitenkin on, nimittäin esimerkiksi kykypuita ei pelissä ole. Tosin kyllä eräänlainen järjestys siihenkin löytyy: oman armeijan luominen voi olla melko haastavaa, jos omalta valtiolta ei löydy tarvittavia raaka-aineita sen luomiseen, vai mitä (eli kaivoksia kehiin)?

Pieni kylä pahanen...
Yksinkertaisuudessaan Cossacks 3 on tuossa. Hyvin suoraviivaista RTS -menoa kaikin puolin, niin aikaisemmin mainitussa kaupungin kehittämisessä kuin sodankäynnissä. Sodankäynti on itse asiassa Cossacksissa osittain ehkä turhankin suoraviivaista, nimittäin loppujen lopuksi taisteluista kehittyy jopa 10 000 tuhannen joukkueiden brutaalia päin naamaa -sodankäyntiä. Eli toisin sanoen mitä isompi armeija, niin sitä nopeammin saat viholliset pois hengiltä. Sinäänsä tämä on vähän hölmöä, varsinkin kun peliin on kuitenkin annettu mahdollisuus muodostaa vaikka minkälaisia muotoja omien sotilaiden liikuttelemiseen sekä jokaisella sotilastyypillä on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Hurlumhei -taisteluiden syntyminen ei sinäänsä kuitenkaan yllätä, nimittäin on todella vaikeaa kehittää täydellisesti taistelusysteemi, joka pyörittäisi ruudulla sujuvasti ja järkevän näköisesti esimerkiksi kahta armeijaa, joissa kummassakin on kymmenisen tuhatta sotilasta kuvattuna. Annettakoon tämä anteeksi, mutta osittain tämän takia taistelut menettävät hiukan strategista että taktista syvyyttä.

Cossacks 3 tarjoaa myös muutamia erilaisia pelimuotoja, jotka kuitenkin ovat käytännössä juuri tuota ylempää mainittua aktiviteettia. Pelissä on esimerkiksi viisi erilaista kampanjaa tutoriaalien lisäksi, joissa aiheina on muutamia historiallisia tapahtumia. Tämän lisäksi löytyy random -generoitu pelimuoto, jossa käytännössä pelikartta syntyy sattumanvaraisesti ja itse voi halutessaan säätää esimerkiksi pelin vaikeustasoa valitsemalla vastustajien määrän ja jokaisen maan niin sanottua "vaikeutta". Lisäksi pelistä löytyy moninpeli, eli kavereista voi ottaa mittaa hyvin myös Cossacksissa, jos siltä tuntuu. Pelattava ei siis äkkisältään lopu, kun pelaamista löytyy niin paljon kuin pelaajalla riittää yksinkertaisesti kiinnostusta ja innostusta.  Tervetuloa jälleen strategiapelien maailmaan, ystävät hyvät.

Peli kannattaa omasta mielestäni aloittaa heti
rakentamalla kaupunki
Kyseinen teos on kokonaisuudessaan hauska tapaus ja jopa ihan hyvä peli, vaikka välillä esimerkiksi vastustajan tekoäly ei aina tunnu oikein toimivan niin kuin pitäisi (ei esimerkiksi joskus reagoi kaukohyökkäyksiin kunnolla, mutta eiköhän nämä bugit tule korjattua jossain vaiheessa). Itse henkilökohtaisesti tykkään Cossacks 3:sta hyvin paljonkin, mutta mielenkiintoiseksi asiaksi täytyy nostaa esille sana "remake". Kyseessähän piti olla eräänlainen sarjan uudelleenaloittaminen, mutta oikeastaan kyseessä on vain remasteroitu versio sarjan ensimmäisestä pelistä. Kyllä, kaikki rakennukset, ulkoasu ja hahmojen liikkeet ovat aivan täysin otettuja alkuperäisestä Cossacksista (musiikit ovat sentään täysin uudet). Ero ensimmäiseen teokseen on oikeastaan se, että graafinen ulkoasu on huomattavasti parempaa kuin alkuperäisessä (yllättäen, onhan näiden kahden pelin välillä jo huimat 15 vuotta eroa). Graafinen ulkoasu tekee kuitenkin paljon kunniaa 90-luvulle ja 2000 -luvun alulle, nimittäin se tuo todella paljon nostalgista oloa. Iso kiitos siis sille.

Kampanjoissa saatetaan päästä heti taistelemaan
Cossacks 3 on käytännössä eräänlainen HD -remasterointi alkuperäisestä Cossacksista. Peli ei siis ole se sarjan uudelleenluova teos, jonka vuoksi joudun jonkin verran sakottamaan pisteitä tältä peliltä pois. Kuitenkin kyseessä on ihan toimiva ja ensinnäkin todella simppeli RTS -peli, joka ei kalpene markkinoiden muiden kilpailijoiden edessä, mutta ei kuitenkaan välttämättä pääse täysin niiden rinnalle. Cossacks 3 onkin suurimmaksi osaksi peli niille, ketkä haluaisivat päästä nostalgiareissulle pelailemaan sitä tuttua "kasakkaa" hiukan uudemmalla graafisella ulkoasulla. Toisaalta jos haluaa tutustua RTS -maailmaan, niin tällaisen klassikon uudelleenjulkaisu ei ole paha vaihtoehto tuohon puuhaan.



ARVOSANA:

7



POSITIIVISTA:

+ Hauska sekä simppeli RTS -peli
+ Tuo vahvasti nostalgiaa mukaan tunnelmaan
+ Pelattavaa löytyy paljon


NEGATIIVISTA:

- Ei oikeastaan ole remake, vaan enemmänkin remastered
- Välillä törmää bugeihin (mutta uskon tämän korjautuvan ajan myötä)
- Tekoäly toimii joskus melko erikoisesti (liekö bugi?)




Cossacks 3 -traileri:





Kiitos arvostelukappaleesta!




Kommentit