Joulukalenterin luukku 10: Viisi ärsyttävintä vihollista




Jokaisella on varmasti kokemusta jostain pelistä, jossa on niin ärsyttävä vihollinen, että pelkästään jo sen näkeminen saa otsan rypylle. Joko nämä viholliset ovat vaikeita saada pelistä pois tai sitten ne osaavat ärsyttää jollain muulla tavalla, esimerkiksi olemuksellaan tai toiminnallaan. Luukun numero kymmenen takaa raapaistaan esille viisi peleistä löytyvää ärsyttävää vihollista, jotka ajattelin nostaa tähän esille:


Mimic (Dark Souls -sarja)

Lähde: darksouls.wikia

Mimicit osaavat olla ärsyttäviä hemmoja. Ne ensin näyttävät aivan perinteisiltä arkuilta (tosin oikeat arkut ja Mimicit erottaa toisistaan, jos on tarkka pelaaja!), mutta avatessaan Mimic -arkun pelaaja saakin hampaista. Tämä ei ole vielä se ärsyttävin puoli, vaan jos pelaaja päättääkin hyökätä Mimicin kimppuun, niin Mimic kasvattaakin pitkät jalat ja kädet ja lähtee pelaajan perään. Ja jos jotain täytyy sanoa kävelevästä Mimicistä, niin on kaverilla ainakin vetreys kunnossa...


Magikarp (Pokémon -sarja)




Magikarp used splash! - But nothing happened... Magikarpit eivät ole itsessään haastavia vihollisia Pokémoneissa, koska rehellisesti sanottuna ne eivät pysty tekemään yhtään vahinkoa pelaajan taskuhirviöihin (paitsi jos joku kouluttaja on opettanut sille Tacklen). Magikarpien ärsyttävyys lähtee siitä, että jos olet vesistöllä tai kalastelemassa uusien vesityypin Pokémonien toivossa, niin todennäköisesti joudut pettymään 95% näistä kerroista: Olkoon vesistö mikä tahansa, niin voit olla varma, että sieltä nousee Magikarpeja... Ja vielä todella paljon niitä. 


Chryssalid (XCOM -sarja)

Lähde: xcom.wikia


Chryssalidit ovat kenties koko XCOM -sarjan ärsyttävimpiä vihollisia. Uusimmissa XCOM -peleissä Chryssalidit ovat heikentyneet melko paljon alkuperäisiin peleihin verrattuna, mutta kyllä ne edelleen saavat lämpötilan nousemaan matsia ottaessa. Alkuperäisissä XCOM -peleissä Chryssalidit saivat ihmisen hengiltä käytännössä samantien ja tämän myötä syntyi zombieita, joista taas kehittyi lisää Chryssalideita. Oikein mukavia olioita, sanoisinko.


Batton (Mega Man -sarja)

Lähde: megaman.wikia


Lähtökohtaisesti voidaan ajatella, että jos vihollinen osaa lentää, niin se on jollain tasolla ärsyttävä. Kenties ärsyttävimpien lentävien vihollisten joukkoon menee Mega Man -sarjasta tutut Battonit: Ne lentelevät kohti sinistä sankariamme ja ne ovat ainoastaan haavoittuvaisia silloin, kun niillä on siivet auki. On siis turha yrittää saada näitä robottilepakoita pois pelistä silloin, kun ne roikuskelevat seinillä ja katoilla siivet suljettuina odotellen Mega Manin tuloa lähettyville. Ai että, kun on jälleen kivoja eliöitä...

Blue Shell (Mario Kart -sarja)

Lähde: Wikipedia


No okei, kyseinen Blue Shell on oikeasti enemmän ase kuin vihollinen, mutta sen ärsyttävyys on sillä tasolla, että se lasketaan selvästi viholliseksi. Kyseessä on siis Mario Kart -pelaajien kauhu: Kun tämän kilven heittää menemään, niin se lentää 100% varmuudella kisan johtajan luokse ja räjäyttää sen. Kaikki tämä täydellä varmuudella. Ja kyllä tämä tapaus oikeasti hidastaa ajoa. Okei, Mario Karteja ei kannata ottaa tosissaan, mutta veikkaan tämän Blue Shellin olevan silti pelimaailman kärkikastia pelisessioiden aikana syntyneiden riitasessioiden aiheuttajana.



Mitkä ovat teidän mielestänne ärsyttävimpiä vihollisia peleissä?





Kommentit

  1. Näistä tuttu käytännössä on vain kaamea Chryssalid - ehdottomasti kuuluu listalle - mutta muutkin kuulostavat todella rasittavilta!

    Itselleni ensimmäisenä tulee mieleen Crypt of the NecroDancerin oranssi vyötiäinen, joka osaa liikkua sekä horisontaalisesti, vertikaalisesti että diagonaalisesti, mikä tekee siitä ruuduissa liikkumiseen perustuvassa pelissä hurjan. Lisäksi siihen on kovin vaivalloista osua kaikilla muilla paitsi yhdellä asetyypillä. Otan tuosta suloisesta ötökästä eniten hittiä koko pelissä!
    Oma lukunsa ovat myös Shadowgroundsin suuret alienit, jotka tekevät hurjasti damagea ja ottavat hittiä vain takaapäin, joten ne täytyy käytännössä one-shotata ennen kuin ne huomaavat pelihahmon - helpommin sanottu kuin tehty, etenkin jos niitä on huoneessa useampia kuin yksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaamea ja legendaarinen Chryssalid :)

      Crypt of the NecroDancer on itselläni vielä kokematta, joten pitääkin varoa mokomia vyötiäisiä, kun sen aika joskus tulevaisuudessa tulee! Juu, Shadowgroundsissa oli kyllä niitä isoja möllejä, harmi kun ei vain muista kyseisestä tapauksesta enää paljoa. Pitäisiköhän sitä joku päivä pistää Shadowgrounds käyntiin ihan vain sen takia, että vetreyttäisi muistoja tästä suomipelistä!

      Poista

Lähetä kommentti