SMITE Tactics (Ennakko)




Hi-Rez on pelistudio, joka ei ole vielä onnistunut vakuuttamaan allekirjoittanutta peleillään. Studion väsäämät pelit ovat tosin laadultaan ihan kelpoa tavaraa, mutta mikään heidän peleistään ei ole onnistunut pitämään itseäni pidempään heidän tuotoksien parissa. Kiinnostus on yksinkertaisesti lopahtanut aina ennen aikojaan. Yksi hyvä yritys oli esimerkiksi kolmannen persoonan MOBA -peli SMITE, jonka design ja mytologialla mässäily herätti aikoinaan kiinnostukseni, mutta itse peli ei loppujen lopuksi saanut minua hirveästi innostumaan kokeiluista huolimatta. MOBA ei ole oma peligenreni, mutta Hi-Rezin julkistus PC:lle ilmestyvästä vuoropohjaisesta strategiasta SMITE:n maailmassa herätti innostukseni: onko tässä se peli, jonka kautta pääsen käsiksi SMITE:n maailmoihin?

Kyseinen tuotos kantaa nimeä SMITE Tactics. Peli on tällä hetkellä suljetussa betassa, joten olen täten päässyt jo jonkin verran testailemaan kyseistä mytologista strategiapeliä. Tällä hetkellä oloni Smite Tacticsin suhteen on todella kaksijakoinen.

Kerrotaan ensiksi, että minkälainen SMITE Tactics on pelinä.  Kuten jo aikaisemmin mainittiin, niin kyseessä on eräänlainen vuoropohjainen strategiapeli, jota on vielä höystetty pelikorteilla. SMITE Tactics muistuttaakin täten todella paljon Duelyst -nimistä peliä, jota vastaan veikkaan Hi-Rezin jopa asettuvan. Jos pelin idea ei vieläkään sano mitään, niin kyseessä on raa'asti sanottuna Blizzardin korttipeli Hearthstone, jota pelataan vain XCOM:n muodossa. Laudalla on siis kahden pelaajan sankarit ja pelaajan täytyy saada tuhottua vastustajan sankari voittaakseen pelin. Korteilla luodaan manan avulla kentälle minioneita erilaisin voimin ja efektein, mutta osa korteista ovat niin sanottuja taikakortteja, jotka toteuttavat ainoastaan jonkin kortissa lukevan efektin. Hyvin yksinkertaisen simppeli tapaus.

Peli näyttää yksinkertaisesti tältä.

SMITE Tacticsin idea on hauska. Korttipelit ovat tällä hetkellä jostain syystä todella pinnalla, joten Hi-Rezin idea tuoda SMITE korttipelien maailmaan ja yhdistää se vielä erikseen omanlaiseksi vuoropohjaiseksi strategiapeliksi on mitä erinomaisin idea. Idea kaiken lisäksi toimii erittäin hyvin. Peliin on hyvin osattu yhdistää korttipelien taktinen puoli kuin itse pelilaudalla käytävä vuoropohjainen hahmojen siirtelyyn ja voimakkuuksiin perustuva shakkimainen pelityyli. Pelimuotojakin on aina kampanjasta tekoäly -matseihin kuin online -puolen Quick Play- ja Ranked -ottelut. Pelattavaa löytyy jos jonkinmoista versiota. Pelin hahmot ovat lisäksi todella persoonallisesti luotuja designin kuin olemuksen kautta, joten päällisin puolin Tacticsin paketti on makoisa. Tämä kaikki on vielä ilmaista, kun SMITE Tactics on free-to-play -peli. Mahtavaa, vai mitä?

Ongelmat kuitenkin nousevat esille, kun astelemme syvemmälle pelin syövereihin. On tosin kyseenalaista, että voidaanko näitä seuraavia asioita kutsua "ongelmiksi", mutta ne ovat silti peliä rokottavia asioita. Yksi isoin probleema liittyy pelaajan korttipakkaan. Pelaajalla on pakassa 20 korttia, joista kolme tai neljä on heti pelin alussa pelaajan kädessä. Tämä tarkoittaa sitä, että pelaaja pystyy nostamaan pakasta pelin aikana 16-17 korttia. Korttien vähyys ei itsessään ole ongelma, mutta SMITE Tactics tuntuu painottavan todella paljon nimenomaan korttien nostoon pakasta. Osa sankareista pystyy nostamaan kortteja ja useampi taikakortti itsessään jo pystyy nostamaan pakasta lisää kortteja. Tämä aiheuttaa sen, että jo muutamien kierroksien jälkeen oma pakka voi olla täysin tyhjä. Toki omaa pakkaansa voi muuttaa siten, että pelaaja ei voi nostaa paljon kortteja, mutta sitten taas pelaajan riesaksi nousee puhdas RNG: "toivottavasti sieltä nyt seuravaaksi tulee hyvä kortti, kun ei ole nostovoimaa". Tällä hetkellä tuntuukin, että itse korttipelin pakkapuoli ei ole ihan täysin balanssissa.


Yksi asia mikä itseäni harmitti oli myös pelin taktikointi. Kyllä, pelissä on taktikointia ja strategiaa, mutta se tuntuu todella kevyeltä sellaiselta. Ikään kuin peliin olisi kyhätty idea taktikoinnista, mutta sitä ideaa ei ole vielä onnistuttu viemään tarpeeksi pitkälle. SMITE Tactics tuntuukin ajoittain ilmaiselta mobiilipeliltä, jota voisi pelata silloin tällöin vaikka tabletilla muutaman matsin verran ihan vain ajankulun vuoksi. Mobiilipelimäistä tuulahdusta nostattaa vielä mahdollisuus ostaa oikealla rahalla pelin sisäistä valuuttaa. Toki tätä on muissakin f2p -peleissä, mutta Tacticsin kevytstrategia -olemus ja mikromaksut nostavat aika paljon päätään pohtiessani kyseistä peliä. Jaksaisinko siis lähteä pelaamaan SMITE Tacticsia nimenomaan PC:llä? En. Jaksaisinko pelata tätä sitten esimerkiksi tabletilla tai kännykällä? Todennäköisesti.

Pakan rakentamista.

SMITE Tactics on vasta aluillaan, joten peliä on turha lähteä vielä tuomitsemaan huonoksi tai hyväksi. Tällä hetkellä Tacticsissa on hyvä idea hauskoilla hahmoilla, mutta sitä pitäisi saada kehitettyä jonkin verran enemmän. Syvyyttä pitäisi esimerkiksi saada lisää ja kenties jopa pelimekaanisesti olisi hyvä saada jotain omalaatuista aikaiseksi. Vaikka pelin idea on hauska, niin se ei itsessään ole kuitenkaan mitenkään erikoinen tai tajunnanräjäyttävä. Tällä hetkellä pelin pelastaja onkin pelkästään SMITE:n maailma.

SMITE Tacticsin pahin ongelma on, että sille voi käydä samoin kuin Wargamingin World of Tanks: Generals -pelille: se vain unohtuu. Generalsissakin oli hauska idea ja paljon potentiaalia, mutta pelillä ei loppujen lopuksi ollut paljoa tarttumapintaa kiinnostuksen ylläpitämiseksi. Tacticsin kohdalla on vähän sama asia, nimittäin sitä tarttumapintaa ei hirveästi ole ja peli on melkoisen helppo unohtaa. Toivottavasti Hi-Rez löytää sen tarttumapinnan, nimittäin SMITE: Tacticsin kuoppaaminen olisi todella ikävä asia. Toivon parasta!


SMITE Tactics - Now in Closed Beta! -video (video pelin YT-kanavalta):






Kommentit