Mario + Rabbids Kingdom Battle (Arvostelu)



  • Kehittäjä: Ubisoft Milan, Ubisoft Paris
  • Julkaisija: Ubisoft
  • Julkaisupäivä: 29.8.2017
  • Alustat: Nintendo Switch
  • Pelattu: Nintendo Switch
  • Ikäraja: PEGI 7
  • Kotisivut


Kun vuonna 2017 internetin syövereihin saapui tietovuoto tulevasta Nintendo Switch -pelistä, joka yhdistäisi Mario -pelien maailman Ubisoftin hullunkuristen Rabbids -hahmojen kanssa, olin todella skeptinen ajatuksen suhteen. Alunperin ajattelin kyseessä olevan jopa vitsi, mutta piakkoin vuotanut PR-kuva pelistä vahvisti ajatukseni siitä, että kyllä; tällainen peli todellakin on tulossa. Ajatukseni olivat tämän suhteen todella ristiriitaiset, mutta samalla odottavat. Pelin sanottiin olevan XCOM -tyylinen taktikointipeli, joka tyyliltään juuri nappaa omaan makuhermooni oikealla kutkuttavalla tavalla. Kun peli lopulta paljastettiin E3:lla pelikuvan sekä Airbournen musiikin tahtiin menevällä trailerilla, niin olin heittämällä myyty. Pelistä tuli minulle kyseisen vuoden kenties odotetuin peli, ja odotus palkittiin.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle todellakin on eräs erikoisimmista sarjojen yhdistämisistä, joihin olen törmännyt videopelien tai kenties koko viihde-alalla pitkiin aikoihin. Lähtökohtaisesti ajatus kahden 3D -animoidun pelisarjan yhdistäminen ei tuntunut oudolta, vaan outouden loi näiden sarjojen erilaisuus. Vaikka Mario -peleistä löytyy monesti myös huumoria, niin huumorin taso ei vedä todellakaan vertoja Rabbidsien räävyttömään ja monesti jopa rasittavuuden puolelle menevästä sekopäisestä komiikasta. Jos ette tiedä Rabbidseista mitään, niin ajatelkaa Itse Ilkimys -elokuvien keltaisia minioneita. Rabbidseja voisi kuvailla juuri näiksi minioneiksi, oikeastaan Rabbidseja voisi jopa kutsua minioneiksi ennen minioneita, koska Rabbidsit ovat olleet olemassa pidempään kuin minionit (Rabbids -animaatiosarjat alkoivat vasta myöhemmin). Oudommaksi näiden sarjojen yhdistäminen tekee vielä se, että peli on pohjimmiltaan oikeasti syvällinen strategiapeli, eikä hullunkurinen toiminta- tai partypeli, johon Rabbidsit helposti yhdistäisi.



Rabbidsit ja Sienivaltakunnan hahmot ovat kuitenkin nyt yhdessä ja syyt siihen, että miksi näin on jätän suosiolla spoilaamatta. Voin kuitenkin kertoa, että tarinallisesti ja muutenkin näiden kahden sarjan yhdistäminen on yllättävän onnistunut tapaus. Pelistä löytyy läjäpäin huumoria, jotka ovat lähökohtaisesti todella Rabbidsmaisia. Aivan täysin älyttömyyksiin ei mennä, vaan meno pysyy hyvin leikkimielisenä silmien vinkkailuna ja vintiömäisenä vauhtina, jossa sattuu ja tapahtuu. Yhdistelmä lopputuloksessa toimii yksinkertaisesti hyvin.

Kingdom Battle koostuu pelillisesti kahdesta eri osioista: seikkailusta ja taktiikkaa sisältävästä taistelusta. Pelaaja pääsee ohjastamaan omaa tiimiään, johon hän on valinnut kahdeksasta hahmosta kolme pelattavaksi (hahmot avautuvat käyttöön pelin edetessä). Tiimiin voi valita Marion, Luigin, Yoshin tai prinsessa Peachin sekä näiden hahmojen Rabbids-variaatiot. Jokainen hahmo on erilainen, esimerkiksi Luigi on enemmän tarkka-ampujan tyylinen hahmo, kun taas Rabbid Peach toimii ryhmän support-hahmona parannusvoimineen. Jokaisella hahmolla on omat kykynsä sekä vaihtoehtoiset aseensa sekä omat kykypuunsa, jonka avulla voi omaa pelitapaansa hioa haluamakseen. Jokaisella aseella voi olla myös omat erikoisuutensa (kriittinen osuma esim. saattaa jumittaa vastustajan paikalleen tai lennättää hänet kauemmaksi), joiden avulla taisteluissa voi luoda jopa todella pitkiä comboja. Jokainen ase on myös hyvin persoonallinen, nimittäin joukosta löytyy niin hunajatykkiä, imuripyssyä kuin banaanisinkoa. Nämä kaikki tosin tapahtuu itse taistelutilanteissa, eikä seikkaillessa näitä tarvitse pohtia. Seikkaillessa pelaaja ohjastaa hahmoja eteenpäin ja joutuu ajoittain erilaisten puzzlejen ja aivopähkinöiden eteen, jotka avaavat aarteita tai tien pelin tarinan jatkamiseen.



Vaikka aivopähkinöiden ratkaiseminen on hauskaa puuhaa, niin hauskaa ja aivopähkinöitä tuo myös pelin XCOM -tyylinen vuoropohjainen taktikointitaistelu. Sen lisäksi, että hahmoilla on erilaisia kykyjä, niin taktikoida voi muillakin tavoilla: joukkuetovereiden päältä hyppäämällä pääsee nopeasti korkeammille alustoilla ja kenties samalla poistaa kyseiseltä hahmolta ikävän vastustajan antaman efektin tai kenties sittenkin antaa hypyn aikana hahmolle parannuksen. Jos vastustajan ohi kulkiessa liukutaklaa hänet, se tekee pientä vahinkoa vastustajaan. Taktikointi onkin jopa yllättävän syvällistä ottaen huomioon, että kyseessä on kuitenkin Mario -sarjaan kuuluva peli. Niin, ja välihuomiona se, että pelin vihollisina toimii erilaiset hullunkuriset ja erittäin persoonalliset Rabbids -hahmot.

Sen lisäksi, että taktikointi menee syvällisyyksiin, niin peli on myös taisteluiden suhteen oikeasti haastava. Jossain vaiheessa pelaajalle tulee vastaan monesti tilanteita, joissa taistelut täytyy ottaa monesti uudelleen epäonnistumisen myötä. Vaikka ajatus Marion ja Rabbidsien yhteisestä strategiapelistä voi huvittaa, niin se on aivan oikeasti täysiverinen strategia- ja taktikointipeli, joka haastaa kunnolla jopa kokeneimmat strategiapelien konkarit. On kuitenkin korostettava, että XCOM:iin verrattaessa Mario + Rabbids on pohjimmiltaan virtaviivaisempi verrattuna moniin muihin kyseisen genren peleihin, koska osumatarkkuuteen ei vaikuta etäisyys tai muut tekijät. Ainoa vaikuttaja on se, että onko edessä este, joka estää osuman täydellisesti tai puolittaa osuman mahdollisuuden. Koska Mario + Rabbids on Nintendo Switchin yksinoikeuspeli, niin suosittelen ehdottomasti tätä peliä kyseiselle konsolille, jos taktikointia kaipaa. Kannettavan konsolin vuoksi pelin kanssa voi taktikoida vaikka junareissussa tai muualla oman kodin ulkopuolella.



Mario + Rabbids on Ubisoft Milanin kehittämä peli, mutta se oikeasti tuntuu juurin jaksain Nintendon luomalta peliltä. Nostan siis hattua kyseiselle studiolle, koska se on todella suuri saavutus, että animoinnista ja tuntumasta lähtien pelin saa tuntumaan täysin Nintendolta. Peli on selkeästi tehty suurella sydämellä ja rakkaudella Nintendoa sekä Mario -pelejä kohtaan, joka osittain myös näkyi vuoden 2017 Ubisoftin E3 -pressitilaisuudessa, jossa pelin luova johtaja päästää onnen kyyneleitä katsomossa pelin julkistuksen aikana, kun hänet mainitaan Marion luoja Shigeru Miyamoton sekä Ubisoftin toimitusjohtajan Yves Guillemotin toimesta. Mario + Rabbids tuntuu ja näyttää juuri siltä iloiselta ja hyvältä peliltä kuin Nintendon pelien kuuluukin olla. Erikoismaininnan haluan myös antaa Grant Kirkhopen luomalle pelimusiikille, joka on myös oikea nappisuoritus. Studion näkemän vaivan näkee myös siinä, että pelin ympäristö on laitettu liikehtelemään pelin muusikin tahtiin kuin jossain Disney -leffassa. Yksityiskohtaisuus kunniaan!

Mario + Rabbids Kingdom Battle on Nintendo Switchin yksi parhaimmista peleistä. Sen parissa on hauskaa, se tuo iloa omalla huumorillaan ja iloisella maailmalla, joka on todella persoonallinen kaikilla mahdollisilla osa-alueilla. Pelattavaa riittää päiviksi tarinan suhteen, nimittäin pelin tarinassa on neljä lukua, joissa jokaisessa on yhdeksän tarinakappaletta. Näiden lisäksi pelattavaa löytyy muutenkin runsaasti, nimittäin peli sisältää nykyisin erilaisia haastetiloja sekä co-op -tilan, jossa kaksi pelaajaa pääsevät pelaamaan samanaikaisesti Kingdom Battlea samalta sohvalta käsin. Jos strategiapelit ja Mario kiinnostaa, niin Mario + Rabbids on mielestäni täten ehdoton hankinta Switchille. Suosittelen tätä jopa henkilöille, ketkä eivät pidä Rabbids -hahmoista. Uskokaa pois, huumori on mennyt paljon parempaan suuntaan hahmojen alkuajoista. 




ARVOSANA

9

POSITIIVISTA

+ Syvällinen ja haastava strategiapeli
+ Iloinen ja persoonallinen peli
+ Yksityiskohtaisuuteen on nähty vaivaa
+ Pelin huumori on toimivaa

NEGATIIVISTA

- Pelin huumori ei ole kaikkien mieleen
- Verrattuna muihin strategiapeleihin, niin 
Kingdom Battlessa ei ole paljoa uudelleenpeluuarvoa,
ellei haastetiloja lasketa mukaan


Mario + Rabbids Kingdom Battle E3 2017 -traileri





Kommentit